Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianista Sînziana Mircea

Publicat: marți, 11 Iulie 2023 , ora 14.46

Festivalul "Vară Magică" propune un nou recital miercuri, 12 iulie 2023, în București. Despre conceptul inovativ ce va fi prezentat la Ateneul Român ne vorbește pianista Sînziana Mircea, într-un interviu realizat de Sarah Natsis:


Sînziana Mircea, participați pentru a patra oară în cadrul Festivalului "Vară Magică", organizat la Ateneul Român din București. Recitalul de anul acesta intitulat "Aproape o fantezie" face parte din proiectul "Imagine", pe care l-ați inițiat în anul 2019. Conceptul de la baza acestuia este unul inovativ, deoarece muzica clasică se împletește cu inteligența artificială. Ne puteți oferi mai multe detalii?

Într-adevăr, proiectul Imagine a început chiar la Sala Radio în 2019 prin turneul Imagine Chopin. A fost prima dată când mi-am văzut acest vis cu ochii, acela de a transforma muzica așa cum o cunoaștem - am luat muzica lui Chopin pornind de la versiunile originale, balade sau scherzo-uri, apoi am transformat-o în variațiuni pentru pian și chitară, dar și voce umană - acompaniate de video mapping, realizat atunci pe orga din Sala Radio. Ulterior am continuat cu alte variațiuni, cu proiectul Fortuna, în care am reimaginat muzica lui Carl Orff și am ajuns la Imagine baroque, iar barocul fiind atât de vast, atât de ofertant n-am putut să îl fac într-o singură ediție, așa că anul trecut am avut proiectul Imagine baroque simplu, cu pian, voce, cu soprana Laura Tătulescu și muzică electronică, iar acum ediția a doua, continuarea lui, pian și orgă, niște lucrări absolut fascinante, reprezentative pentru barocul muzical pe care l-am numit "Quasi una fantasia".


Inovațiile continuă, iar în cadrul recitalului de miercuri seară publicul va putea audia lucrări pentru pian, orgă și flaut. Ce ne puteți spune despre această alăturare destul de rar întâlnită? Cum se îmbină timbrul celor trei instrumente?

Este o provocare pentru pentru că este o combinație pe care personal nu am văzut-o niciodată, însă mi-am dorit să o pun în practică, aceea de a alătura pianul și orga. Este o diferență foarte mare în primul rând de volum între un instrument atât de puternic precum orga și pianul, însă după părerea mea sunt două instrumente atât de iubite de public, încât combinația între cele două nu poate fi decât entuziasmantă, iar pe lângă grandoarea acestor instrumente am vrut să aduc și delicatețea flautului, care completează cumva sonoritățile orgii într-un fel foarte delicat, dar aduce și o mare sensibilitate. Așa că vom avea piese pentru pian solo, orgă solo, dar și combinații pian-orgă, pian-flaut și un trio de pian orgă și flaut.


Programul propus este conceput de dumneavoastră și cuprinde printre altele compoziții proprii, precum "Anonimul Venezian", lucrare realizată cu sprijinului Conservatorului "Benedetto Marcello" și al Institutului Român de Cercetare Umanistică de la Veneția. Ce însemnătate are pentru dumneavoastră această lucrare și ce ne puteți spune despre ea?

Am avut marele noroc și marele privilegiu de a desfășura un proiect de cercetare de 14 luni la Veneția prin Bursa "Nicolae Iorga" și în această perioadă am avut șansa de a scotoci prin manuscrisele Conservatorului din Veneția. Am găsit acolo niște nestemate care zac de secole, câteodată au fost chiar inundate de apă și mi-am dorit foarte mult să le aduc în fața publicului, pentru că este vorba de lucrări nepublicate. A fost nevoie de o muncă de cercetare, de rescriere a acestor manuscrise, iar anul trecut în Festivalul "Vară Magică" am făcut premiera unor cantate de Benedetto Marcello în formula originală pentru pian - sigur, ele erau scrise pentru bas continuu la acea vreme și voce - iar "Anonimul Venezian", într-adevăr, a preluat câteva dintre aceste teme pe care le-am selectat din bibliotecile venețiene și le-am combinat cu temele mele și a devenit o lucrare... una dintre cele mai frumoase, pentru că îmi face mereu plăcere să o cânt și întotdeauna publicul e foarte entuziasmat și am și o explicație: niște sonorități atât de moderne care se aseamănă oarecum cu muzica pop - este vorba de o structură armonică pe care, poate că n-o percepem la început, în muzica lui Benedetto Marcello a trecut dincolo de veacuri și acum se regăsește în muzica de film, spre exemplu, sau muzica pe care o auzim la radio - asta arată cât de avangardist a fost Benedetto Marcello și în același timp, cât de actual este barocul venețian și barocul muzical în general.


Interviu realizat de Sarah Natsis