Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Emil Pantelimon, managerul Corului Național de Cameră "Madrigal - Marin Constantin"

Publicat: joi, 7 Septembrie 2023 , ora 14.31

Corul Național de Cameră "Madrigal - Marin Constantin", dirijat de Anna Ungureanu, participă în cadrul Festivalului Internațional "George Enescu", susținând un concert în cadrul Seriei "Concertele de la miezul nopții". Acesta are loc joi, 7 septembrie 2023, la Ateneul Român.

Anul acesta s-au împlinit 60 de ani de existență a Corului Madrigal fondat de maestrul Marin Constantin. Ați pregătit o serie de programe și proiecte aniversare care să se deruleze pe parcursul întregului an. Prin intermediul știrilor și al interviurilor, ascultătorii Radio România Muzical au aflat toate noutățile, dar, privind retrospectiv, cum vedeți că au decurs evenimentele ce au avut loc până acum și care considerați că au fost cele mai importante momente?

Radio România Muzical este alături de Madrigal încă de la înființarea sa, așa încât ne bucurăm tare mult să facem echipă în demersul nostru. Anul acesta este aniversar, iar cei 60 de ani, cum spuneam la un moment dat, acest punct perpetuu în istoria noastră, au fost foarte frumos sărbătoriți. Trebuie să spun că am demarat anul încă de la Ziua Culturii, unde, pe scena Ateneului, împreună cu actori de seamă, am sărbătorit Ziua Culturii cu muzică românească, dar și cu discursuri ale personalităților publice, politice românești din sec. XIX-XX. Am continuat cu un turneu extraordinar de Paște, nu înainte ca ziua Madrigalului, pe 27 februarie, să fie sărbătorită cu un spectacol nou, o premieră, Madrigal 60 - costume noi, decor nou - la Teatrul Național. Acolo am și decernat Premiul "Marin Constantin" de anul acesta domnului Andrei Pleșu.

Așa cum spuneam, a urmat Turneul de Paște, în 9 orașe din România. Am avut multe alte sărbători și intervenții în diverse evenimente care s-au sărbătorit în România, fie că este vorba de centenarul lui Jacques Menachem Elias, fie că este vorba de sărbătoarea Băncii Naționale a României unde am cântat Valurile Dunării, o lucrare prelucrată mai nou de maestrul Sabin Păutza.

Corul Madrigal nu a stat, iar totul a culminat, în prima parte a anului, cu lansarea la aeroport a Sălii de concerte Madrigal, unde călătorii, turiștii care vin în România dar și cei care pleacă se pot bucura 24 de ore din 24 de repertoriile Madrigalului într-un spațiu special amenajat astfel încât să schimbe cu totul atmosfera și starea călătorului.

Au urmat, desigur, multe alte concerte. Totul a culminat cu finalizarea acestei stagiuni, stagiunii 2022-2023, la Palatul Parlamentului, în sala care, anul acesta, a fost botezată Sala "Madrigal - Marin Constantin" și unde au fost și expuse toate tablourile din Galeria Madrigal 60 - un alt proiect care marchează, iată, sincretismul artelor... pentru că, la repetițiile de anul acesta ale Corului Madrigal, au fost prezenți constant artiști plastici care au pictat corul și l-au imaginat în armonia sunetelor pe care le-au auzit în acele momente... perspective diferite, stiluri diferite, culori diferite și linii complementare pentru sunet și pentru cuvânt, pentru lumină și pentru întuneric. Sunt tablouri excepționale pe care publicul le poate admira și aprecia și la Galeria Madrigal, în sediu nostru de pe Aleea Mitropoliei nr. 11.

În vara aceasta, am continuat cea de-a doua ediție a Turneului Ave Maria, la Constanța. Constănțenii deja au adoptat Madrigalul și, practic, sărbătoarea orașului, cea de vară, a Sfintei Marii, a marinarilor, este încheiată cu concertele Corului Madrigal pe faleza Cazinoului din dreptul Farului genovez unde, anul acesta, am dat patru concerte cu Madrigalul și cu Marius Manole și am organizat în paralel un Festival Cantus Mundi unde copiii din corurile programului au cântat împreună cu vedetele pe care le iubesc din muzica ușoară, din folk și din rock.

