Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul George Enescu 2023. Interviu cu dirijorul Giovanni Antonini, director artistic al Ansamblului „Il Giardino Armonico”

Publicat: miercuri, 20 Septembrie 2023 , ora 13.15

Ansamblul Il Giardino Armonico dirijat de Giovanni Antonini prezintă pe scena Ateneului Român oratoriul "Anotimpurile" de Joseph Haydn. Participă Corul NFM din Wrocław (pregătit de Lionel Sow), iar soliști sunt soprana Anett Fritsch, tenorul Maximilian Schmitt și basul Florian Boesch. Evenimentul constituie punctul final al unui turneu european derulat cu acest program și face parte din agenda Festivalului Internațional "George Enescu".

Dirijorul Giovanni Antonini a avut amabilitatea de a o oferi un interviu cu două zile înainte de a fi prezent la București, pe când se afla la Anvers, orașul în care a avut loc penultimul concert al turneului.


Maestre Giovanni Antonini, reveniți în cadrul Festivalului Internațional "George Enescu", alături de ansamblul "Il Giardino Armonico" al cărui director artistic sunteți. De această dată, veți prezenta oratoriul "Anotimpurile" de Joseph Haydn. Știu că acest concert încheie un turneu european cu acest titlu. Cum ați ales itinerariul turneului derulat la Lucerna, Bonn, Bremen, Wrocław, Anvers, precum și finalul acestuia, la București?

Cred că a fost o configurație de date în funcție de ofertele diferitelor festivaluri. Am avut primul concert pe data de 3 septembrie, la Lucerna și am încheiat prima serie de concerte pe data de 9 septembrie, la Wrocław. Am avut o perioadă de pauză, iar acum suntem la Anvers, în Belgia și suntem pregătiți pentru ultimele concerte ale turneului, cu un gran finale la București. Așadar, am avut o combinație foarte frumoasă de date, săli de concerte fantastice și, desigur, a încheia la București, în cadrul Festivalului Enescu, reprezintă un final frumos al acestui turneu.


Cum considerați că s-a dezvoltat Festivalul Internațional "George Enescu"?

Festivalul "George Enescu" este cu adevărat un punct de referință, unul dintre festivalurile majore din Europa. Publicul este foarte cald, sala este extraordinară, astfel încât consider că este unul dintre cele mai importante festivaluri în care am oportunitatea de a participa. Reprezintă o etapă foarte importantă în cadrul unui turneu.


Așa cum știm, derulați un proiect de mare anvergură, Haydn2032, creat pentru a înregistra și interpreta (alături de "Il Giardino Armonico") toate simfoniile lui Haydn, până la data la care se vor împlini 300 de ani de la nașterea compozitorului. În acest context, care este rolul oratoriului "Anotimpurile", precum și semnificația acestui turneu european?

Este un proiect de foarte mare anvergură, despre care aș spune că suntem deja la mijlocul desfășurării sale. Este un proiect extraordinar, în care, în ceea ce mă privește, am descoperit o mulțime de lucruri despre această muzică; nu este întotdeauna clar cum să o percepi, cum să o citești. Sunt de-a dreptul entuziasmat de acest proiect. Totodată, întrucât Haydn a compus un număr atât de mare de lucrări, printre care și muzică vocală, cu patru ani în urmă am făcut oratoriul "Creațiunea", alături de Ansamblul "Il Giardino Armonico" și corul din München. A fost o experiență minunată, ceea ce a încununat demersul de a analiza muzica lui Haydn, abordând nu doar creația sa instrumentală, îndeosebi cea simfonică, dar și acest oratoriu grandios. Oratoriul "Anotimpurile" se situează imediat după "Creațiunea", este mai rar interpretat în zilele noastre decât "Creațiunea", dar, într-un fel, îl consider mult mai important. "Creațiunea" este o capodoperă, dar "Anotimpurile", fiind mai puțin cunoscut, a reprezentat pentru mine o nouă descoperire. Este o lucrare mult mai amplă, în cadrul căreia poți intui evoluția ulterioară a compozitorului. Sunt foarte bucuros că am posibilitatea de a interpreta nu doar simfoniile, ci și marile lucrări vocal-simfonice, pe care le analizez și le prezint, dintre care cele mai importante sunt aceste două oratorii.


