Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Daniel Jinga, managerul Operei Naționale București

Publicat: vineri, 31 Martie 2023 , ora 9.02


Astăzi, 31 martie, de la ora 18:30, are loc premiera spectacolului cu Fantoma de la operă de Andrew Lloyd Webber, pe scena Operei Naționale București. Detalii despre această nouă producție care se dovedește a fi un succes de vânzări, dar și despre proiectele viitoare ale Operei bucureștene, am primit de la Daniel Jinga, managerul instituției.


Domnule Daniel Jinga, Fantoma de la operă este un musical așteptat de public și anunțat cu mai mult timp în urmă. Este musical-ul cel mai longeviv de pe Broadway. Premiera la Opera Națională va fi în 31 martie. Cum merg repetițiile, mai ales că sunteți dirijorul spectacolelor?

Repetițiile merg exact cum merg în general repetițiile... cu energie frumoasă, cu pasiune, cu nervi, cu stres... Niciodată nu suntem mulțumiți. Întotdeauna căutăm să facem lucrurile mai bine, să ajungem cu actul artistic într-o fază cât mai rafinată în fața publicului spectator. Dar sunt mulțumit că suntem în timp și, după cum știți, regizorii și artiștii niciodată n-au timp, se plâng că ar fi vrut să repete mai mult. Ei, de data asta, noi ne-am luat mai mult timp la dispoziție pentru că este o producție foarte complexă și ne-am temut de lucrurile ce ar putea apărea pe parcurs.


Ce ne puteți spune despre această producție? Dintr-un comunicat, am aflat că se lucrează cu echipe mixte de pe Broadway și de la London West.

Putem spune că această producție a necesitat un import de know-how pentru că este o producție foarte complexă și foarte scumpă, este o franciză. Licențiatorul ne-a cerut să respectăm întocmai detaliile acestui titlu. Și-atunci, ea va arăta exact ca pe Broadway și va corespunde acelor exigențe. De aceea am avut nevoie de echipe mixte, pentru că am dorit să mergem pe persoane care au deja o expertiză în titlul Fantoma de la operă.

Regizorul este român, Răzvan Ioan Dincă. La fel coregraful - român, Violeta Dincă. Dar scenograful este londonez, sunetiștii au mai făcut Fantoma de la operă, la fel și luministul.

Deci, este o conlucrare între noi, cei care facem în România pentru prima dată acest lucru și ne punem la bătaie imaginația artistică și toată energia și creativitatea, și cei care au mai lucrat Fantoma de la operă și vin cu experiența dată de trecut.


Dacă nu mă înșel, Răzvan Dincă a mai avut o experiență similară la Opereta bucureșteană, cu mai mulți ani în urmă.

Da, dar atunci a avut această experiență în calitate de manager și nu în calitate de regizor. Tocmai de aceea ne bucurăm că-l avem acum ca artist, pentru că are o foarte mare experiență în a monta musical-uri; musical-ul fiind în România ultimilor ani un gen ce câștigă din ce în ce mai mult teren, are un public deja fidel, un public avid de a veni la spectacole, după cum vedem și din vânzările pe care le-am avut cu spectacolul Fantoma de la operă.


Într-adevăr, în același comunicat se spune că povestea din secolul al XIX-lea de la Paris este transpusă în Bucureștiul zilelor noastre, dorindu-se în acest fel extinderea publicului către o categorie mai amplă de spectatori. Cred că pentru tineri mai mult, nu?

Nu numai. N-aș spune că o anumită categorie de vârstă definește publicul de musical, pe de-o parte. Pe de altă parte, Fantoma de la operă este un musical special, ce abundă în pasaje de operă. De fapt, sonoritățile de operă reprezintă aproape 80% din această producție. Deci, el este foarte potrivit cu spațiul Operei Naționale București, pentru că acțiunea este gândită să aibă loc în Opera Garnier din Paris. Și vorbim despre teatru în teatru, despre operă în operă. Așadar, musical-ul acesta este un foarte bun pretext de a atrage către operă ca gen această categorie a iubitorilor de musical.


Ce ne puteți spune despre interpreții pe care i-ați ales?

Sunt artiști cu experiență, sunt artiști care tratează totul cu maximă seriozitate și profesionalism pentru că, altfel, n-ar putea reuși. Sunt voci frumoase, sunt tineri frumoși, au forță pe scenă și cred că vor face o impresie foarte bună.


Vă rog să adresați o invitație publicului, chiar dacă probabil că pentru primele spectacole biletele sunt vândute!

Biletele sunt vândute pentru primele opt spectacole. Vom mai scoate la vânzare încă șase spectacole pentru toamnă, dar căutăm soluții să introducem și alte spectacole. O să vorbim cu licențiatorul și, cu siguranță, vom găsi soluții să satisfacem această imensă cerere venită din partea publicului. Așa că, le lansez invitația să fie cu ochii pe site-ul Operei Naționale, pentru că, la un moment dat, în următoarele săptămâni, o să scoatem la vânzare alte spectacole cu Fantoma de la operă. Și, bineînțeles, îi invităm la celelalte spectacole ale Operei Naționale, care este o operă de repertoriu și care programează o multitudine de titluri foarte diverse în fiecare lună.


Dacă este o franciză, are un număr limitat de spectacole?

Are un număr limitat de spectacole ca licență, dar, de fiecare dată, așa cum există adițional la contract, există și posibilitatea - dacă lucrurile merg bine, și noi sperăm să meargă bine - de a suplimenta numărul de reprezentații... și într-un an, și anii următori. Noi dorim ca acest titlu să aibă o viață cât mai lungă, mai ales că e un titlu foarte scump și vrem ca lucrurile să stea bine și pe hârtie. El se va amortiza în totalitate anul acesta, din cele cincisprezece spectacole, dar dorim ca după aceea să mergem și pe a aduce plus-valoare Operei Naționale București.

Deci, pe lângă un mare succes artistic pe care sperăm că o să-l aibă acest spectacol, ne dorim ca el să aibă și un succes de încasări și să fie și un model de sustenabilitate din punct de vedere economic și managerial.


Domnule Jinga, ce mai pregătiți publicului până la sfârșitul stagiunii?

Vom avea o premieră de La clemenza di Tito, vom avea premieră de Nunta lui Figaro și, în deschiderea Festivalului Enescu la toamnă, și în deschiderea stagiunii noastre, o să avem o premieră de Oedipe - un nou Oedipe în regia lui Stefano Poda. La clemenza di Tito va fi regizat de Tompa Gabor; Nunta lui Figaro, de Sir David Pountney... Deci, o pleiadă de regizori foarte importanți va monta la Opera Națională în această stagiune, așa că publicul nu poate decât să fie bucuros și să vină la spectacolele noastre așa cum a făcut-o și până acum.


Reveniți cu o nouă ediție a acelui festival care a avut loc anul trecut în vară?

Cu siguranță! Nu ne oprim la o singură ediție cu Bucharest Opera Festival. Anul acesta în iunie, începând cu 16 iunie, va fi deschis cu premiera de Nunta lui Figaro festivalul de operă pe care-l organizăm, unde, de data asta, o să avem și invitați din străinătate, în afară de colegii noștri parteneri tradiționali ai festivalului - operele din România. Va veni și Opera din Budapesta, Opera din Belgrad. Cred că anul acesta putem spune că festivalul va crește atât în conținut, atât în formă, cât și în fond.

Interviu realizat de Jeanine Costache