Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul George Enescu 2023. Interviu cu pianistul Leif Ove Andsnes

Publicat: vineri, 8 Septembrie 2023 , ora 9.25

"Îmi amintesc că publicul de la București are un entuziasm aparte, atenție și dragoste pentru muzică. Sper că va fi la fel și pe durata festivalului de anul acesta și abia aștept să interpretez Concertul nr. 5 de Beethoven" - declarație a pianistului Leif Ove Andsnes. Sâmbătă, 9 septembrie, de la ora 19:30, va fi solistul Orchestrei Simfonice din Göteborg în concertul dirijat de Santtu-Matias Rouvali, la Sala Palatului, în cadrul seriei "Mari Orchestre ale Lumii". Muzicianul norvegian a vorbit despre revenirea sa la "Imperialul" lui Beethoven cu ocazia Festivalului Internațional "George Enescu".

Vă întoarceți pe scena Festivalului Internațional "George Enescu". Cum așteptați revenirea la București?

Cu mare nerăbdare. A fost o bucurie imensă să particip la ediția din urmă cu 4 ani când am cântat Concertul de Grieg alături de Orchestra Filarmonicii din Oslo. A fost o experiență minunată pentru că am cântat în fața unui public intens, pasionat... am fost impresionat de toată experiența... de oameni și de interesul lor pentru muzică. Așa că, repet, aștept cu nerăbdare să revin.

Am amintiri dragi de la București. Am concertat alături de frații Tetzlaff - Christian și Tanja Tetzlaff - într-un program cu trio-uri de Schumann, un proiect drag nouă care s-a materializat într-un album - un dublu CD pe care am înregistrat lucrările. Apoi, din 2019 îmi amintesc de toată activitatea din cadrul Festivalului. După ce am cântat concertul de Grieg am plecat imediat spre cealaltă sală de concert, la Ateneu, pentru a asculta "Leonora" de Beethoven cu Orchestra Barocă din Freiburg și doi soliști norvegieni pe care îi cunosc... am realizat atunci cât de multe se întâmplă în cadrul festivalului și cât de plăcut e să petrecem timpul acolo cu toate aceste trăiri.


"La Beethoven totul este întotdeauna atât de deschis: inima, căutarea, țelul" - e o declarație extrasă dintr-un interviu acordat în martie 2014, atunci când prezentați, alături de Orchestra de Cameră Mahler proiectul "The Beethoven Journey", un amplu turneu început în 2012. Cum vedeți acum creația Titanului de la Bonn?

Revin la acest concert după 8 ani. "The Beethoven Journey" a fost un proiect important pentru mine, din mai multe privințe. Nu am lucrat niciodată atât de apropiat cu o orchestră; am colaborat trei ani, vreme în care am cântat lucrările lui Beethoven și la fiecare concert câștigam câte ceva interpretativ. La final, am simțit că am ajuns la un soi de libertate și spontaneitate pe durata concertelor pentru că fiecare știa foarte bine ce are de făcut. Cântam toți din memorie și aveam un fel de trăire colectivă legată de concerte și de varietatea, diversitatea muzicii lui Beethoven pe care am trăit-o de-a lungul vieții.

Viziunea mea s-a schimbat; de la structura compozițiilor și importanța fiecărei note, la un sentiment de libertate în muzica lui Beethoven. Despre asta cred că este muzica lui Beethoven, în special "Imperialul"; începe cu o bucurie care spune "iată, aceasta este libertatea!". Simți că ești într-o călătorie când treci prin cele 5 concerte pentru pian ale lui Beethoven, ca atunci când am prezentat "The Beethoven Journey", care pleacă de la o luptă, o căutare... doar ca drumul să te ducă spre libertate atunci când ajungi la cel de-al cincilea concert... un sentiment grozav. Asta nu înseamnă că "Imperialul" nu are umbre și luptă, ca toate lucrările lui Beethoven, dar sentimentul general este unul de bucurie a vieții. Frumusețea părții a doua este incredibilă... un contrast... Mi-e greu să îmi imaginez că cineva s-a așezat și a scris muzica asta... cred eu că a fost mereu cu noi, aici. E una dintre minunile lumii, în opinia mea.


Care sunt punctele importante din activitatea dumneavoastră legate de acest concert pe care ați ales să îl interpretați pe scena Festivalului Internațional "George Enescu"?

