Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Mihail Agafița

Publicat: joi, 25 Mai 2023 , ora 13.55

Mâine seară, 26 mai, dirijorul Mihail Agafița se va afla la conducerea Orchestrei Naționale Radio și a Corului Academic Radio, pregătit de Ciprian Țuțu, într-un concert organizat în cadrul Săptămânii Internaționale a Muzicii Noi. În program: Testament pentru bariton, cor și orchestră (p.a.a.) de Nicolae Brânduș, Concert - fantezie pentru orgă, orchestră și cor (p.a.a.) de Dan Buciu, Ipostaze VI pentru vioară, fanfară și percuție (p.a.a.) de Adrian Iorgulescu și Concert pentru corn și orchestră (p.a.r.) din creația lui Krzysztof Penderecki. În ipostaze solistice vor evolua violonista Diana Moș, basul Iustinian Zetea, Eduard Antal la orgă și Erik Sandberg la corn. Mai multe informații aflăm de la dirijor, într-un interviu oferit Ioanei Țintea.

Domnule Mihail Agafița sunteți prezent pentru a doua oară prezent pe scena Sălii Radio în cadrul Săptămânii Internaționale a Muzicii Noi. Din perspectiva dumneavoastră, ce însemnătate are acest festival în peisajul muzical românesc?

În primul rând, vreau să spun că este o onoare pentru mine să reprezint Republica Moldova și Filarmonica Națională unde sunt dirijor de 19 ani la acest festival, care este unul extrem de important. Un festival în care compozitorii pot să se manifeste în plin sens, putem să cântăm lucrări în primă audiție.

Așa cum ați spus, pentru concertul din data de 26 mai veți dirija un program din lucrări ce vor fi interpretate în primă audiție. Care este cea mai mare responsabilitate a unui dirijor când se află în situația de a prezenta pentru prima oară o lucrare?

Responsabilitatea este una foarte mare, pentru că după această interpretare urmează să se ghideze și alți dirijori, pentru că se presupune că dirijorul a colaborat cumva cu compozitorii. Doi dintre ei sunt în viață și încă vin la repetiții. Unul dintre acești compozitori a plecat la cele veșnice, dar pe de altă parte se presupune că dirijorul a înțeles mesajul compozitorului și îl redă cât se poate de veridic. Responsabilitatea este într-adevăr una foarte mare.


Putem remarca un fir comun al acestor lucrări pe care le veți prezenta?

Sunt total diferite și extrem de interesante. În lucrarea lui Dan Buciu avem și cor și orchestră și solist la orgă, deci este o lucrare foarte amplă, cu foarte multe elemente, toate interesante. Avem și elemente orientale. La final avem și elemente care ne duc spre colindele vechi. Desigur că limbajul este unul foarte elevat și la maestrul Adrian Iorgulescu iarăși. Avem o orchestră de suflători la alamă, percuție și pian, iar doamna Diana Moș este solistă la vioară, deci avem și o tematică superioară, dar totodată este inspirată și însuflețită. Avem elemente de jazz și multe alte elemente foarte interesante și la Brânduș iarăși la fel este una foarte diferită, deja lucrare pentru bariton, cor și orchestră de corzi, iarăși cu multă percuție și pian, harpă. În final, concertul de cor de Penderecki este unul foarte interesant și el, foarte complicat, dar și foarte frumos și solistul este foarte bun, trebuie să recunosc și invit lumea la concert.


Interviu realizat de Ioana Țintea