Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Verona Maier despre ediția a XIV-a a Festivalului „Chei”

Publicat: vineri, 10 Martie 2023 , ora 10.54

În perioada 13-19 martie se desfășoară ediția a XIV-a a Festivalului „Chei”, organizat de Universitatea Națională de Muzică din București. Verona Maier, profesor universitar și prorector în cadrul instituției de învățământ din capitală ne oferă mai multe detalii despre evenimentele ce alcătuiesc seria.


Concertul de deschidere are loc de această dată nu la Universitatea Națională de Muzică din București, ci la Ateneul Român, Orchestra „Universitaria” fiind dirijată de Leo Hussain. Să ne vorbiți puțin despre această schimbare. Cum ați hotărât aceste rupturi de tradiție, dacă putem să le spunem așa?

Este, din nou, o reluare de tradiție de fapt, pentru că, alternativ, cele 11 ediții desfășurate înainte de pandemie s-au deschis fie la Ateneul Român, fie la Sala Radio. Cele două instituții, cele mai importante instituții de concerte din București, ne-au oferit alternativ găzduirea câte unei deschideri. E adevărat că au existat și ani pe care sperăm să îi readucem în istoria festivalului, au fost și ani în care am avut și un concert la Ateneu, și un concert la Radio. Până la urmă, sunt instituțiile către care sunt direcționați cei mai mulți dintre absolvenții noștri buni și foarte buni, aceia care devin treptat piese importante în Orchestrele Radio, în Orchestra Filarmonicii „George Enescu” sau în cele două coruri - Corul Radio și Corul Filarmonicii, cele mai prestigioase formații, de altfel, de acest profil din țară.

Deci, concertul de deschidere din acest an nu este decât o revenire de-adevăratelea la tradiție, așa cum spuneam mai devreme. Filarmonica „George Enescu” ne este alături și grație faptului că maestrul Leo Hussain și-a găsit un pic de timp între cele două săptămâni de concerte pe care le face la filarmonică și lucrează cu orchestra noastră de studenți. Maestrul Marin Cazacu, actualul director al filarmonicii, a găsit că luni, 13 martie, ne putem face loc în spațiile externe solicitate ale Ateneului, a produs acest concert.


Observăm, de asemenea, mai multe maratoane oferite publicului de instituție. Este o temă a acestei ediții?

Este o temă pe care am utilizat-o și anterior de câte ori a fost nevoie. După această perioadă de pandemie, există o nerăbdare extraordinară a studenților noștri de a apărea în fața publicului și am socotit că e foarte important să o onorăm oferindu-le nu un spațiu obișnuit de concert, de o oră sau două cu pauză eventual, ci spații mai generoase, în care cât mai mulți dintre studenții, care de altminteri au fost selecționați (au avut loc procese de selecție în Universitate), să aibă loc și să poată produce chiar și momente scurte în care să-și arate nu numai nivelul profesional, dar mai ales bucuria pe care o au să se reîntâlnească pe viu cu publicul.


Aș vrea să aflăm puțin mai multe despre masa rotundă ce are ca temă principală proiectele UNMB.

Ca orice instituție de învățământ serioasă din România, Universitatea Națională de Muzică din București a propus și în anul 2022, pentru șapte dintre direcțiile de finanțare pe care le deschide Ministerul Învățământului suplimentar față de finanțarea de bază a instituției, a propus șapte proiecte pe linii diverse, care să aducă în spațiul universitar lucruri pe care altminteri nu ni le putem permite. Toate cele șapte proiecte pentru cele șapte linii de finanțare (câte unul pentru fiecare linie) au fost socotite convingătoare de către Minister și am primit finanțare pentru aceste proiecte. Iar masa rotundă are în vedere prezentarea către cei interesați a elementelor care au făcut din cele șapte proiecte șapte acțiuni de succes, care au contribuit foarte mult la viața universitară.

Sper din tot sufletul ca acel concert pe care l-am invocat, de deschidere, spectacolul cu primul act al „Flautului fermecat”, concertul de lied din dimineața ultimei zile, pe care-l realizăm datorită unui parteneriat generos pe care ni l-a oferit Opera Națională din București, concertul claselor de compoziție, concertul coral... toate aceste manifestări, laolaltă cu maratoanele pe care le-ați invocat, să aducă public în instituție, pentru că suntem cu toții convinși că rolul nostru este acela de a ne deschide către cei cărora muzica pe care noi știm să o facem, învățăm să o facem și ne străduim să o facem din ce în ce mai bine le poate face viața mai frumoasă.

Interviu realizat de Petre Fugaciu