În paralel, sigur, multe alte experiențe frumoase la malul mării... pentru că așa este normal. Prezența Madrigalului într-o comunitate se transformă, iată, într-un festival. Am filmat pe nava Amiral a Gărzii de coastă, am cântat la răsărit pentru prima dată - un moment excepțional! Am colaborat și, cu siguranță, vom mai colabora cu delfinii de la Delfinariu, cărora le-am arătat care sunt armoniile Madrigalului și le-am urmărit reacțiile - foarte interesante, de altfel!

Cum spuneam, totul se transformă în sărbătoare, iar această sărbătoare, Slavă Domnului!, a rămas și întipărită în marea carte a Madrigalului - un proiect editorial foarte curajos, peste 600 de pagini, care tot anul acesta au văzut lumina tiparului și au ieșit pentru public relatând aproape în întregime întreaga istorie, atât cât s-a putut cuprinde într-o carte, a Madrigalului; o carte care, la lansarea ei, la Bookfest, a văzut și varianta primei cărți-concert, pentru că o variantă a cărții cuprinde o tabletă pe care publicul poate vedea, pe coperta a II-a, o parte a unui concert din 1963 și o parte a concertului din 2023, un arc peste cei 60 de ani.


O fericită coincidență face ca în acest an aniversar pentru Corul Național de Cameră "Madrigal - Marin Constantin" să aibă loc și o nouă ediție a Festivalului Internațional "George Enescu". Așadar, cum vedeți rolul acestui ansamblu în agenda festivalului?

Este unul foarte important! Pentru noi, așa cum spuneam, este un punct istoric. Misele pe care Madrigalul le-a cântat în premieră în Festivalul Enescu le reluăm anul acesta; în prima parte, cu o variantă foarte conservatoare și în stil madrigalicesc a Missei Brevis, un exponent pentru misele latine în cultura europeană, și, în a doua parte, cu o Misa Criolla, o variantă plină de istorie în parcursul acesta de 60 de ani al Madrigalului, dincolo de faptul că a fost scrisă în 1963 (exact când s-a născut Madrigalul), după cel de-al doilea edict al Papei Paul al VI-lea, care a dat drumul muzicii cântate mai dansant în biserica catolică. Dincolo de faptul că Ariel Ramirez a și ascultat-o sub bagheta lui Marin Constantin și a fost absolut fascinat de amprenta sonoră a Madrigalului, această misă a primit și privilegiul de a fi cântată de Corul Madrigal în Italia, înregistrată ca vinil, vinil la a cărui prefață a contribuit chiar Papa Ioan Paul al II-lea. Vedeți cât de multe lucruri frumoase se intersectează! Ceea ce e cel mai frumos la această misă, ce a dus de fapt României această Misă Criolla este că acest vinil despre care vorbim este unul care pe o parte a sa conține această lucrare a lui Ramirez, iar pe cealaltă parte conține muzică contemporană românească. Marin Constantin a reușit această libertate de expresie în acei ani ai comunismului prin care a exportat practic compozitorii români, iată, în Italia, în care Misa Criolla era foarte bine privită în anii '70-'80 și foarte apreciată de către întreaga paletă sacră - pentru că e vorba aici de Vatican și Italia - dar și de paleta laică, unde practic împreună cu Ramirez s-au construit foarte multe proiecte frumoase.

Este un moment istoric. La ora 22.30, Madrigalul va răsuna în cupola Ateneului pe care-l va transforma, cu siguranță, într-o catedrală.


Care sunt următoarele proiecte principale pe care le va derula în acest an Corul Madrigal? Știu că mai aveți în plan și o serie de turnee naționale și internaționale.

Da, așa este. Practic, toamna începe cu mult belșug. Pe 28 septembrie, la Art Safari, se va deschide Pavilionul Madrigal; On many voices se numește expoziția pe care o lansăm, în care publicul se va bucura de foarte multe experiențe ale acestor 60 de ani ai Madrigalului, dar și de viitor, în viziunea pe care maestrul Ion Marin a adus-o odată cu fondarea Programului Național Cantus Mundi. Sunt foarte multe camere, sunt peste 16 spații la Palatul Dacia din Centrul vechi, unde Madrigalul va încânta, va surprinde, va aduce experiențe pe care publicul le va testa. Vor fi exponate imersive, vor fi zone și funcții imersive ale acestei expoziții, dar publicul va înțelege foarte bine cât de important este pentru România și nu numai acest Madrigal. Acest Madrigal care i-a făcut să zâmbească și pe Nixon, Charles de Gaulle, Margaret Thatcher, liderii lumii pe care i-a cunoscut pe parcursul celor 60 de ani. Acest Madrigal care, astăzi, are pentru bebelușii de până într-un an un repertoriu special, un repertoriu gândit cu specialiști din Berlin. Ne bucurăm că o avem aici alături de noi pe românca Angelica Postu, care este în echipa noastră de Madrigal for Babies și e foarte improtant pentru că know how-ul muzicoterapiei vine și sprijină acest demers.

