Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul George Enescu 2023. Interviu cu pianistul Yefim Bronfman

Publicat: miercuri, 13 Septembrie 2023 , ora 13.21

Renumitul pianist Yefim Bronfman revine pe scena Festivalului "George Enescu". Artistul va susține miercuri, 13 septembrie, un concert în compania Orchestrei de Stat Bavareze sub conducerea lui Vladimir Jurowski. Colega noastră Ioana Țintea a stat de vorbă pe marginea acestui subiect cu pianistul Yefim Bronfman:


Nu sunteți pentru prima dată în România invitat în cadrul celui mai important festival de muzică clasică de la noi, Festivalul Internațional "George Enescu". Cum vă amintiți experiențele precedente și ce impresie v-a lăsat atunci publicul românesc?

Am numai amintiri plăcute. Am mai fost aici de trei ori până acum, iar aceasta este a patra mea prezență în festival. Prima dată am cântat Concertul nr. 2 de Brahms cu Orchestra Filarmonicii din Israel, a doua oară am interpretat Concertul nr. 3 de Beethoven alături de Orchestra Capelei de Stat din Dresda, în 2021 - Concertul nr. 3 de Rahmaninov, iar acum voi cânta Schumann. Aveți un public iubitor de muzică și pe care l-am simțit de fiecare dată foarte cald. Totul a fost minunat!


Cum priviți importanța Festivalului Internațional "George Enescu" în ceea ce privește vizibilitatea țării noastre în spațiul internațional?

Cred că în momentul actual este considerat unul dintre festivalurile de top din lume, amploarea lui fiind enormă. Reunește cele mai bune orchestre, soliști și dirijori renumiți. Aveți multe evenimente diverse, de la recitaluri la spectacole de operă. Păcat că este doar o dată la doi ani, dar poate că este un lucru bun, îl face și mai special. Așadar, este un festival foarte important.


Pentru că este un festival dedicat personalității lui George Enescu, nu pot să nu vă întreb despre muzica enesciană. Cântați lucrări de George Enescu?

Are o muzică minunată. Cunosc doar Sonata a III-a pentru vioară și pian, o lucrare foarte frumoasă, iar partea pianistică este destul de dificilă. Minunată este înregistrarea cu Dinu Lipatti.


În cadrul Festivalului "George Enescu" veți prezenta Concertul în la minor de Robert Schumann. Se spune că interpretul este mesagerul compozitorului. Din această perspectivă, v-aș ruga să ne descrieți această lucrare.

Schumann a fost un poet al pianului. I-a dedicat pianului cele mai frumoase melodii. Pentru mine, primele două părți ale concertului imaginează o scrisoare de dragoste pentru Clara, soția lui care a fost, de altfel, o foarte bună pianistă și prima care i-a interpretat această lucrare. Ultima parte sugerează un carnaval, o sărbătoare. Este minunat, unul dintre cele mai bune concerte pentru pian. În același timp, este interesant, iar Schumann are un mod aparte de a compune. Cred că asta este esența lui, mereu plin de surprize. Uneori excentric, cu o imaginație bogată și cu dezvoltări ample, dar păstrând formele clasice.


Este un opus pe care l-ați abordat de multe ori? Dacă da, cum reușiți să mențineți prospețimea interpretării?

De fapt, nu am mai cântat acest concert de aproximativ 20 de ani, din anul 2000, iar acum l-am reluat. Așa am reușit să îi păstrez prospețimea! Dacă l-aș fi cântat în tot acest timp nu știu sigur ce s-ar fi putut întâmpla. Dar îmi imaginez că această muzică minunată s-ar fi perpetuat în timp. Rareori aș spune că m-am plictisit de o lucrare și nu mai doresc să o cânt, pentru că sunt de părere că muzica bună are mereu o cale de a te readuce la ea de fiecare dată. Doresc să aduc ceva nou la fiecare reinterpretare. Mereu este loc de îmbunătățiri.


Ce credeți că transformă o simplă compoziție într-o capodoperă?

Este un mister cum unii compozitori cum ar fi Schumann, Beethoven, Mozart sau Bach reușesc să compună asemenea capodopere. Cred că nu există explicație pentru aceasta. Erau epoci diferite; au fost aproximativ 150 de ani în care s-au compus cele mai valoroase lucrări și în care s-a creat, probabil, cea mai bună muzică din toate timpurile. Viața este scurtă, dar muzica transcende epoci și își păstrează valoarea etern.


V-a
ș ruga să ne vorbiți despre colaborarea cu dirijorul Vladimir Jurowski. Știu că în această perioadă susțineți alături de el și de Orchestra de Stat Bavareză un turneu european aniversar. Putem spune că aveți și o legătură de prietenie?

Da, am cântat cu el de multe ori. Cred că prima noastră întâlnire a fost acum 20 de ani. De-a lungul timpului, am avut numeroase colaborări cu el alături de orchestre renumite, la Berlin, Londra sau în America. Am cântat împreună și concerte care au fost special compuse pentru mine, cum ar fi Concertul pentru pian de Magnus Lindberg. Ca și mine, Vladimir Jurowski acordă multă atenție muzicii noi. Așadar, este o colaborare rodnică și plăcută!


Care este secretul unei cariere de succes?

Nu am idee, acesta este încă un mister. Sunt mulți muzicieni grozavi, pianiști, violoniști și violonceliști minunați. Nu îmi pot explica cum unii dintre ei, care cântă fantastic, nu reușesc să ajungă să aibă cariere de succes. Am un respect deosebit pentru mulți pianiști pe care îi ascult cu drag. Da, desigur, unii dintre ei reușesc, alții nu... nu am nicio explicație.

Interviu realizat de Ioana Țintea