Nu-mi amintesc exact când am început să îl cânt. Cred că aveam în jur de 30 de ani. Nu a fost unul dintre primele concerte de Beethoven pe care le-am studiat, dacă nu mă înșel a fost chiar ultimul. Mi-a luat ceva vreme să mă obișnuiesc cu lucrarea; din punct de vedere tehnic, ca pianist, ai impresia că sunt foarte multe game și arpegii. E o lucrare densă, dificilă și nu simți imediat muzicalitatea lui... nu lasă senzația de lucrare familiară. Sunt provocări tehnice, cum spuneam, și o vreme nu îmi era confortabil să abordez lucrarea. Dar, în timp am găsit o bucurie imensă în această muzică, acum, copleșitoare pentru mine. "The Beethoven Journey" și colaborarea cu Orchestra de Cameră Mahler m-au ajutat să conștientizez această dezvoltare, să înțeleg de unde vine muzica imaginată de Beethoven, toate concertele lui pentru pian și orchestră... Revin la lucrare după 8 ani, abia aștept și o voi cânta foarte mult în următorii ani. E unul dintre concertele dragi mie...


La București, veți concerta alături de dirijorul Santtu-Matias Rouvali și Orchestra Simfonică din Göteborg, un ansamblu cu care ați colaborat de mai multe ori. Cum îi descrieți pe acești muzicieni?

Cunosc foarte bine orchestra, un ansamblu excelent care cântă într-o sală cu o acustică extraordinară, plină de viață. Asta înseamnă și că membrii orchestrei au lucrat mult pentru acest sunet. Se ascultă, sunt atenți la dozaj... e o orchestră interesantă, sofisticată din punctul acesta de vedere. I-am vizitat des pentru că am fost solist invitat de la vârsta de 19 ani. Cu Santtu-Matias Rouvali nu am cântat atât de des, doar de câteva ori. E un dirijor extrem de talentat, un muzician spontan și captivant. Aștept să urc pe scenă alături de ei.


Acum, nu doar ca pianist, ci și ca director artistic al Festivalului de Muzică de Cameră de la Rosendal… vorbim des despre atragerea publicului tânăr spre sala de concerte. Cum putem avea succes în acest demers?

Cred că sunt multe căi... în cadrul Festivalului de la Rosendal încerc să vorbesc mult cu publicul... despre lucrări sau compozitor... de multe ori încerc să găsesc o temă a concertului sau să îi fac pe cei prezenți curioși pentru a învăța ceva nou... Sunt de părere că nu ar trebui să subestimăm publicul. Dacă vin la concert înseamnă că vor să înțeleagă ceva, să învețe... Nu înseamnă că nu poți avea o experiență minunată doar ascultând concertul, bucurându-te de muzică, dar poți înțelege de unde a apărut, contextul în care fost scrisă, ce poate însemna... Asta încercăm să facem la Rosendal, dar și în alte concerte încerc să vorbesc cu publicul despre ce vom asculta, la ce să se aștepte... e un schimb cu cei prezenți pentru că nu ar trebui să existe, așa cum se întâmplă uneori, această distanță între interpreți și public. Sunt de părere că în secolul 21 nu ne putem ascunde în spatele instrumentelor și să fim niște creaturi misterioase în fața publicului... e important să fim implicați în viața socială și, când este posibil, să concertăm și în spații neconvenționale. Ar trebui să mergem, să cântăm din tot sufletul, să vorbim despre muzică și să le arătăm că asta este viața noastră.

Muzica e pasiunea noastră, nu sunt doar două ore în care ne îmbrăcăm într-un anume fel și mergem la concert... ci pentru asta trăim! E important ca cei tineri să vadă pasiunea noastră pentru muzică... de multe ori nici nu știu că e în jurul lor. Dar dacă reușim prin ceea ce facem să îi aducem în sala de concerte, cred că vor reveni. Atât de puternică e muzica clasică!


Aveți un mesaj pentru publicul Festivalului Internațional "George Enescu"?

Îmi amintesc că publicul de la București are un entuziasm aparte, atenție și dragoste pentru muzică. Sper că va fi la fel și pe durata festivalului de anul acesta și abia aștept să interpretez Concertul nr. 5 de Beethoven, pentru mine o partitură fermecătoare, în fața acestui public.

Interviu realizat de Lucian Haralambie