Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. George Todică și Cristina Comandașu - invitați la ”Musica viva”

Publicat: vineri, 12 Mai 2023 , ora 11.43


Invitați în această dimineață în studioul Radio România Muzical sunt pianistul George Todică, protagonistul recitalului pe care postul nostru și Rotary Club Pipera îl organizează mâine seară în Sala Mare a Ateneului Român și Cristina Comandașu, managerul Radio România Muzical, inițiatoarea și sufletul proiectului "Moștenitorii României muzicale".

Recitalul de mâine este, cu siguranță, unul de neratat, dar înainte de a argumenta această afirmație, aș vrea să menționez că pianistul George Todică a venit acum în studioul nostru direct de la Iași. Am înțeles că doar și-a lăsat valiza  și apoi a venit spre noi, așa că ne bucurăm foarte mult că ne oferă această ocazie.

Aseară, la Iași, la Casa Balș, a avut loc un recital în avanpremiera celui pe care-l vom urmări mâine seară la Ateneul Român; un recital, cred, plin de semnificații pentru că pianistul este născut acolo - să spunem și că locuiește de peste 10 ani în Marea Britanie.

Cum a fost aseară la Iași? Dorim impresii la cald!

George Todică: A fost chiar o experiență incredibilă! Sala a fost plină nu doar de prieteni, dar și de public nou care a fost curios să mă cunoască și să mă audă și m-am simțit chiar foarte bine primit.


Așadar, aștepți cu emoții și recitalul următor, de la București. Va fi prima ta prezență pe scena Ateneului Român, după Concursul Enescu, nu-i așa?

George Todică: Da, prima și, deci, a doua în total.


Și primul recital amplu, cu un public numeros care, cu siguranță, te așteaptă acolo. Cu ce gânduri aștepți tu acest moment?

George Todică: Sincer, abia aștept să mă reîntorc pe acea scenă magnifică și să dau cam tot ce am din suflet. Experiența de la Concursul Enescu a fost una chiar specială, mai ales pentru că a fost prima mea vizită la Ateneu și chiar aștept cu nerăbdare să mă reîntorc. Așteptam această ocazie de mult timp.


Te-aș ruga să ne vorbești puțin despre programul pe care l-ai ales. Este un program de o oră, care se va desfășura fără pauză. Deci, nu foarte lung, dar foarte consistent și variat din punct de vedere stilistic.

George Todică: Încerc să creez programe pentru pian făcute din piese la care țin foarte mult. Încerc să-l cânt pe Enescu de fiecare dată când pot pe scenă. Am vrut să experimentez puțin cu programul. De obicei, se cântă ori o piesă din suită, ori suita integrală, dar am decis să tai bourree-ul de la final și să intru într-o altă pavană. De obicei, suita devine din ce în ce mai intimă și bourree-ul, la final, ne trezește la realitate... și am decis să mai stăm puțin în fantezie cu încă o pavană, care ne duce în lumea asta ca o combinație între medieval și romantic pe care și Rahmaninov o folosește în Variațiunile după Corelli.


Spuneai ceva despre tradiție ca punct de legătură între piesele acestui recital (am mai citit un interviu pe care l-ai acordat pentru una dintre colegele de la Radio România Muzical). Ne poți detalia și aspectul acesta?

George Todică: Poate că pentru că sunt plecat din țară, țin foarte mult la tradiție și la cultură. De asta poate mă și atrag aceste piese care vor să combine tradiția cu modernul, într-un fel.


Activitatea ta în Marea Britanie este foarte bogată. Aș vrea să ne poveștești câte ceva despre ce se întâmplă acolo.

George Todică: Se întâmplă chiar multe și îmi plece. Momentan, locuiesc în Londra și am o mare varietate de activități. Nu când doar pian solo, deși pianul solo este o mare parte din activitate, dar cânt foarte multă muzică de cameră cu un trio. Cânt cu soția mea, care este cântăreață. Voi crea la vară un festival de muzică de cameră, unde vom promova compozitoarele. Da, activitatea artistică din Londra este chiar una foarte interesantă.


Se întâmplă foarte multe lucruri, cu siguranță.

