Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Andreas Ottensamer

Publicat: marți, 13 Iunie 2023 , ora 9.53

Miercuri, 14 iunie, Orchestra de Cameră Radio își încheie stagiunea cu un concert ce îl va avea în prim-plan pe faimosul Andreas Ottensamer, prim clarinetist al Orchestrei Filarmonicii din Berlin. Artistul se va afla în dubla ipostază de solist și dirijor. Cu această ocazie clarinetistul austriac a stat de vorbă cu Ioana Țintea după prima repetiție cu orchestra și ne oferă mai multe informații:


Cum descrieți lucrul cu Orchestra de Cameră Radio și cu ce gânduri așteptați întâlnirea cu publicul din România?

Ca dirijor, prima repetiție este cea mai importantă pentru că îți poți da seama cum va decurge colaborarea cu acel ansamblu, cum va fi săptămâna de repetiții, care este caracterul orchestrei. Sunt încântat, cred că am avut o primă repetiție foarte bună, atmosfera a fost, de asemenea, prietenoasă. Avem un program destul de greu, cu lucrări dificile pentru orchestră, dar în același timp, foarte frumoase pentru public. Mă simt motivat și abia aștept să întâlnesc publicul din România. Este mereu interesant să întâlnești un public nou. Fiecare țară are un public specific, spre exemplu cei din Ungaria au un ritm la unison când aplaudă spre deosebire de cei din Olanda, care se ridică imediat în picioare când aplaudă. Așadar, sunt foarte curios de întâlnirea cu publicul românesc.


În concertul de la Sala Radio vă veți afla în dublă ipostază, de solist și dirijor. Când ați decis să abordați o nouă formă de exprimare muzicală și anume dirijatul?

Nu există un moment anume în care decizi că vrei să fii dirijor, ci este ceva ce se dezvoltă în ani. De mic am fost atras de partea aceasta, iar când eram adolescent am studiat dirijatul în paralel cu instrumentul și mereu am privit dincolo de instrumentul meu. În urmă cu câțiva ani am simțit un îndemn puternic să merg pe această cale a dirijatului pentru a vedea dacă este într-adevăr un drum pe care trebuie să îl urmez. Așadar, am reînceput studiul dirijatului în Germania, iar de un an și jumătate dirijez. Este o nouă cale pentru mine și sunt foarte entuziasmat.


Veți interpreta Cântece fără cuvinte de Felix Mendelssohn - în aranjament pentru clarinet și orchestră de coarde semnat chiar de dumneavoastră. De ce ați ales această lucrare?

Această muzică este apropiată de sufletul meu. Primul meu instrument a fost pianul, am cântat această lucrare la pian și mereu mi-au plăcut aceste cântece pentru direcția emoțională puternică. Sunt pe de o parte, melodii simple, comparabile cu cele ale lui Mozart, dar în același timp pline de emoție și puritate. Cred că se potrivesc foarte bine clarinetului pentru că sunt cantabile și clarinetul poate reda această melodicitate. Ce voi cânta este o lucrare specială pentru mine și pentru că este vorba despre un aranjament propriu.


Într-un concert știm că solistul invitat își alege lucrarea pe care o va interpreta și dirijorul își construiește programul în jurul acelui opus. În cazul dumneavoastră fiind și dirijor și solist aș dori să vă întreb care au fost criteriile pe baza cărora ați alcătuit programul?

Sunt de părere că mereu trebuie să existe o comunicare bună între orchestră, dirijor și solist pentru a găsi un echilibru al programului. Nu este ușor, dar este o sarcină importantă aceea de a contura un program. Pentru concertul acesta nu am ales o temă anume, ci m-am gândit că Ravel și Mendelssohn se completează foarte bine, ambele lucrări au elementele melodice bine definite; la Ravel melodia de la oboi și de la instrumentele de suflat ghidează întreaga lucrare. Este un opus ce ne duce cu gândul la muzica de curte franceză. Iar Mendelssohn ne duce cu gândul la melodiile tradiționale sau la cântecele de leagăn și cred că sunt apropiate de cele ale lui Ravel. Eroica de Beethoven este fantastică și mereu am vrut să o dirijez.


Îmi imaginez că perspectiva asupra unei simfonii cum este Eroica de Beethoven este diferită atunci când sunteți în postura de dirijor, așa este?

Da! Absolut!


Cum reușiți să păstrați un echilibru între angajamentele personale și statutul de prim clarinetist al Filarmonicii din Berlin - considerată cea mai bună orchestră din lume?

Momentan am un an sabatic, așa că nu mai cânt în orchestră în momentul de față.

Ioana Țintea