Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Cristian Mandeal

Publicat: marți, 8 August 2023 , ora 12.58

Orchestra Română de Tineret va concerta pe data de 9 august pe scena Ateneului Român din București, în cadrul Festivalului "Vară Magică", ediția 2023. Despre programul propus și nu numai, ne-a vorbit dirijorul ansamblului, Cristian Mandeal:

Domnule Cristian Mandeal, Festivalul "Vară Magică", prezintă miercuri concertul intitulat "Marea Simfonie", pe care îl veți conduce din poziția de dirijor. Concertul va fi susținut de Orchestra Română de Tineret, iar publicul are ocazia de a audia în avanpremieră, una dintre lucrările pe care ansamblul le va prezenta la Festivalul Internațional "Young Euro Classic" din Germania, pe data de 13 august. În prim planul acestui eveniment este Marea Simfonie în do major semnată de Franz Schubert. De ce v-ați oprit asupra acestui opus?

Pentru că este una dintre cele mai reprezentative muzici de cultură austriaco-germană, pentru că tinerii noștri au în primul rând de învățat și de admirat cultura occidentală muzicală și pentru că este una dintre cele mai pretențioase lucrări, atât stilistic, cât și tehnic din întreaga literatură germană. Tinerii noștri învață în permanență, asimilează repertorii și stiluri noi, iar acesta a fost unul dintre punctele la care m-am gândit să-l introduc în repertoriul nostru. Este o simfonie rar cântată, nu numai de noi, de tineri, dar și de orchestre profesioniste, întrucât, repet, este destul de pretențioasă din foarte multe puncte de vedere. Cu atât mai mult este un punct serios de interes pentru prevenirea și maturizarea orchestrei noastre..


În programul serii întâlnim, pe lângă această simfonie, alte două lucrări, și anume, Panicandemica de Alin Chelărescu și Concertul pentru două piane și orchestră de Francis Poulenc. Soliști vor fi pianiștii Oxana Corjos și Cristian Niculescu. Cum ați alcătuit acest program?

M-am gândit la un program de contrast. În general, un program se alcătuiește pe două principii, fie de unitate stilistică, fie de contrast între lucrări. Aici este vorba de un contrast total, în prima parte a concertului cuprinzând - nu chiar o primă audiție, extrem de interesantă și foarte arătoasă. Este o lucrare care exprimă foarte mult, care pune orchestra mult în favoare și care se axează foarte serios pe ethosul românesc. Deci acesta este un mesaj pe care noi îl ducem în Germania, iar a doua lucrare, de Francis Poulenc, este un concert foarte rar cântat, rareori se găsesc doi pianiști care să se potrivească și să-l abordeze. O lucrare extrem de interesantă, de cuceritoare - aș spune că acesta este cuvântul care o caracterizează cel mai bine.


Știm că vă ocupați de Orchestra Națională de Tineret încă de la înființarea acesteia. Dat fiind faptul că acest proiect a ajuns la maturitate, ce obiective vă propuneți pentru viitor?

Aceleași obiective ca și până acum, întrucât generațiile sunt într-o permanentă schimbare. Cred că am ajuns la generația a patra de tineri. Ei vin de la 18 ani și părăsesc la 28 de ani orchestra, așa încât generațiile se schimbă în permanență. Orchestra noastră este mereu proaspătă și, atunci, orice titlu am aborda, este de fapt, un titlu nou pentru marea majoritate a celor care compun această orchestră. Este un proiect atât cultural, cât și educativ în același timp, așa încât obiectivele noastre rămân în permanență aceleași - de a forma muzicieni foarte buni de orchestră pentru viitor, pentru orchestrele profesioniste, în care ei vor intra. De fapt, cei mai mulți dintre ei sunt astăzi membri ale diverselor orchestre din România.


Interviu realizat de Sarah Natsis