Este o paletă foarte largă prin care demonstrăm din nou cât de importantă este viața corală a unei societăți și cât de bine este să investim în ea timp, atenție, respect și, de ce nu, pentru că vorbiți cu un manager, finanțe.


Am remarcat existența programului de cercetare "Cât de tare e prea tare?", un studiu referitor la frecvența și volumul sunetelor pe care le aud copiii. În ce stadiu este acest program, cine și cum îl realizează?

Este exact parte a acestui program Madrigal for Babies, unde studiem, cercetăm și punem în practică muzica potrivită pentru diverse niveluri de înțelegere și, mai ales, de vârstă. De aceea, spuneam că Madrigalul for Babies este o primă parte a proiectului "Cât de tare este prea tare?". Cântăm muzica potrivită la volumul potrivit, în contextul scenografic potrivit pentru bebeluși de 0-1 an, dar și pentru mămicile gravide care învață să cânte piesele Madrigalului cu ajutorul onomatopeelor astfel încât prin vibrația interioară să ajungă frecvențele respective la făt și să aducă de fapt influența pe care o are, în bine, în dezvoltarea sa înainte de a veni pe lume.


Din punct de vedere economic se pare că va urma o perioadă mai puțin fastă la nivel național. Cum o percepeți dumneavoastră în ceea ce privește activitatea Corului Madrigal?

Atâta vreme cât avem proiecte în derulare și cât, iată, dezvoltăm din ce în ce mai mult concertele și spectacolele în care publicul este principalul nostru sprijin, pentru că sunt plătitori de bilete, eu sper ca în zona aceasta a culturii să nu resimțim în nici un fel crizele acestea. Și aici o să vin cu un exemplu foarte interesant! În criza din 2008, la nivel european, Banca Centrală Europeană, pentru a reduce dezastrul care se putea întâmpla la nivel psihologic în propria echipă, a dublat bugetele diviziei de cultură, lăsându-i pe oameni să intre mai mult în spațiile de spectacol, aducând arta mai aproape de sufletele lor. Dacă vreți, am mai spus-o de câteva ori, accesul acesta la cultură - fie că este vorba de teatru, de concertele noastre, de operă, de Operă Comică pentru Copii (un important factor în societate) - indiferent de care gen de cultură accesăm, în momentul în care intrăm în sala de spectacol și ne dezbrăcăm de hainele și de problemele cotidiene, trăim acel minut 91 care este esențial pentru rezultatul final al meciului. Pentru că dacă în acele momente noi reușim să ne echilibrăm emoțional, să distingem mai bine lucrurile pe care le facem, să respirăm și să nu reacționăm agresiv uneori, alteori nedrept, alteori lipsit de răbdare și înțelepciune... ei, bine, acest moment se poate întâmpla în sala de spectacol unde compozitorii, dramaturgii, creatorii de spectacole ne dau această libertate de a intra într-un nou univers, de a ne transforma, de a primi și a da înapoi un anume tip de energie. Ei, bine, din acest motiv, cred că pentru criza care se preconizează că ne așteaptă, unul dintre salvatorii societății românești este domeniul cultural și am încredere că și politicul și economicul vor înțelege acest moment important în care cultura trebuie susținută mai mult ca oricând.


În acest context, cum arată în linii mari stagiunea 2023-2024?

Sunt multe proiecte foarte frumoase. Pregătim turnee promițătoare. Sigur că vom continua cu celebrele turnee de Crăciun, Paște și Ave Maria (recent intrat în repertoriu). Lucrăm la câteva proiecte noi în orașe noi în care vrem să ducem acest Festival Madrigal. Pregătim două spectacole în premieră pentru anul care urmează și un turneu foarte lung, de 35 de spectacole, în China.

Sunt lucruri foarte frumoase pe care ni le propunem și, ceea ce e foarte important pentru 2024, este să stabilizăm toată construcția de spectacol a Madrigalului la care am lucrat în ultimii 4-5 ani și să încercăm să multiplicăm rezultatele ei în cât mai multe comunități.

Interviu realizat de Florica Jalbă