Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul George Enescu 2023. Interviu cu Cristina Uruc, manager Artexim

Publicat: miercuri, 23 August 2023 , ora 12.18

În 23 august, Cristina Uruc a fost prezentă în studioul Radio România Muzical.

O avem în direct în studioul nostru și live pe pagina noastră de Facebook pe Cristina Uruc, manager ARTEXIM, instituția care se ocupă de organizarea Festivalului Internațional George Enescu. Bună dimineața și bine ai venit în studioul nostru.

Bună dimineața și mulțumesc pentru invitație.


Duminică, 27 august, începe ediția cu numărul 26 a Festivalului Internațional George Enescu, care se deschide cu un concert susținut de Orchestra Filarmonicii George Enescu, alături de violoncelistul Gautier Capuçon și de dirijorul Cristian Măcelaru, directorul artistic al festivalului. Sunt sigur că s-a muncit mult și pentru această ediție a festivalului, puțin mai extinsă decât altele. Spune-ne puțin despre provocările acestei ediții din punct de vedere artistic, o primă viziune de ansamblu și câteva cuvinte despre motto-ul ediției.

Festivalul Internațional George Enescu, precum bine știm, unul dintre cele mai importante evenimente din România, este desfășurat sub înaltul patronaj al Președintelui României și finanțat prin Guvernul României de Ministerul Culturii. Festivalul Enescu pune de obicei provocări, niciodată nu vreau să le numesc probleme, deși unele dintre ele sunt, dar așa cum ai spus și tu, mai ales un cuvânt foarte bun - provocări și din punct de vedere artistic și din punct de vedere logistic. Artistic, putem să ne aducem aminte că acum câteva luni, deși anunțasem orchestra Mozart, a trebuit să facem un lucru a trebuit să facem o înlocuire din motive tehnice și logistice ale orchestrei. Alte provocări de ordin artistic, până acum n-am avut, dar pe parte logistică, într-adevăr trebuie să ne organizăm foarte bine și să ne urmăm planul și programul pe care ni l-am propus. Lucrurile merg înainte. În 26 august vom avea conferința de presă, la ora 13.00 la Sala Palatului, Sala Coloanelor, acolo vor participa și maestrul Cristian Măcelaru și Gautier Capuçon, reprezentanți ai autorităților centrale și locale și parteneri, sponsori, co-producători, evident veți fi ca întotdeauna alături de noi. 


Despre motto?

Despre motto, Generozitate prin muzică, așa cum de foarte multe ori și maestrul Cristian Măcelaru a spus - dacă stăm să ne uităm și la viața lui George Enescu, o să găsim acolo argumentul pentru care noi l-am ales. Muzica înseamnă generozitate, pentru că muzica o poți face și o poți simți mai bine doar atunci când o împărtășești. Este pur și simplu actul muzical. Sunt pe scenă ca artist și împărtășesc muzica mea publicului, acesta o primește și acesta este, cred că cel mai mare act de generozitate în lumea noastră.


Care este gradul de vânzare al biletelor și după sold-out-uri, care este interesul publicului? Spre ce spectacole se îndreaptă mai mult publicul?

Din analizele pe care le-am făcut până acuma, într-adevăr publicul este mai interesat de concertele de la Ateneu.


De la miezul nopții?

De la miezul nopții, încă mai găsiți bilete acolo la anumite concerte. Evident că Ateneul având o capacitate atât de mică față de Sala Palatului, multe concerte dintre cele de la Ateneu, atât de după-amiaza, cât și de noapte au fost deja epuizate. Dar dacă ne îndreptăm privirea spre Sala Palatului o să vedem că nu avem nici un concert sold-out și nu spun asta cu părere de rău, ci cu bucurie, pentru că oamenii pot în continuare pot să-și achiziționeze bilete și o pot face de pe www.eventim.ro sau de pe site-ul nostru, pot merge acolo și vor fi redirecționați. Sunt în continuare bilete, vă invităm să vă uitați la ce concert vă doriți să le luați și să îndrăzniți să faceți asta.

Ediția de anul acesta a Festivalului George Enescu vine și cu două noi provocări. Te rog să ne detaliezi puțin, aceste două direcții, seria dedicată orchestrelor românești derulată la Sala Radio și noutatea absolută, concertele pentru familii și copii de la Teatrul Odeon.