Cristina Comandașu, mulțumim că ești împreună cu noi astăzi. Ești inițiatoarea acestui important proiect, "Moștenitorii României muzicale", care se desfășoară din 2018 și a avut deja peste 20 de recitaluri și concerte. În ultima perioadă, acestuia i s-a mai adăugat o latură importantă, Bursa "Moștenitorii României muzicale". Aș dori să te rog să ne vorbești despre semnificațiile acestui proiect!

Cristina Comandașu: Ideea a pornit foarte simplu. Observăm că deja există o generație întreagă de muzicieni români tineri care fac carieră internațională dar nu sunt cunoscuți la ei acasă pentru că au făcut studiile în străinătate (unii începând chiar cu studiile liceale, nu doar cele universitare) și, evident, s-au lansat în afara granițelor țării. Ei rămân români, așa cum rămâne și George Todică, și știu de la toți că acest sentiment patriotic este foarte prezent în sufletele lor. A cânta acasă, în România, este unul dintre lucrurile care-i emoționează profund. Eu văd lucrul acesta din spatele scenei la fiecare dintre evenimentele muzicale pe care le organizez. Și, în plus, eu consider că aceștia sunt printre cei mai buni ambasadori pe care-i are România în momentul de față. Așa că era cazul ca ei să vină să cânte la București.

Am început în 2018, ca un proiect Radio România Muzical pentru Centenarul României Mari, dar întrucât a existat această susținere financiară importantă a Clubului Rotary Pipera la care s-a adăugat, începând de anul acesta, și Artexim - organizatorul Festivalului și Concursului "George Enescu" - am continuat. De fapt, ne-am apropiat de 30 de evenimente organizate, în urma cărora au rezultat înregistrări care au fost trimise și către Uniunea Europeană de Radio, aducând astfel în atenția întregii lumi europene de radio pe acești tineri excepționali pe care încă îi mai avem.

Au apărut două albume la Editura "Casa Radio", cuprinzând evenimente din aceste recitaluri. S-a organizat și un recital-eveniment la Bruxelles, anul trecut, ducând pentru prima dată aceste nume pe o scenă internațională, nu doar aici, la București.

Și avem și această bursă care a fost înființată în 2020, în valoare de 4000 de euro. Bursa se adresează celor mai tineri dintre cei tineri, între 16 și 24 de ani, cei care trebuie să decoleze în această lume și care chiar au nevoie de sprijin în acel moment. Bursa nu înseamnă doar bani, înseamnă și avataje profesionale - invitații la concerte și recitaluri, înregistrări speciale realizate aici, tot ceea ce putem face ca să-i sprijinim pe acești tineri într-un rol foarte greu pe care-l au în momentul de față, pentru că a face muzică clasică astăzi este o meserie plină de riscuri.


Aș vrea să-l mai întreb pe pianistul George Todică despre pasiunile sale extramuzicale. Ce îți place să faci în afară de a cânta la pian și de a studia, bineînțeles?

George Todică: Am un răspuns destul de plictisitor, pentru că rămâne foarte puțin timp, nu doar pentru că petrec foarte mult timp la pian, dar petrec foarte mult cercetând, interesându-mă și citind despre muzică, despre literatură muzicală, despre artă... tot ce-mi poate influența muzica. Și cam așa îmi petrec majoritatea timpului. Când am nevoie de puțină liniște... iubesc plantele - nu știu de ce exact, cred că de la părinți am chestia asta - și am o mică grădină de care am grijă o jumătate de oră, o oră în fiecare zi. Și asta îmi aduce calmul.


În ceea ce privește repertoriul pianistic, ai anumite preferințe sau direcții, stiluri muzicale cu care te simi mai apropiat?

George Todică: Preferințele se schimbă destul de des. Sunt atras de culoare, în general. de asta iubesc, de exemplu, Scarlatti, pentru că a scris peste 500 de sonate care sunt ca niște bomboane muzicale. Și de asta și programul de mâine seară. Deși are tradiția ca o temă, de fapt, tema în toate concertele mele este culoarea. Încerc să aduc un fel de buchet de sunete în sala de concert.


