Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Christopher Warren-Green - Invitatul Săptămânii în Perpetuum mobile

Publicat: marți, 28 Februarie 2023 , ora 14.04

Dirijorul Christopher Warren-Green, invitat la Sala Radio, se va afla la pupitrul Orchestrei de Cameră Radio în primul concert al primăverii. Miercuri, 1 martie (ora 19:00), el va dirija evenimentul ce se va deschide cu o scurtă lucrare a compozitorului englez George Butterworth: The Banks of Green Willow, creație inspirată de cântece populare din folclorul britanic.

Seara va continua cu Haydn: Concertul nr. 2 pentru violoncel și orchestră, prilej de a-l revedea pe violoncelistul Răzvan Suma, solist al Orchestrelor Radio, director artistic al Icon Arts Transilvania și fondator al Ansamblului PlaCello. Concertul se va încheia cu Simfonia nr. 5 semnată de Schubert.

Christopher Warren-Green este directorul muzical al London Chamber Orchestra din Marea Britanie. Este dirijor laureat și consilier artistic al Orchestrei Simfonice din Charlotte, Carolina de Nord, după un mandat de 12 ani ca director muzical. Este și președinte al Fundației pentru tineri muzicieni. Despre revenirea la Bucureși, Christopher Warren-Green a vorbit cu Lucian Haralambie.

Bine ați revenit la București. Este ceva care vă place în mod deosebit aici?

Orchestra... este un ansamblu minunat de care trebuie să aveți grijă pentru că, în lume, pierdem orchestre deși avem nevoie de mai multe. Am lucrat cu Orchestra de Cameră Radio și în Festivalul Internațional "George Enescu", dar acum mai bine de 15 ani, înainte de a pleca în Statele Unite ale Americii ca director muzical al Orchestrei Simfonice din Charlotte, statul Carolina de Nord.

În urmă cu 10 ani am concertat la București cu Orchestra de Cameră din Londra, tot în Festivalul Internațional "George Enescu". Acum însă, este prima dată când am ocazia să vizitez și înțeleg Bucureștiul. Știu foarte mulți muzicieni români de prin toată lumea și am o afinitate pentru ei, dar și pentru poporul român și a fost grozav să vizitez duminică Muzeul Satului și să apreciez orașul.


Începeți concertul de miercuri cu lucrarea lui George Butterworth - "The banks of Green Willow". De ce această alegere?

Sunt unul dintre marii admiratori ai lui George Butterworth. Din păcate, și-a pierdut viața în Primul Război Mondial. A primit decorația "Crucea lui George" de două ori; prima dată s-a crezut că a murit, deși asta nu se întâmplase. A doua oară, a primit postum această decorație. A fost un erou care a murit de tânăr. Lui trebuie să îi mulțumim pentru apariția lui Ralph Vaughan Williams, pentru că el l-a încurajat să scrie simfonii. Și suntem foarte bucuroși că Williams a făcut-o. Rămâne această întrebare: Ce s-ar fi întâmplat dacă Butterworth ar fi trăit mai mult? Ca Vaughan Williams, folosește multe motive din folclor în muzica lui. Două le găsim în "The banks of Green Willow": o poveste - Banks of Green Willow și cântecul "Green Bushes". Asta pe vremea când Ralph Vaughan Williams și folcloristul Cecil Sharp mergeau în mediul rural și strângeau de la săteni toate aceste cântece. Le notau, la fel cum Bartok făcea pe teritoriul de acum al României. Era o perioada minunată, din punct de vedere muzical.

Din păcate, după război, cel puțin în Anglia compozitorii au început să experimenteze foarte mult, uneori chiar venind cu o muzică greu de ascultat și au abandonat melodiile din folclor. Richard Rodney Bennett, de exemplu, unul dintre prietenii mei, a scris în anii 60 un concert pentru pian complet atonal, un experiment pur. Mai târziu a abandonat acest drum și a scris o muzică mult mai melodioasă, la un moment dat chiar un concert pentru violoncel pentru atunci Prințul, acum Regele Charles al III-lea. Cred că acum revenim încet-încet la spiritul muzicii clasice, la ceva care este nou, dar și accesibil.