O să încep cu seria orchestrelor românești. În trecut, lumea era obișnuită să vină la Sala Radio în Festivalul Enescu și să asculte, într-adevăr orchestrele românești, un repertoriu integral format din muzică contemporană. Ei bine, direcția pe care maestrul Cristian Măcelaru a vrut s-o dea anul acesta acestei serii a fost mutarea focusului pe orchestră, pentru că ne dorim foarte mult ca orchestrele românești să fie valorizate și să fie ascultate de public cu un repertoriu vast, care pleacă de la muzici contemporane și se întoarce înspre muzici clasice sau romantice. Așa că, eu cred că este și mai bine.


Practic, s-a înlocuit seria de muzica secolului XXI.

Da. Era o serie extrem de benefică. Trebuie să existe muzica contemporană și există și anul acesta în programul festivalului, dar o s-o ascultăm chiar în interpretarea celor mai mari orchestre, avem și la Sala Palatului și la Ateneul Român muzică contemporană.


Adică inclusă în marea muzică.

Exact. Inclusă în normal, inclusă în programul unui concert și mixată cu alte lucrări, poate din epoci diferite.


Cum este firesc.

Cum este firesc și care să se potrivească discursului muzical pe care o orchestră și-l propune să-l prezinte la festival. De aceea la Sala Radio, cum spuneam, vom avea focusul pe orchestrele românești. Vom avea Orchestrele Filarmonice din Timișoara, din Bacău, din Iași, Sibiu, Cluj-Napoca și dirijate de dirijori tineri, unul dintre ei este Hankyeol Yoon, care a câștigat la Salzburg premiul Karajan, de foarte curând și ne bucurăm să-l fi avut dinainte de a-l câștiga, să-l fi rezervat dinainte de a câștiga premiul de la Salzburg. Este o super-speranță a dirijoristicii mondiale și îl vom urmări la Sala Radio.

În ceea ce privește seria concertelor pentru copii de la Teatrul Odeon este pentru prima dată când la Teatrul Odeon, în programul principal, în Festivalul Enescu facem o serie de concerte dedicată copiilor. Într-adevăr, și în trecut au mai fost manifestări dedicate copiilor cu Opera Comică pentru copii, cu Clasic e fantastic sau în piața festivalului, dar acestea erau privite și erau considerate evenimente conexe festivalului. Ei bine, maestrul Cristian Măcelaru și-a dorit foarte mult ca anul acesta, în prim-plan, într-una dintre seriile principale să aducă concertele pentru familii și copii. Sunt patru, duminicile, începând din 3 septembrie, în fiecare duminică de festival, la ora 11.00, acolo biletele sunt sold-out, părinții au fost foarte responsabili din timp. Evident, capacitatea sălii este destul de mică. Părinții au fost foarte responsabili, au achiziționat biletele și abia așteptăm să-i vedem pe cei mici în sală.


Într-o sală superbă arhitectural. Orice lucru extraordinar se realizează cu ajutorul unei echipe și te-aș ruga să ne povestești puțin despre această echipă. Câți membri sunt în ARTEXIM, de unde îi
selectați, ce calități trebuie să aibă ca să fii în echipa ARTEXIM, pentru că mai puțin vorbim despre lucrurile acestea.

Da, din păcate se vorbește destul de puțin. Eu încerc să vorbesc cât se poate de mult despre echipa cu care lucrez, pentru că fără ei nu se poate. N-aș putea să merg înainte singură, doar cu oamenii pe care îi am lângă mine și cu cei care își dedică din timpul lor și din viața pe și-o duc acestui festival și obiectivelor ARTEXIM, până la urmă. În momentul de față suntem o echipă de 20 de persoane. Am reușit să mai facem niște mici angajări în ultima lună. Ne dorim să creștem, dar asta depinde foarte mult de fondurile pe care le avem, pentru că suntem o instituție integral finanțată din veniturile proprii, deci tot ce înseamnă salarii și funcționalități și utilități le acoperim din veniturile proprii și asta ne limitează un pic. Dar aproape de festival avem colaboratori, pentru că finanțarea pe care o primim pentru proiect ne permite să facem lucrul acesta și chiar zilele trecute stăteam și număram un pic insignele ca să văd în producție câte dăm câte nu dăm și am numărat undeva la 120 de persoane, ca să nu mai spun evident, echipele coproducătorilor, unde sunteți cred voi de aici de la Radio, numai de aici vreo 60, de la Televiziunea Română, iarăși vreo 70, deci dacă ar fi să luăm fiecare furnizor, fiecare partener este o echipă extinsă.


