Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul David Crescenzi

Publicat: marți, 11 Aprilie 2023 , ora 13.20

În Joia Mare a Săptămânii Patimilor, două dintre ansamblurile Radio România, Orchestra Națională Radio și Corul Academic Radio pregătit de Ciprian Țuțu, vor interpreta la Sala Radio Recviemul de Verdi. La conducerea formațiilor se va afla David Crescenzi, care activează de mulți ani în România. Cu această ocazie, dirijorul italian ne-a oferit mai multe detalii despre evenimentul de la Sala Radio, într-o discuție purtată cu Ioana Țintea.

Veți dirija Recviemul de Verdi, o lucrare monumentală, precum ați spus, pe care ați mai prezentat-o publicului de la Sala Radio în decembrie 2019, anul trecut la Opera din Iași, iar anul acesta în luna martie ați dirijat-o la Cluj. Colaborați cu Orchestra Națională Radio și Corul Academic Radio pregătit de Ciprian Țuțu. Care sunt momentele dumneavoastră de împlinire ca muzician, atunci când vorbim despre Recviemul de Verdi?

Pentru toți, "Dies Irae" este un moment grandios, dar pentru mine finalul "Libera me Domine", soprana cu corul... Eu am înțeles exact ce vrea Verdi în acest Libera me Domine. Suntem cu toți speriați de moarte, speriați că nu știm ce se întâmplă după moarte. Acesta era Verdi, pentru că el era ateu, nu era credincios. Dar când a scris acest recviem se gândea mai mult la ce se întâmplă după viață.

Și de aceea "Libera me Domine" pentru mine e un moment mai special.


Sunteți unul dintre puținii artiști care abordează această lucrare fără partitură. Contribuie acest aspect la o conexiune mai puternică cu muzicienii?

Sigur. Ai o viziune complet diferită. Legătura cu muzicienii în special în timpul concertului este mai puternică, ne vedem cu ochii. Eu consider ceva în plus, dar nu este așa important cu partitură sau fără partitură. Un dirijor care conduce fără partitură nu înseamnă că este mai bun ca alții. E un atu pentru interpretare.


Poate fi considerat corul personajul decisiv datorită căruia partitura lui Verdi și-a păstrat mereu lumina și un grad crescut de popularitate?

Absolut! Pentru cor, Recviemul de Verdi este precum Simfonia a V-a de Beethoven pentru orchestră. E o lucrare foarte importantă, pentru că pune în valoare calitatea vocală și interpretativă a corului. În "Sanctus", Verdi împarte ansamblul în două coruri, cântă pe opt voci și asta e mai greu.


Soliștii de la Sala Radio vor fi soprana Cellia Costea, mezzosoprana Ramona Zaharia, tenorul Ovidiu Purcel și basul Gelu Dobrea. Ce ne puteți spune despre acest cvartet vocal?

Eu cred că e cel mai bun cvartet în acest moment. Cellia Costea a cântat cu mine la Iași, la premiera de Trubadurul, și la Dusseldorf - Cavaleria, Paiațe și Tosca. O consider cea mai bună soprană pentru acest repertoriu. Ramona Zaharia, în acest moment, cântă cu mine Aida la Opera din Iași și a mai cântat cu mine în Dusseldorf de multe ori. E o persoană excepțională. Ovidiu Purcel a făcut deja cu mine mai multe concerte - Rigoletto, Butterfly... Gelu Dobrea a crescut cu mine la Timișoara. Acest cvartet a cântat mult cu mine. Eu sper ca publicul român s[ fie entuziasmat de acest eveniment.


Credit foto: Nicu Cherciu

Interviu realizat de Ioana Țintea