Una dintre problemele muzicii noi este că publicul nu se apropie de ea... "dacă nu știu numele compozitorului, nu vreau s-o ascult"... și asta e trist. Aici un rol l-a avut radiodifuziunea britanică, pentru că a fost o vreme - după război - când nu difuzau decât muzică experimentală. Compozitorilor le era teamă să scrie muzică tonală, melodioasă... pentru că riscau să nu fie difuzați. Dacă nu cerem muzică nouă, dacă nu dăm o șansă compozitorilor tineri... compozitoarelor tinere pentru că sunt unele foarte talentate... atunci nu vom avea muzică nouă. Desigur, Ritualul primăverii a reprezentat un șoc pentru publicul de la Paris, dar a fost acceptată rapid. Era ceva nou... la prima interpretare a fost revoltă de-a dreptul, după cum știm, dar iată ce se întâmplă la o sută de ani distanță. Nu critic muzica nouă sau în orice fel diferită, doar că am reușit în ultima jumătate a secolului trecut să îndepărtăm publicul de muzica nouă și e păcat...


Aș vrea să revenim la programul concertului de miercuri și vă rog să ne vorbiți despre Concertul de Haydn și Simfonia de Schubert.

Haydn avea violonceliști foarte buni la Curtea Esterhazy. Lucrarea este scrisă pentru unul dintre ei. Ca fapt divers, avea și corniști foarte buni, mai buni decât cei pe care îi avea Beethoven în vremea sa. Originari din Boemia, erau foarte talentați, astfel că Haydn putea scrie tot ce-și dorea. Concertul pentru violoncel e pentru o orchestră de dimensiuni reduse. Încă nu știu dacă vom folosi aceeași formulă pe care a avut-o Haydn când prezenta concertul, asta înseamnă cu un singur violoncelist în orchestră. Primul violoncel era solist, astfel că rămânea un singur instrumentist în ansamblu. Am folosit această formulă, e una interesantă pentru că e un sunet diferit.

A V-a Simfonie de Schubert, pentru mine, e începutul drumului pentru simfonia a VIII-a, un arc între muzica clasică și cea romantică. A fost puternic influențat de muzica lui Mozart. Se aude clar în partea a treia - Menuet și Trio - asemănătoare cu Simfonia nr. 40 din creația lui Mozart. E ciudat că începe Menuetul în tonalitate minoră și ajunge în tonalitate majoră la Trio, total neobișnuit. Un lucru pe care l-a aflat soția mea - Rosemary Furniss, un muzician mult mai bun ca mine - e că această parte din simfonia pe care Schubert a scris-o la doar 19 ani, a fost de fapt un cvartet în opera lui Schubert - Palatul diavolului - care a fost prezentată abia în secolul 20. Spunea povestea unui cavaler tânăr care se îndrăgostește de o fată. Unchiul ei invocă tot felul de duhuri, în palat, pentru a-l speria pe cavaler, dar dragostea învinge. Interesant este că am vorbit cu orchestra cum să interpretăm menuetul, în partitură cu indicația Allegro molto - tempo-ul cel mai rapid folosit de Mozart - și-au amintit povestea și au cântat complet diferit. Ultima parte seamănă, mai degrabă, cu muzica lui Haydn. E o simfonie cu formă clasică, fără o introducere lentă. E una dintre cele mai cunoscute simfonii ale lui Schubert... cred că mai mulți cunosc a opta "Neterminata", dar mie această a V-a simfonie îmi este mai apropiată.


Ați sărbătorit, în 2022, 50 de ani de activitate. 5 decenii în care ați colaborat cu ansambluri precum Philharmonia Orchestra, Orchestra de Cameră din Londra, The Nordic Chamber Orchestra... și lista continuă. Care au fost momentele importante din acești 50 de ani?

Cred că atunci când am luat decizia de a nu mai cântă la vioară și doar de a dirija. Pentru că dintotdeauna am fost un dirijor; am început la 17 ani. Am vrut să învăț dirijatul pentru că mi-am dorit să fiu concertmaistru. Așa s-a "născut" de fapt ideea de dirijat, de la arcuș, la baghetă. Când a venit la Londra, Haydn stătea, de la pian, în fața orchestrei ca director muzical, iar Johann Peter Salomon, impresarul lui și concertmaistrul orchestrei, stătea la un birou mare, pus în scobitura pianului și agita arcușul, ba câteodata partitura și conducea ansamblul. Așa m-am văzut și eu, ca un lider al orchestrei, ca dirijor, și aș vrea ca tinerii șefi de orchestră să țină cont de asta, trebuie să dai posibilitatea muzicienilor să crească și să îi inspiri. Tot timpul dirijam. În multe concerte evoluam ca solist și dirijor deopotrivă, cu Orchestra de Cameră din Londra; la St. Martin in the Fields eram concertmaistru și, la fel, eram și solist și dirijor. Când era un repertoriu care impunea asta, doar dirijam. Până la urmă, nimeni nu mai voia ca eu să cânt la vioară. Și n-am mai făcut-o.

