Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianista Alexandra Dariescu

Publicat: vineri, 6 Octombrie 2023 , ora 15.39

Pianista Alexandra Dariescu deschide, vineri 6 octombrie, stagiunea de concerte a Orchestrei Simfonice BBC din Londra, interpretând Fantezia concertantă op. 48 în re minor pentru pian și orchestră de Dora Pejaèeviæ. La conducere - Sakari Oramo, în prezent dirijor șef al Orchestrei Simfonice BBC. Programul serii include și Concertul românesc pentru orchestră de György Ligeti, precum și Simfonia a V-a în do diez minor de Gustav Mahler. Doar la Radio România Muzical acest concert va putea fi urmărit în transmisiune directă.

Un interviu realizat marți, 3 octombrie 2023, înainte de începerea repetițiilor de la Londra. 

În decurs de doar o săptămână marcați două premiere naționale, interpretând Fantezia concertantă op. 48 în re minor pentru pian și orchestră de Dora Pejaèeviæ. Vinerea trecută la Iași, iar acum la Londra. Sunt concertele de deschidere a stagiunii 2023-2024. În primul rând, cum este să fiți solistă într-o asemenea conjunctură, atât la Iași, cât și la Londra?

Este, bineînțeles, o mare onoare și o bucurie enormă să mă reîntorc la Iași și cu familia mea muzicală de acasă, dar și cu BBC Symphony Orchestra cu care am colaborat de foarte multe ori și am înregistrat împreună. La deschiderea sezonului va fi o emoție și mai mare și o atmosferă extraordinară. Programul este unul foarte fascinant, orchestra începe cu Ligeti, Concertul românesc. Apoi eu, pianistă româncă vin și concertez, în premieră în Marea Britanie, Fantezia concertantă de Dora Pejaèeviæ, o lucrare extraordinar de interesantă și care într-adevăr merită să fie ascultată. Mă bucur tare mult că este dat și în direct la radio, bineînțeles și la BBC Radio3, dar și la noi, la Radio România Muzical. Mă bucur și vă mulțumesc tare, tare mult, pentru că și cei de acasă vor putea asculta acest concert care are o semnificație foarte mare pentru mine.


Așadar, urcați pe
scena de la Londra imediat după Concertul românesc pentru orchestră de Gyorgy Ligeti. Anul 2023 marchează centenarul de la nașterea acestui compozitor, dar și centenarul de la încetarea prematură din viața creatoarei Dora Pejaèeviæ. Cât de mult vă emoționează, dar vă și motivează acest context?

Da, mă motivează foarte mult și mă bucur enorm, pentru că putem aduce aceste lucrări care au fost poate neglijate. Lucrările Dorei Pejaèeviæ au venit la lumină, mai ales anul acesta, pentru că se marchează 100 de ani de la dispariția sa. Simfonia Dorei Pejaèeviæ a fost premiată în Marea Britanie la BBC Proms, cu aceeași BCC Symphony Orchestra și cu dirijorul șef Sakari Oramo. Cred că toată lumea este foarte entuziasmată despre această muzică, pentru că este, cum am spus, foarte fascinantă. Dora Pejaèeviæ a fost una dintre cele mai mari compozitoare ale secolului XX, prima compozitoare croată care a scris o simfonie, care a scris lucrări pentru pian și orchestră. Într-adevăr, mă bucur tare mult că mi-a fost acordată această încredere, în primul rând, pentru că este o dublă responsabilitate în momentul când pășesc pe scenă, unul - prestația, dar și al doilea - să aduc o lucrare și să arăt și să fac dreptate acestei lucrări și să-i spun povestea într-un mod drept și uman. Piesa este extraordinară. Este foarte tehnică și m-am bucurat tare mult să o cântăm la Iași pentru prima dată și toți colegii de pe scenă au fost foarte entuziasmați de această muzică.


În timpul vieții Dorei 
Pejaèeviæ, creațiile sale erau interpretate la München, Dresda, Budapesta, Viena, Praga, majoritatea beneficiind de prime audiții absolute în Germania. Interpreți erau marii soliști ai timpului și orchestre de prestigiu. Cum vă explicați că, chiar în decursul secolului trecut, creația Dorei Pejaèeviæ a fost uitată pentru o perioadă?

Din păcate nu este numai creația Dorei Pejaèeviæ. În general, creațiile compozitoarelor au fost uitate, au fost neglijate, date la o parte, pentru că din păcate, rolul femeii nu era pentru a compune. Avem atât de multe documente care atestă acest lucru. Pentru mine este o responsabilitate foarte mare de a aduce la lumină - anul acesta este al treilea an consecutiv în care reușesc să aduc lucrări de compozitori și compozitoare pentru pian și orchestră într-un număr egal la toate concertele mele. Nu este un drum ușor, nu este o călătorie simplă, pentru că este vorba de foarte mult research, de a vorbi cu muzicologi, de a vorbi cu case de editură, de a afla, de a citi foarte mult. Efectiv, stau ore întregi și mă documentez și descopăr aceste lucrări. Apoi, bineînțeles este vorba de un dialog pe care îl am cu foarte mulți dirijori și orchestre de peste tot în lume pentru a-i convinge că aceste lucrări merită să fie ascultate și merită să fie programate. De multe ori am succes, alte dăți nu am, dar este o călătorie căreia mă dedic foarte mult și încerc din suflet să arăt ambele părți ale istoriei. Nu au existat numai compozitori, au existat și compozitoare și cred că pentru generația viitoare este extrem de important de a arăta aceste două fețe ale istoriei.


