Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu compozitoarea Sabina Ulubeanu

Publicat: luni, 22 Mai 2023 , ora 10.02

Joi, 18 mai 2023, a avut loc etapa finală a primei ediții a Concursului Național de Compoziție "Retracing Bartok" de la Timișoara. Despre etapele acestei competiții ne oferă mai multe detalii compozitoarea Sabina Ulubeanu, care a avut calitatea de membră a juriului, într-un dialog purtat cu Ioana Țintea.

Sabina Ulubeanu, ce a însemnat Concursul Național de Compoziție Retracing Bartok și cum a fost reflectat titlul în cerințele competiției?

Am avut marea bucurie de a putea organiza un concurs fix așa cum mi-aș fi dorit când eram tânără studentă, adică să avem o finală cu mai mulți concurenți și piesele lor să fie cântate de către un ansamblu cum este Ansamblul ATEM, iar acești tineri să poată fi adunați împreună și să petreacă timp, și să lucreze cu ansamblul, și să se cunoască între ei și, la sfârșit, să avem această seară de concert grozavă.

Ei au primit câte o melodie dintre cele culese de Bela Bartok, în facsimil - au avut ocazia să vadă și scrisul de mână al lui Bartok, și fiecare dintre ei a reflectat cântecul cules de Bartok prin prisma personalității sale. Astfel, am avut de la lucrări foarte energice, motrice, până la lucrări care au experimentat timbral posibilitățile instrumentelor... foarte mult curaj... au existat și lucrări care au conținut pasaje de improvizație... Cumva, fiecare și-a depășit stilul și maniera de a scrie și chiar am fost foarte încântați să vedem că față de portofoliile trimise în selecție au reușit să progreseze și să-și contureze ideile într-o manieră mult mai personală.


Joi, 18 mai, a avut loc etapa finală a concursului. Cum arată podiumul și ce ați apreciat în mod special ca membră a juriului?

I-am apreciat în primul rând pe absolut toți concurenții pentru calitățile pe care le-am enumerat anterior, dar la cei care au câștigat au fost anumite lucruri care au ieșit în evidență. George Păiș a luat locul III pentru o piesă foarte energică, foarte motrică, cu un simț al timpului și al formei foarte bine dezvoltat. Premiul II, Ariadna Ene Iliescu, care a avut o lucrare foarte curajoasă din punct de vedere timbral, cu o explorare a instrumentelor într-o manieră foarte bună și consistentă, în care a surprins foarte bine spiritul cântecului de Bartok ales, care era cântat de niște adolescenți, iar în lucrarea ei chiar spunea că dorește să redea tumultul adolescenței. Premiul I, Irina Perneș... a fost o lucrare care a fost, cumva, cea mai clară din punct de vedere formal, cea mai curgătoare și în care suportul emoțional nu scădea în absolut nici o secundă.

A fost foarte greu să alegem, însă ne-am bucurat să putem face totuși după o dezbatere destul de aprinsă această selecție și toată lumea a fost, până la urmă, de acord. A fost greu pentru că au existat și alți concurenți foarte buni. Rubin Szabó de la Cluj a fost poate cea mai îndrăzneață din punct de vedere textural și al exploatării posibilităților instrumentelor, deși este doar anul I la Compoziție. Bianca Popa a avut o melodicitate aparte pe care și-a explorat-o în mod diferit față de ce scria înainte, mai fragmentat, mai cu nerv. Mihnea Dragne, un început superb de piesă... o singură notă care era extrem de variată, nu te plictiseai timp de 2 minute mi s-a părut o realizare foarte frumoasă. Andrei Petrache, tot așa, cu o energie extraordinară. Mara Prună, care studiază la Londra deși este din Cluj, a prezentat o lucrare care era foarte mult bazată pe improvizație; ea a fost foarte apreciată pentru curajul ei. Toți au avut lucruri extraordinar de frumoase de spus și sperăm să se reia acest concert în viitor.


Cum a decurs colaborarea cu ceilalți membri ai juriului?

Ceilalți membri ai juriului, personalități diverse - Lucian Ban, pianist de jazz și compozitor, Mat Maneri, care este un improvizator absolut fabulos, violost din New York și cei doi, Gabriel Mălăncioiu și Gabriel Almași, profesori la Uniersitatea de Muzică din Timișoara. Au fost extrem de serioși, au reușit să vadă dincolo de partitură și să intuiască potențialul fiecărui compozitor. Discuțiile au fost foarte frumoase, deși, unele, în contradictoriu, dar ne-am hotărât să dăm și feedback concurenților și toată lumea a fost foarte încântată că a existat un juriu atât de deschis și de aplecat spre a îi ajuta pe acești tineri să se dezvolte și să reușească să compună din ce în ce mai bine.


Va exista și o a doua ediție a concursului sau a fost doar o singură ediție în cadrul programului "Timișoara - capitală culturală europeană"?

Încă nu știm. Știm sigur că vrem să reluăm concertul, dar nu se știe pe viitor. Alin Rotariu este cel care organizează seria de concerte din cadrul Jazz updates; "Retracing Bartok" este unul dintre proiectele acestei platforme de susținere a jazzului. El are foarte multe idei și resurse și, cine știe, poate că în alți ani vom face un concurs bazat pe o altă temă.

Interviu realizat de Ioana Țintea