Și vorbind despre pasiunea ta pentru muzica de cameră și această altă direcție pe care o promovezi în cariera ta, ne spuneai despre următorul recital, care va fi unul cameral, și aș vrea să ne povestești mai multe. Unde va avea loc?

George Todică: Următorul concert va fi la Londra, la Societatea de Muzică de Schubert și îl voi susține cu soția mea care este soprană. Vom cânta cântece pentru pian și voce de Schubert, de Strauss, de Grieg (chiar în norvegiană) și voi cânta și puțin Schumann la pian solo.


Cum este să colaborezi pe scenă și să studiezi împreună cu sufletul pereche?

George Todică: Este chiar ceva unic. Noi am început ca prieteni și muzica, până la urmă, ne-a atras împreună. Chiar ajunsesem la un punct în care mă gândeam dacă oare îmi place să colaborez cu cântăreți - cel puțin cântăreții tineri pot fi mai dificili, dar cu ea a fost o fuziune diferită și a continuat mai presus de muzică.


Foarte frumoasă această poveste!

George Todică, aș vrea să revenim la recitalul de mâine seară și te-aș ruga să faci o invitație pentru publicul bucureștean.

George Todică: Desigur, știu că este Noaptea Albă a Muzeelor și cred că recitalul s-ar potrivi perfect pentru o seară de cultură și de culoare, de fapt, de lumină. Recitalu va fi mâine seară la ora 7.00, la Ateneu și cred că ar putea da startul unei seri minunate.


Cu siguranță, aceeași frumoasă invitație ne-o făcea și Cristina Comandașu ieri pe facebook, care mai asezona recitalul tău și Noaptea Muzeelor cu o cină. Deci, ar fi într-adevăr o seară foarte frumoasă de weekend.

Cristina, te rugăm să completezi această invitație!

Cristina Comandașu: Eu consider că a merge la un concert și a integra muzica clasică în felul acesta în viețile noastre într-un mod curent e un lucru important, pentru că ei chiar văd și eu practic asta. Mergi la un concert... nu întâmplător să știți că e gândit cu o durată cam de o oră, o oră și jumătate maximum, în funcție de cât ne mai întindem cu pauzele, bisurile, prezentările etc.

Aș vrea să subliniez că țin să prezint aceste recitaluri pentru că a decripta puțin și prin vorbe ceea ce se întâmplă pe scenă văd că este foarte important pentru publicul de astăzi, mai ales pentru cel din zona tânără. Așa că, după o seară atât de frumoasă, care cu siguranță este susținută de un muzician de o mare calitate... ca să vă zic sincer, eu eram în sală la finala Concursului Enescu și, pentru mine, câștigător a fost de fapt George Todică. Eu pe el l-aș fi ales Premiul I. Mi s-a părut mult mai convingător ca artist și ceea ce contează în muzică, în primul rând, asta cred că este, să fim artiști, nu neapărat să abordăm niște partituri dificile tehnic pe care le stăpânim sau nu. De aceea, m-am și gândit la el imediat de a-l include în acest proiect, pentru că în acest proiect de fapt au avut loc doar oameni excepționali, care ulterior au și confirmat încă cu asupra de măsură asupra calității lor.

Așa că, da, să veniți la ora 7 la Ateneu. Bilete încă sunt disponibile pe site-ul Filarmonicii "George Enescu". Pentru ca apoi, să luați o cină la unul dintre restaurantele din jurul Ateneului și să continuați cu Noaptea Muzeelor în centrul capitalei. Mi se pare o idee foarte bună și un mod de a sărbători ceea ce cred că mai este omenesc în noi într-o lume a inteligenței artificiale și a veștilor atât de proaste care vin de peste tot.


Recitalul nu este destinat în exclusivitate publicului bucureștean. Îl puteți asculta, desigur, și în transmisiune directă la Radio România Muzical și online, pe ste-ul nostru romania-muzical.ro. Așa că vă invităm, chiar dacă nu sunteți în București, să îl ascultați pe pianistul George Todică.

Interviu realizat de Andreea Kiseleff