Lorin Maazel, unul dintre mentorii mei, alături de Charles Mackerras, dirija Orchestra Philharmonia într-un turneu în Japonia. Mi-a cerut să vin și să fiu concertmaistrul ansamblului și mi-am spus "Da, fac asta, pentru că îmi este un prieten vechi care m-a ajutat să devin un dirijor mai bun". La una dintre repetiții, radio-televiziunea japoneză a vrut ca totul să fie filmat înainte cu doar câteva ore de concertul pe care trebuia să-l susținem. Maazel nu era de acord, japonezii insistau... aveam o problemă. Pe atunci, orchestrele britanice nu aveau ce numim noi acum dirijori asistenți. Conducătorii orchestrei mi-au spus că va trebui să dirijez eu repetiția. Nu știam dacă ar trebui să dirijez serios sau să mă prefac că nu știu să dirijez; cât am fost concertmaistru acolo nu am arătat că aș ști să fac asta. E foarte important, pentru că nu mulți dirijori apreciază asta. Dar am dirijat așa cum trebuie și, la final, cei din orchestră au venit la mine, mi-au spus că nu știau că pot face asta și m-au invitat să dirijez concerte susținute de Philharmonia. Atunci a fost un moment important, eram invitat să revin în fața unui ansamblu... însemna că fac bine ce fac și am continuat. Și acum îi sunt recunoscător lui Lorin Maazel pentru că eu cred că a făcut-o intenționat; era unul dintre puținii dirijori care știa că și eu dirijez... mă învăța și atunci.


În tot acest traseu de 5 decenii sunt și alte nume importante?

Riccardo Muti a fost primul director muzical cu care am lucrat. Aveam 25 de ani, eram primul concertmaistru al Orchestrei Philharmonia. Era incredibil de charismatic și ne inspira pe toți... un muzician minunat... foarte dur și cu o puternică influență asupra mea. Sir Charles Mackerras m-a ajutat cu muzica veche... din nou, pentru dirijorii tineri - concentrați-vă pe repertoriul baroc și clasic! Dacă puteți dirija muzica asta, până la Beethoven-Brahms, veți putea dirija orice. Veți găsi frazele, totul va fi realizabil. Dacă ignorați perioada asta... Ritualul primăverii nu e cea mai grea partitură pentru un dirijor, dar e greu să îi dai caracterul dansant, pentru că uităm că e un balet. Dar dacă înțelegi barocul, poți dirija Ritualul primăverii. Sunt mulți dirijori care încep cu muzica modernă, apoi Mahler, Bruckner... ce îmi place și mie să dirijez, dar dacă faci doar asta și nu stăpânești barocul și nici repertoriul Mozart-Haydn, atunci e greu să reușești ca dirijor.


Aveți un mesaj pentru cei care vor asculta concertul de miercuri în direct, la radio?

Mă bucur foarte mult că vom fi transmiși live. Mesajul meu este să îi încurajați pe cei din jur să cânte în coruri, să asculte radioul, să vină și în sala de concerte. Fără lipsă de respect pentru radio, dar aduceți tinerii și pe cei care nu au fost într-o sală de evenimente la un concert, implicați-i! Garantez că de fiecare dată când vom face asta, oamenii vor dori să revină. Dar cel mai important este să oferiți o educație muzicală copiilor dumneavoastră. Dacă vor studia artele alături de științe și orice alte materii se vor descurca mai bine din toate punctele de vedere. Vor avea locuri de muncă mai bune, vor câștiga mai mulți bani și în același timp vor contribui la produsul intern brut... artele ajută afacerile.

Motivul pentru care eu și soția mea Rosemary suntem atât de implicați în programele muzicale pentru tineri de peste tot din lume - Brazilia, Londra și am început unul acum în Statele Unite ale Americii - este pentru că în Brazilia am cunoscut un copil care la 9 ani fura în autobuz și nu îl puteau prinde... era periculos... într-o zi, a ajuns la una dintre activitățile din programul muzical de acolo. La 14 ani cânta la saxofon într-un trio, nu mai voia să fure în autobuz, doar să cânte. Dacă ținem minte asta, să ne gândim cât de importante sunt artele. Pe cei de acasă asta îi încurajez: implicați-i pe cei mici în artă, convingeți guvernele să includă în curicula națională artele, nu doar muzică... dans, teatru... orice, dar nu ignorați artele!