Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violonistul Răzvan Stoica

Publicat: marți, 9 Mai 2023 , ora 8.59

În această seară, de la ora 19:00, Sala "Henri Coandă" a Palatului Culturii din Iași găzduiește ultimul recital din seria turneului național Baroque op.1 propus de violonistul Răzvan Stoica și pianista Andreea Stoica. Despre programul evenimentului aflăm mai multe detalii de la violonist într-un interviu acordat colegei noastre, Ioana Țintea.

Răzvan Stoica sunteți în plină desfășurare a Turneului Național Baroque op. 1. Cu ce sentimente ați pornit la drum în acest turneu și care a fost răspunsul publicului în ceea ce privește programul muzical?

Cu o provocare mare pentru a cânta acest repertoriu în câteva biserici din România, mai ales în catedrala de la Alba-Iulia și în catedrala din Sibiu, pentru că acustica este foarte puternică și există și un reverb puternic în aceste biserici și atunci a fost o provocare ca să putem să stabilizăm sunetul și publicul să poată înțelege foarte bine sunetele viorii și ale clavecinului. Reacțiile au fost fantastice și la Făgăraș, Sibiu și la Alba-Iulia. Chiar ne-am bucurat de săli sold-out. Am avut mai mult de 500 de persoane prezente la concertul din Alba-Iulia. Așteptăm cu bucurie următoarele concerte din cadrul Turneului Baroque.


Care este povestea din spatele acestei serii de recitaluri?

Am vrut să alegem un program mai puțin accesat în România cu piese baroc, dar și compozitorii pe care i-am selectat, respectiv Veracini sau Tartini sau anumite aranjamente făcute de Alfred Schnittke, respectiv Suita în stil vechi. Am dorit să aducem și acest sunet specific epocii baroce cu timbrele respective, chiar am două corzi pe vioara Stradivarius care sunt din maț și am încercat ca sunet de pian să folosim clavecinul.


Care este mesajul pe care doriți să-l transmiteți prin abordarea opusurilor baroce?

Începuturile muzicii pentru noi pleacă de la Bach, tot ce a scris el pentru vioară, pentru pian, pentru orgă, pentru clavecin este biblia noastră, a muzicienilor, într-un fel și atunci încercăm să aducem acest vibe mai puțin accesat în ultimii ani a reîntoarcerii la bazele muzicii.


Următoarea oprire din cadrul turneului și totodată finalul serii va fi la sala Henri Coandă a Palatului Culturii din Iași în care veți interpreta printre altele și Sonata în sol minor, Trilul diavolului de Giuseppe Tartini. Se vorbește despre gradul crescut de dificultate și este considerată o piatră de rezistență pentru unii violoniști. Cum este pentru dumneavoastră?

Este într-adevăr una dintre cele mai dificile piese scrise vreodată pentru vioară, mulți violoniști ar spune că Paganini a scris mai virtuos sau mai dificil, însă Tartini prin această Sonată a atins, să zic, paroxismul pentru mâna stângă, pentru că 15 minute, efectiv sunt toate trilurile posibile în sol minor, în Re major, în La major, adică le ia pe rând. Este o piesă foarte dificilă, dar are un plus această piesă. Partea sensibilă care ne permite nouă, chiar și acompaniamentului care în multe momente vine ca o completare în baza viorii, ne permite să accesăm mai mult și partea interpretativă.


În ce perioadă se va desfășura cel de-al doilea opus al turneului?

Cel de-al doilea opus al turneului va începe pe data de 1 iulie, cu câteva concerte în aer liber, respectiv pe domeniul Cantacuzino, la Suceava, în curtea mânăstirii Putna și la Brașov.

Interviu realizat de Ioana Țintea