Apropo de faptul că ați menționat de Sakari Oramo. Noi purtăm acest dialog înainte
de începerea repetițiilor. Ați mai colaborat cu dumnealui?

Nu, nu cu Sakari. Cu BBC Symphony de multe ori, dar nu cu Sakari. De-abia aștept. Miercuri începem repetițiile. Sunt foarte emoționată, dar sunt pregătită. De-abia aștept să pășesc pe scenă și să împărtășim această bucurie și frumusețe a muzicii Dorei Pejaèeviæ.


Mai ales că, așa cum ați menționat, Orchestra BBC, a interpretat 
deja Simfonia în fa diez minor și Concertul pentru pian din creația Dorei Pejaèeviæ sub conducerea acestui dirijor șef al orchestrei, Sakari Oramo. Prin urmare, are deja experiență și cunoaște creația contesei croate. Ați vorbit deja despre abordarea partiturii? Ați stabilit puncte comune?

Nu. Ne întâlnim pentru prima dată miercuri. Avem, ca de obicei, o discuție între solist și dirijor și apoi începem repetițiile cu orchestra. Avem destule repetiții, ceea ce este foarte bine și mai ales pentru aceste lucrări, în general de compozitoare sau de compozitori neglijați pe care-i aducem în premieră. Sunt de obicei greșeli în partituri și trebuie corectate foarte multe lucruri, din păcate, dar este un proces foarte frumos, iar cei de la BBC Symphony Orchestra sunt atât de entuziasmați, atât de buni cititori la primă vedere. Țin minte când am concertat tot la Barbican, când am făcut premiera în Marea Britanie a Fanteziei de Nadia Boulanger, prima repetiție putea fi efectiv dată în direct, pentru că experiența și profesionalismul pe care îl are această orchestră este absolut extraordinar. Toată lumea știe că mai ales în Marea Britanie, cititul la prima vedere este ceva ieșit din comun. M-a impresionat enorm.


Iar după acest concert de vineri seară, care sunt următoarele proiecte
principale și concerte pe care le veți derula?

Tot luna aceasta, luna octombrie mă reîntorc la Royal Albert Hall într-un program de Mozart. Este prima mea colaborare, debutul cu Academy of Saint Martin in the Fields. Este o orchestră pe care o apreciez foarte mult și mă bucur enorm să avem această oportunitate. La Royal Albert Hall cred că este a cincea oară când pășesc pe această scenă atât de faimoasă și de plină de istorie. Apoi încep un turneu în America. Am debutul cu Orchestra Simfonică din Indianapolis unde concertez Nadia Boulanger-Fantezia, urmat de un eveniment foarte special pentru mine, premiera mondială a unui concert scris pentru mine de compozitorul american de culoare James Lee al III-lea. Un concert pe care îl susținem cu Detroit Symphony Orchestra, iar acest concert a fost scris pentru aniversarea de 60 de ani a discursului lui Martin Luther King - I have a Dream (Am un vis). Acest concert este scris de James pentru a ne face să ne gândim la dreptate, justiție în viața noastră socială, ne face să reflectăm la rolul diversității în muzica clasică. Ne gândeam ce alt compozitor sau compozitoare de culoare a mai scris un concert de pian și ne gândeam numai la Florence Price, care a fost acum 100 de ani. Aveam un dialog cu James - este vorba de a oglindi societatea în care trăim în ceea ce programăm pe scenă, în ceea ce concertăm. Acest concert este unul de 35 de minute, este foarte, foarte briliant, dar atât de emoționant pentru mine să am această lucrare scrisă și cu dedicație.


Ați avut vreun aport în crearea acestei partituri?

Da. Noi ne-am cunoscut acum trei ani când am avut debutul la Detroit și am fost foarte atrasă de muzica lui James. Am concertat atunci, în premieră în America, Concertul de pian și orchestră de George Enescu cuplat cu cel de Clara Schumann. Cei doi avuseseră 16 ani când scriseseră concertele respective. Atunci am început discuția cu James. A spus că vrea să scrie un concert pentru mine. I-a plăcut abordarea mea în ceea ce privește ce programez și prestația pianistică și apoi orchestra din Detroit împreună cu BBC Philharmonic au decis să comisioneze acest concert. Premiera mondială și în Marea Britanie va fi luna viitoare, în noiembrie. De acum trei ani tot am vorbit cu James, a venit la Londra, am fost într-un dialog constant, i-am propus foarte multe teme, a fost de acord. A fost o colaborare atât de frumoasă și de-abia așteptăm să scoatem la lumină această piesă care sunt sigură că va face o diferență sau măcar ne va face să reflectăm asupra dreptății în muzica clasică.


Și inechităților sociale și rasiale.

Exact.


Alte surprize, noutăți? Vreun proiect în afară de aceste concerte
și prezentări în primă audiție mondială ale unor lucrări uitate sau în primă audiție absolută fiind creații noi?

Este un proiect foarte frumos - am înregistrat al nouălea disc, dar nu vă dau detalii acum. Promit că foarte curând vă voi împărtăși toate detaliile acestui proiect care efectiv este un vis devenit realitate și arată exact pentru ce m-am dedicat și mă dedic în ultimii ani. Va fi o surpriză frumoasă, dar până atunci, în luna decembrie vom fi în turneu, iarăși mondial, cu Spărgătorul de nuci și cu mine - cu proiectul pentru pian, balerină și animații digitale. Mergem în Europa și în China, ajungem la Hong Kong, la Beijing, la Shanghai, în Shenzhen, în foarte multe orașe frumoase, așa că de Crăciun și de Anul Nou voi fi acolo.


Interviu realizat de Florica Jalbă