Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul George Enescu 2023. Interviu cu dirijorul Herbert Blomstedt

Publicat: miercuri, 6 Septembrie 2023 , ora 9.35

Consider că este un privilegiu să petreci și doar câteva minute în compania unei personalități de calibrul lui Herbert Blomstedt. Nu am avut ocazia să-l ascultăm în România, dar l-am ascultat deseori în înregistrări primite prin intermediul Uniunii Europene de Radio. Un dirijor charismatic, însă nu în sensul teatral: Herbert Blomstedt trăiește muzica interior și știe să o pună la dispoziția publicului așa cum probabil și-a imaginat-o ideal compozitorul.

În 2012, Herbert Blomstedt, dirijorul născut în America din părinți suedezi, a împlinit venerabila vârstă de 85 de ani. La 27 de ani obținea primul său angajament ca dirijor al unei orchestre suedeze. Au urmat lungile colaborări cu orchestrele radiodifuziunilor daneze și suedeze, Herbert Blomstedt urmându-i lui Sergiu Celibidache la pupitrul Orchestrei Radiodifuziunii Suedeze. Au urmat ani de succes la pupitrul Capelei de stat din Dresda, Orchestrei Simfonice din Chicago, Orchestrei Radiodifuziunii din Hamburg, Orchestrei Gewandhaus din Leipzig.

Herbert Blomstedt este considerat un specialist al muzicii maeștrilor germani: Beethoven, Schubert, Bruckner, Richard Strauss. Discografia lui a fost distinsă cu două premii Grammy și numeroase alte premii ale industriei discografice.

Așa că era firesc să aflu, în primul rând, care sunt principiile pe care se sprijină cariera de dirijor a lui Herbert Blomstedt, atât de lungă și de plină de succese.


Despre principii și succese

"Văd dirijorul ca un pe avocat al compozitorului. Deci, în primul rând, trebuie să respectăm adevărul partiturii, să fim siguri că partitura este respectată cu tot ceea ce scrie în ea - și vorbesc aici nu doar de aspectele tehnice, ci și artistice, emoționale, filosofice. Trebuie să ne asigurăm că totul este acolo. În al doilea rând, trebuie să transformăm partitura în ceva interesant pentru public, pentru că noi cântăm pentru cineva, toată muzica a fost compusă pentru cineva. Uneori poate să fie un conflict - te poți gândi că poți obține un efect mai bun nerespectând partitura sau poți alege să nu obții un efect, dar să fii credincios partiturii. Cred că aceasta este linia de demarcație între cele două tipuri de dirijori: unul este avocatul compozitorului, altul, vrea să obțină doar efecte, ceea ce nu este un lucru rău în sine pentru că vrei să oferi publicului o experiență interesantă. Dar dacă ar fi ca eu să aleg între o experiență și a nu fi fidel partiturii, aș fi mai fericit respectând partitura, încercând în același timp să ofer publicului o experiență memorabilă."


Când v-am întrebat despre principii, m-ați întrebat - cele ale dirijorului? Cred că e momentul să ne dezvăluiți și principiile dumneavoastră ca persoană.

Cred că sunt aceleași. Scopul meu nu a fost să obțin succesul, ci să profit de experiența vieții, făcând parte din viețile altora. Personal, cred că sunt aici ca să servesc celor din jurul meu. Scopul nu este să obții cât mai mulți bani posibil, cât mai multă faimă posibil, să fii cel mai frumos posibil, ci să fii de ajutor și un model inspirator pentru ceilalți.


Ați vorbit despre public și importanța lui. Cum a evoluat publicul de la începutul carierei dumneavoastră și până astăzi? S-a schimbat sau nu?

S-a schimbat un pic, pentru că niciodată nu suntem la fel de la o zi la alta. Dar desigur, sunt trăsături care rămân neschimbate ca acum 2000 sau poate 5000 de ani. Avem aceleași nevoi primare: securitate, pace, fericire, comunitate. Publicul de astăzi s-a schimbat odată cu dezvoltarea tehnicii care s-a petrecut incredibil de rapid. În ultima sută de ani, dezvoltarea tehnicii a fost de 100 de ori mai rapidă decât ceea ce s-a petrecut în anteriorii 2000 de ani. Deci circumstanțele în care trăim sunt diferite astăzi. Publicul își dorește să obțină cât mai multă fericire în cât mai scurt timp posibil. Ceea ce înseamnă că trăim pe fugă: nu mai avem răbdare ca înainte; cum avem parte de atâtea schimbări în jur, ne așteptăm la schimbare, cerem mai multă schimbare, avem nevoie de mai multă schimbare. Ceea ce pune în dificultate anumite aspecte ale vieții umane care cer mai multă răbdare. Cred că mulți dintre adulții de astăzi se comportă ca și copiii: concentrare pe termen scurt, permanent ceva să-i distreze, nu au liniște și li se pare chiar plicticos să nu aibă parte de ceva interesant tot timpul. Era o vedetă germană de rock care sintetiza aceasta - am citit recent într-un interviu - "Muzica mea trebuie să fie ca un pumn în stomac", altfel nu obținem niciun efect. Trebuie să te lovească cu putere. Desigur, asta ar fi sunat pentru bunicii noștri simplu: brutalitate, barbarism. Trebuie să fim atenți în prezent să nu mergem prea mult în această direcție pentru că am distruge niște părți mai sensibile ale umanității noastre.