Un alt proiect ARTEXIM, revista Festivalului Enescu, care înțeleg că va fi realizată săptămânal și distribuită gratuit în sălile de concert. Despre ce vom citi în paginile acestei broșuri?

Mă bucur foarte mult că anul acesta am putut să reluăm ideea revistei festivalului, un proiect atât de iubit de publicul festivalului. Acesta proiect este coordonat de Valentina Sandu-Dediu și Ovidiu Șimunca, este un proiect ARTEXIM și ne mândrim cu asta, ne bucurăm. Suntem autonomi și pe picioarele noastre. Echipa editorială, căreia vreau să-i mulțumesc pentru că a făcut o muncă extraordinară și au pregătit interviuri și articole. Veți putea citi săptămânal despre ce s-a întâmplat în săptămâna respectivă și ce urmează să se întâmple. Primul număr va fi disponibil chiar în prima zi a Festivalului Enescu la Sala Palatului la primul concert.


Festivalul Internațional George Enescu, ediția cu numărul 26, anul acesta cuprinde și o serie de concerte în țară. Există interes din partea publicului și pentru aceste concerte?

Sigur că da. Ce ne-a surprins foarte tare a fost că atunci când am publicat, deși programele nu era chiar 100%, am primit telefon la sediul ARTEXIM, că oamenii își doreau să cumpere bilete pentru concertele din țară și nu găseau butonul de bilete. Pentru că sunt turiști și am primit telefoane din străinătate, sunt turiști străini, unii obișnuiți ai festivalului, alții care vin pentru prima dată și își doresc să participe la concerte, nu numai în București, ci și în țară spre locurile pe care se duc să le viziteze și acesta este un lucru foarte frumos și o surpriză foarte plăcută pentru noi. Într-adevăr, suntem și în țară, avem două tipuri de programe diferite, Festivalul Enescu în țară, la Iași, Timișoara, Sibiu, Bacău și Cluj-Napoca, acolo avem concertele prezente în programul principal din București care sunt exportate în orașele din țară. Aici avem șase concerte și la Lugoj o să avem unul. Șase în șase orașe.


Care sunt aceste orașe?

Avem Lugoj, Iași, Cluj, Timișoara, Sibiu, Bacău. Acestea sunt. Pentru că avem orchestrele care vin și cântă aici și apoi își cântă programele și în țară în orașele lor. La Sibiu, la Timișoara și la Cluj-Napoca ducem și artiști prezenți în programul principal al festivalului. Îl avem pe Avi Avital la Cluj și la Sibiu. Avem Ansamblul Intercontemporain, Manchester Camerata la Timișoara și puteți să vedeți toate evenimentele din Festivalul Enescu din țară pe site.

Mai avem un tip de program și acesta este de evenimente conexe desfășurate sub egida Festivalului Enescu, în București și în alte 12 orașe din țară. Sunt concerte organizate în autonomie de instituțiile partenere, cum ar fi Filarmonica din Arad, Satu-Mare, Craiova, Pitești, Târgoviște, Râmnicu-Vâlcea, o să puteți să vedeți toată lista completă. Concerte pe care le organizează acolo și cărora noi le-am dat spațiu și promovare în cadrul festivalului, pentru că ne dorim ca țara să respire festivalul, nu numai Bucureștiul.


Un ascultător v-a adresat, știind că vei fi invitata dimineții la Musica viva, o întrebare prin SMS: Care este politica festivalului vizavi de artiștii români care, preponderent în țară -
bănuiesc, criteriile în care un artist român este invitat în Festivalul Enescu?

Criteriul este foarte clar. Este cel artistic. Este viziunea artistică a directorului festivalului, al directorului artistic al festivalului. După cum bine știți există două structuri și chiar m-am îndeletnicit să explic foarte bine rolurile pe care le avem. Maestrul Cristian Măcelaru este directorul artistic al Festivalului Enescu. Asta înseamnă că toată viziunea artistică este a dumnealui, tot ce înseamnă program, tot ce înseamnă artiști invitați și desfășurare a viziunii sale asupra festivalului. Rolul pe care eu îl am este acela de a transforma în realitate logistică și administrativă viziunea artistică a maestrului. Luând în considerare atât românii cât și străinii, criteriul o să fie întotdeauna pe performanța, sensibilitatea cu care cântă și alte criterii pe care maestrul și le pune atunci când alege artiștii.


