Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul George Enescu 2023. Interviu cu violistul Gil Sharon, membru al Cvartetului "Fine Arts"

Publicat: luni, 4 Septembrie 2023 , ora 13.52

Cvartetul american "Fine Arts" a susținut sâmbătă, 2 septembrie, de la ora 11:00, un concert cameral la Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă din București. Iar luni, 4 septembrie, de la ora 19:00, muzicienii vor fi prezenți pe scena Sălii Capitol a Filarmonicii din Timișoara.

Domnule Gil Sharon, cu ce sentimente vă întoarceți pe scena Festivalului Internațional ”George Enescu”?

Sunt foarte fericit că putem participa din nou. Este a doua oară la acest festival. Prima oară a fost acum mulți, mulți ani și atunci locuiam în București și am fost și la concursul Enescu, deci este ceva sentimental pentru mine.


Cvartetul american Fine Arts, un ansamblu cu peste 70 de ani de activitate muzicală neîntreruptă revine în România pentru a susține două concerte
camerale în cadrul Festivalului Internațional George Enescu. Știu că acordați multă atenție lucrărilor lui George Enescu. Care este istoria dumneavoastră cu lucrările enesciene?

Când cântam la vioară am cântat Octetul de Enescu care este o piesă extraordinară, scrisă devreme, la fel ca piesele pe care le-am scos acum pe disc. Este un disc de Naxos numai cu lucrări de Enescu și care va fi prezentat la concertul nostru în București.


Cum au decurs înregistrările pentru acest album?

Înregistrările le-am făcut la New York. Am avut și câteva concerte cu acest program și pot să spun că la fiecare concert a fost un succes. Dintre toate piesele cunoscute, de exemplu Cvintetul de pian este scris în 1896 pe când avea 15 ani. Nu sunt sigur, dar cred că noi suntem primii care l-am imprimat pe disc. Țin minte că am avut multe probleme de găsit notele, pentru că nu erau tipărite și la un moment dat am dat un telefon la București, la Muzeul Enescu și am întrebat dacă cumva au un manuscris sau cum se poate face rost de note și atunci am avut norocul că tocmai atunci le-au tipărit și au scos notele acelea și atunci mi le-au trimis și le-am primit.


Cum este primită muzica lui Enescu de către publicul din străinătate?

Foarte bine. Noi cântăm lucruri care sunt foarte cunoscute, Rapsodia română nr. 1 care este un aranjament pentru cvartet, pian și contrabas și este o piesă cunoscută și mai ales imprimarea cu Celibidache în București cu Filarmonica George Enescu care este vestită.


Pentru concertul cameral de
la București îi veți avea ca invitați pe pianiștii Gisele și Fabio Witkowski și contrabasistul Săndel Smărăndescu. Cum descrieți colaborarea cu aceștia?

Pe contrabasist nu îl cunosc. O să ne întâlnim la București. Mi s-a spus că este extraordinar. Cei doi pianiști sunt căsătoriți, sunt brazilieni, dar care locuiesc în America și noi cântăm cu ei de ani de zile. Ei au o serie de concerte în Connecticut. Noi cântăm aproape în fiecare an cu ei și am cântat și în Italia, în America, peste tot. Sunt foarte buni pianiști care cântă și la patru mâini sau două piane și separat.


V-aș ruga să ne îndreptăm puțin atenția și asupra recitalului din data de 4 septembrie de la Sala Capitol a Filarmonicii din Timișoara
în care Cvartetul Fine Arts va interpreta pagini semnate de Mozart, Glass și Schumann. Cum percepți dumneavoastră structura programului acestui eveniment și cum ni l-ați descrie?

Vom cânta lucruri romantice, moderne și clasice în același program. Deci Mozart este clasic, Glass este modern și Schumann este romantic. Aproximativ așa facem noi programele de obicei.


Interviu realizat de Ioana Țintea