Venind din România, îmi este imposibil să nu întreb ce muzicieni români cunoașteți, cu ce muzicieni români ați colaborat, poate ce muzicieni români apreciați?

Știu foarte mulți muzicieni români, pentru că mulți au plecat din România în timpul vremurilor dificile din vremea comunismului și sunt și atâtea grupuri etnice care au părăsit România - știu atât de mulți germani care au venit din România. Acum câțiva ani am fost la o slujbă religioasă la Koln; mai mult de jumătate dintre cei din biserică erau români. Și făceau o muzică foarte frumoasă. Erau din minoritatea germană din România.Ca muzicieni, sunt foarte mulți: Radu Lupu, cu care am concertat deseori. Este o persoană foarte interesantă, un filosof al pianului. Bineînțeles, este Sergiu Celibidache, care și-a trăit mare parte din viață în Germania, dar și în Scandinavia.


Ați condus de altfel aceeași orchestră din Suedia ca și Sergiu Celibidache, Orchestra Radiodifuziunii Suedeze.

Da, el nu a fost însă niciodată director muzical al acestei orchestre, nu a vrut să aibă acest titlu. În realitate, a fost. A dominat totul timp de zece ani. Îi simt încă prezența când colaborez cu această orchestră. Chiar dacă cei mai mulți dintre cei de astăzi nu au cântat cu el, spiritul lui încă este acolo, cu bune și rele. Era foarte dominator, nu admitea să se facă muzică decât în stilul lui propriu. Sub conducerea lui, muzicienii au învățat să se asculte unii pe alții, ceea ce e minunat. Totuși, luată ca grup muzical, orchestra nu a crescut, nici chiar Orchestra Filarmonicii din Munchen. El a pus o ștampilă pe toată orchestra, dar orchestra nu a crescut, nu a fost mai bună când s-a încheiat colaborarea cu Celibidache decât când a început, însă ei cântau așa cum vroia el. Era ceea ce cerea și ceea ce a obținut. Celibidache avea o ureche extraordinară și a învățat orchestra să asculte ce cântă. Știu și o duzină de violoniști din România care și-au părăsit țara și au venit în Suedia, Germania, Danemarca.


Și o ultimă întrebare. Există un secret pentru o viață atât de lungă și plină de succese ca a dumneavoastră?

Vedeți, secretele nu sunt decât în parte. Sună bine pentru un jurnalist să spună în câteva cuvinte "Acesta este secretul cuiva", dar totul este mult mai complex decât atât. Mi-aduc aminte de o recepție la Los Angeles. Eram invitatul Filarmonicii și consulul Suediei de acolo a organizat o recepție la care a invitat 30-40 persoane. Stăteam la ușă să-i întâmpin și deodată o doamnă m-a întrebat: "care este secretul dumneavoastră?" Mi s-a părut ciudat să mi se pună o asemenea întrebare la începutul unei recepții. După o oră și jumătate, când a plecat, doamna mi-a spus "Acum știu care este secretul: gânduri limpezi, acțiuni limpezi, fără exagerări." Acesta a crezut ea că este răspunsul. Am încercat să fiu o persoană foarte disciplinată cu mine însumi. Îmi împart timpul foarte judicios, să-l folosesc productiv. Urăsc discuțiile gălăgioase sau să-mi omor timpul. Îmi place să mă relaxez, dar în același timp vreau să fac ceva productiv, să mă plimb în pădure, să mănânc o masă bună, să fiu cu prietenii sau familia, să-mi învăț copiii. Cred că disciplina este foarte importantă când lucrezi cu o orchestră, nu o disciplină militară - adică nu de tipul "nu faceți așa", ci "deschideți urechile pentru a asculta ce fac alții, vedeți ce gândesc ceilalți". Acesta este tipul de disciplină care îmi place.

Interviu realizat de Cristina Comandașu