Sunt foarte mulți artiști tineri în festival în România.

Da, avem o preponderență mare de artiști tineri invitați în festival, români de origine română sau străini, câștigători sau laureați ai concursului Enescu, atât în programele principale din București, cât și în programele din țară. Una dintre condițiile pe care le-am discutat cu partenerii noștri din țară a fost OK, vreți să faceți un concert, dar trebuie să păstrăm standardul artistic al festivalului și ne dorim foarte mult să luați ca solist, câștigătorul sau laureatul concursului Enescu și mi se pare foarte normal să se întâmple așa.


Un exercițiu simplu de imaginație, dacă în acest moment aș deschide pagina noastră de Facebook sau aș asculta la radio discuția noastră despre festival și brusc aș dori să merg la un concert, care ar fi acela? O invitație pentru un novice, un concert de neratat? Știu că este foarte greu.

Este foarte greu.

Sunt novice.

Aș merge către concertul Corului Madrigal, concertul de noapte, aș merge către unul dintre concertele din seria orchestrelor românești. De exemplu, spre final avem Filarmonica George Enescu cu Alexandra Silocea, Alexandre Bloch, care vor interpreta un concert foarte frumos, colorat și stârnitor de imaginație, Water concertul de Fazil Say. Dacă îmi place recitalul solo m-aș duce la Kirill Gerstein, m-aș duce evident și la Fazil Say, dacă aș mai avea bilete, dar nu mai sunt.


Dacă se transmite la radio, aș putea să-l ascult la radio, nu?

Da, cred că va fi unul dintre concertele transmise la radio. M-aș duce evident la Avi Avital, Valentina Naforniță cu Plattform K+K, tot ce înseamnă Giardino Armonico, se întoarce după mai bine de 10 ani cu un proiect extraordinar, Anotimpurile de Haydn, Fabio Biondi, Ansamble Zefiro, iată, o să fie incredibil cu Serenada de Mozart, de suflători cu instrumente baroce.


Iată, o grămadă de opțiuni.

Și la Sala Palatului toate concertele sunt incredibile. Îmi este foarte greu să zic unul. Eu îl aștept cu nerăbdare pe cel al Orchestrei Simfonice din Londra, Cynthia Millar, sunt foarte curioasă să văd un Martenot live pe scena Sălii Palatului cum o să sune. Ne aducem aminte din coloanele sonore ale filmelor mai tensionate, ca să nu le zic de groază.


Cred că și organistul Cameron Carpenter ar face din nou spectacol.

Absolut. Cameron Carpenter care este un excentric. Îl avem și pe Xavier De Maistre la harpă. Avem de ales din foarte multe opțiuni, toate care mai de care.


Ne apropiem de finalul interviului. Nu pot să nu te întreb despre edițiile viitoare ale Festivalului
Internațional, dacă aveți deja creionate câteva dintre liniile definitorii pentru următoarele ediții.

Da, dar nu spun nimic, pentru că vreau să ne concentrăm pe ediția aceasta de festival 2023. Vreau ca publicul să-și aleagă concertele la care publicul își dorește să meargă cel mai mult, să poată să se bucure de ceea ce înseamnă festivalul 2023. Pentru 2025, avem deja câteva surprize în curs de confirmare. Încă nu, nu este momentul, dar vă promitem că noi lucrăm în paralel, deși pare imposibil, și mie îmi părea imposibil, dar nu este. Lucrăm în paralel și la ediția din 2025, ca să nu mai spun că pregătim concursul din 2024 și îl gândim și pe cel din 2026 și ne dorim, sper ca în noiembrie să pot să vin la tine și să pun, uite, ne-a ieșit ce ne-am dorit cu concursul din 2024.


Mulțumim pentru prezența ta în Matinal, Cristina Uruc, manager ARTEXIM. Așadar, duminică se deschid porțile unei noi ediții Festival Enescu 2023, duminică, 27 august, la Sala Palatului.


Interviu realizat de Liviu Pețu