Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu regizoarea Andreea Tănăsescu

Publicat: miercuri, 8 Martie 2023 , ora 9.30

Un spectacol ce are la bază povestea de iubire dintre prințesa Maria Cantacuzino și compozitorul George Enescu va fi prezentat vineri, 10 martie 2023, în premieră pe scena Operei Naționale din București. Despre Jurnalul unei iubiri ne-a vorbit regizoarea Andreea Tănăsescu, cea care semnează și conceptul acestui eveniment.

Jurnalul unei iubiri este titlul ce va fi prezentat în premieră vineri la Opera din București. Un spectacol de teatru-dans contemporan ce poartă semnătura dumneavoastră. Ce v-a inspirat în crearea acestui spectacol?

Jurnalul Mariei Cantacuzino-Enescu pe care l-am descoperit în 2012. Mi s-a părut că am descoperit o lume extraordinară, românească veche, lucruri pe care nu le cunoșteam și pe care am simțit nevoia să le împărtășesc oamenilor. Am realizat un text de teatru, care s-a publicat la Editura Muzicală în 2018, și am așteptat o șansă de a-l pune pe scenă. Textul a pornit de la evenimente reale din viața marilor personalități George Enescu, Maria Cantacuzino și profesorul Nae Ionescu, dar din perspectiva iubirii. Adică, textul și-a propus de fapt o radiografiere a sufletelor acestor mari personalități, fără a avea pretenția de a-i aduce pe scenă așa cum au fost. Arta este un act subiectiv, până la urmă. Ne propunem să realizăm o operă de artă înainte de orice, cu muzică, dans și multimedia.


În calitate de regizor, coregraf, dar și autoare a textului, care au fost provocările cu care v-ați confruntat pe parcursul conceperii și punerii în scenă a spectacolului?

A fost un drum foarte lung de la propunere până la realizare, dar am beneficiat de un cadru excepțional pus la dispoziție de Opera Națională București, prin domnul director al Operei Naționale București, Daniel Jinga, și, astfel, s-a creat un nou program artistic dedicat artiștilor români și inițiativelor românești, dar și modalităților noi de punere în scenă. Acest program se numește Lovitură de teatru la operă și este coordonat, cum spuneam, de domnul Daniel Jinga. Prin acest program, practic, s-a creat acest spectacol.

A fost o provocare pentru că există artiști independenți în cadrul acestui proiect, alături de artiști angajați ai Operei Naționale, o asociație mică - asociația pe care o conduc, A&A Asociated Artist - alături de opera Națională București. Deci, există un scenograf independent, Cristina Barbu, un artist media - Vali Chincișan, Daniela Fries - creator de costume... toți aceștia sunt artiști independenți, alături de actorii Teatrului Național: Irina Movilă, Gavriil Pătru, Armand Calotă și alți actori independenți ca Marina Fluierașu, care joacă rolul Marucăi tinere. Asta a fost o provocare, să avem același rol pentru doi actori, la vârste diferite și diferiți ca și înfățișare.

Nu ne-am propus să-i aducem pe scenă așa cum erau ei, e o convenție, ci doar să realizăm o radiografie a sufletelor acestor personalități uimitoare.


Să vorbim și despre partea muzicală, ce cuprinde tot creații de George Enescu. Cum s-a făcut selecția?

Am ascultat foarte multe lucrări ale marelui nostru compozitor și a trebuit să găsesc o legătură interesantă cu dramaturgia piesei. Am folosit creații din perioada de tinerețe a compozitorului și de maturitate, alături de piese mai puțin cunoscute, din epoca respectivă, pentru a aduce parfumul epocii respective.

Singură am realizat această selecție, dar m-a ajutat foarte mult compozitorul Cătălin Crețu, care a reușit să vină cu o viziune interesantă și a adus și propriile sale mici creații, inserții pe care, de asemenea, le-am introdus în cadrul sonorului acestui spectacol.

Scopul a fost să folosim cât mai multe creații de George Enescu, dar nu complete, sunt fragmente muzicale care se leagă de structura dramatică a piesei.

Interviu realizat de Alexandra Scumpu