Care considerați că este motivul din cauza căruia oratoriul "Anotimpurile" este mai rar întâlnit în programele concertelor, comparând cu "Creațiunea"?

Cred că încă din vremea lui Haydn oratoriul "Anotimpurile" a fost comparat cu "Creațiunea". "Creațiunea" are un subiect mult mai clar și se poziționează la mijlocul drumului spre o lucrare sacră. Oratoriul "Anotimpurile" este mult mai lung, fiind privit însă, încă de la început, ca un frate mai mic al oratoriului "Creațiunea", iar această impresie s-a menținut până în prezent. Trebuie spus că oratoriul "Anotimpurile" nu este ușor de interpretat din punct de vedere tehnic, necesită multă răbdare, nefiind un titlu din repertoriul permanent al ansamblurilor. Cred că oratoriul "Creațiunea" a umbrit mereu "Anotimpurile", dar pentru mine, acesta din urmă este mult mai atractiv din punct de vedere muzical.


Cum ați ales soliștii și corul pentru acest proiect și cum a decurs colaborarea cu aceștia?

Îi cunosc foarte bine pe soliști - Florian Boesch, Maximilian Schmitt, Anett Fritsch. Sunt foarte fericit atunci când am posibilitatea de a lucra cu aceiași muzicieni cu care am mai colaborat, și le face și lor plăcere să lucreze cu noi, întrucât putem dezvolta (chiar și pe parcursul mai multor ani), o concepție comună asupra muzicii. Deci, e mult mai bine să avem un grup închegat, în cazul de față de soliști vocali, dintre care doi au participat și la proiectul ce a inclus interpretarea și înregistrarea oratoriului "Creațiunea". Anett Fritsch este cea care abordează pentru prima dată acest Haydn. Pentru mine contează foarte mult să ne cunoaștem reciproc și să ne înțelegem din ce în ce mai bine, pentru reușita proiectului nostru.

Întrucât sunt și director artistic al Festivalului Internațional Wratislavia Cantans din Wrocław, am colaborat de mai multe ori cu ansamblul coral al Forumului Național al Muzicii, pe care îl consider a fi unul dintre cele mai bune coruri din Europa. Așa că, fiind prezent des în Wrocław și cunoscându-ne reciproc, a fost o alegere firească să lucrez oratoriul cu acest cor. Deci, pentru mine, este o asociere ideală. Desigur, am alături și Ansamblul "Il Giardino Armonico" al cărui co-fondator sunt.

Așa că, sunt foarte fericit să lucrez cu cele trei grupuri care realizează producția - soliștii, corul și orchestra, căci mă simt foarte legat de ele. Repet, este o situație ideală pentru mine.


Pentru stagiunea următoare aveți cumva în plan un alt proiect similar, tot cu lucrări de Haydn, pe care să îl derulați în paralel cu proiectul principal Haydn2032?

Aș dori ca, împreună cu Ansamblul "Il Giardino Armonico", să încep să explorez muzica lui Beethoven; se datorează acestei experiențe cu oratoriul "Anotimpurile" de Haydn. Fiind o creație târzie a lui Haydn, din punct de vedere tehnic, gradul de dificultate se apropie de cel al creațiilor lui Beethoven; de asemenea, este o lucrare de mari dimensiuni. Astfel, simt că Ansamblul "Il Giardino Armonico" este pregătit ca, din punct de vedere cronologic, să meargă mai departe față de muzica lui Haydn. Planul meu e de a lucra simfonii de Beethoven și cred că se va transforma într-un proiect pentru următorii ani.

Interviu realizat de Florica Jalbă