Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu soprana Valentina Farcaș

Publicat: joi, 2 Martie 2023 , ora 13.52

O artistă rafinată, apreciată pe marile scene ale lumii atât în repertoriul de operă cât și în cel concertant, soprana Valentina Farcaș este cunoscută publicului român în special prin intermediul transmisiunilor noastre internaționale. Fiică a regretatului tenor Florin Farcaș (valoros solist al Operei bucureștene), Valentina Farcaș a absolvit pianul la Liceul de Muzică "George Enescu" din București, fiind apoi studentă a Conservatorului din Capitală, tot la pian. În timpul studenției a început să studieze canto clasic, mai întâi cu tatăl ei, apoi cu profesoara Rodica Crenicean. Și-a finalizat studiile la Universitatea de Arte Folkwang din Essen, Germania. Încă din timpul studenției a început să evolueze ca solistă de operă, apoi a avut câteva angajamente de mai lungă durată în Germania, iar de un timp lucrează ca freelancer, având colaborări în Europa și Statele Unite ale Americii.

Soprana Valentina Farcaș mi-a acceptat invitația de a ne acorda un interviu, primul oferit postului nostru de radio. L-am înregistrat cu două zile înainte de concertul din 2 martie 2023 de la Copenhaga, eveniment pe care îl transmitem în direct:


În primul rând, vă mulțumesc că ați acceptat să ne oferiți acest interviu!

Cu mare bucurie.


Ați revenit la Copenhaga pentru a interpreta partitura solistică din Recviemul de Brahms. Dar nu este prima colaborare pe care o aveți cu ansamblul danez. Cu un an în urmă ați fost solista concertului ce a avut în program Simfonia a II-a "a învierii" de Mahler. La conducere s-a aflat maestrul Fabio Luisi, cel care dirijează și concertul de acum. Atunci, ca și acum, Radio România Muzical a transmis în direct primul concert din serie. Aș vrea să știu cum priviți colaborarea cu acest ansamblu, dar și cu maestrul Luisi, cu care ați avut numeroase alte colaborări?

După experiența minunată din stagiunea trecută, cu Simfonia a II-a de Mahler, m-am reîntors acum cu mare plăcere să interpretez aceste două concerte cu Recviemul de Brahms, un repertoriu din punctul meu de vedere ideal pentru ansamblul danez. După ce am interpretat împreună Simfonia a II-a de Mahler, pot să spun că ansamblul danez excelează în profunzimea interpretării. Este un ansamblu de cor și orchestră foarte compact. Cât despre maestrul Luisi, colaborăm de mulți ani împreună, este unul dintre dirijorii care reușește să picteze cu modul în care dirijează și cu sensibilitatea lui, culorile sunetului, frazele. Reușește să inspire, ceea ce este foarte important pentru mine ca artistă.


Revenind la concertul de acum, ce are în program "Un recviem german" de Johannes Brahms, vă rog să ne spuneți cum percepeți dumneavoastră această partitură? Știm că Brahms a compus secțiunea ce include solo de soprană după ce prezentase în public o primă versiune a lucrării, iar această nouă parte a fost plasată ca fiind a cincea din cele șapte ale recviemului.

Recviemul de Brahms este o piesă pe care am interpretat-o foarte des, este o piesă de suflet pentru mine. Este o compoziție foarte complexă, care are un doliu profund în fundal. Într-adevăr, la o lună după premieră, Brahms a compus această arie pentru soprană și cor și i-a dat un loc de onoare. Este plasat exact în centrul compoziției. Este a cincea mișcare și este cum am spus, sufletul acestui recviem și din punctul meu de vedere o sursă de inspirație a fost cu siguranță pierderea prietenului lui cel mai bun, Robert Schumann și după mulți ani, moartea mamei sale care i-a purtat o mare suferință, iar eu am o interpretare foarte personală a acestei arii. Este personificarea mamei care apare din ceruri, din eternitate și care aduce mângâiere și confort, așa cum doar o mamă știe să facă. Te încurajează și aduce speranță, reușește să treacă de la tristețe la mângâiere, la confort și să-ți aducă o bucurie veșnică. Aceasta este interpretarea mea, unde, sinceră să fiu, în timp ce cânt, îl simt pe tata foarte mult.


Și pentru că ați menționat acest detaliu, a
ș vrea să evocăm, pe scurt, momentul în care ați fost invitată a Operei Naționale București în decembrie 2011. Ați interpretat-o pe Gilda în cadrul unei reprezentații speciale a operei Rigoletto de Giuseppe Verdi; un spectacol dedicat tatălui dumneavoastră, regretatul tenor Florin Farcaș, un valoros solist al Operei bucureștene. Ce amintiri păstrați?

A fost un spectacol foarte emoționant din toate punctele de vedere. Prin tatăl meu am descoperit pasiunea pentru operă și harul de a cânta. De mică veneam cu tata la repetiții și eram prezentă la toate spectacolele sale, vibram în public cu el. Chiar și astăzi mă simt foarte legată emoțional de Opera din București, îmi amintesc de parfumul particular al costumelor, iar când am interpretat Gilda am cerut cabina tatălui meu, o cameră mică, unde mă simțeam întotdeauna acasă și care m-a ajutat foarte mult în timpul spectacolului în care am interpretat Gilda. A fost o mare bucurie și foarte emoționant să fiu pe scena Operei din București, locul unde tatăl meu a interpretat așa de multe spectacole și roluri minunate, în compania marilor artiști din generația de aur.


A
scultătorii noștri cunosc date despre activitatea dvs. din cadrul știrilor pe care le-am realizat de-a lungul timpului, anunțând prezența dumneavoastră pe diferite scene ale lumii. Vă rog să ne împărtășiți câteva detalii despre ce include agenda dumneavoastră în continuare. Aveți în plan și noi debuturi?

În stagiunea actuală, dar și stagiunea următoare susțin o activitate artistică mult mai echilibrată. După doi ani de pandemie, în sfârșit, este o activitate artistică echilibrată între concerte simfonice și operă. Mă reîntorc la Hong Kong, unde interpretez din nou Recviemul de Brahms, la Tokio, unde mă așteaptă Mahler cu Simfonia a VIII-a, o lucrare fenomenală. Debutez în Torino în opera La rondine de Puccini, mă reîntorc la Zurich cu opera Cosi fan tutte de Mozart, urmând o colaborare cu Orchestra Simfonică din Dallas, unde o să interpretez Woglinde și Waldvogels în operele de Wagner - Amurgul zeilor, Aurul Rinului și Siegfried. Trebuie să spun că în timpul pandemiei am început să mă dedic și repertoriului de lied, în particular Richard Strauss. Cam acestea ar fi planurile mele, deocamdată.

Interviu realizat de Florica Jalbă