Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Gabriel Bebeșelea - concert cu Orchestra Filarmonicii "Transilvania" la Varșovia

Publicat: marți, 22 Noiembrie 2022 , ora 17.24

Cea de-a IV-a ediție a Festivalului Internațional de Muzică al Europei Centrale și de Est Eufonia se desfășoară la Varșovia în perioada 18-26 noiembrie 2022. Creația muzicală românească a fost inclusă în programele concertelor încă de la prima ediție (George Enescu, Marțian Negrea, Béla Bartók, György Ligeti), iar în acest an s-a înregistrat și prima participarea a artiștilor români, prin prezența Orchestrei Filarmonicii Transilvania conduse de dirijorul Gabriel Bebeșelea.

Mai multe detalii am aflat de la dirijorul Gabriel Bebeșelea, imediat după concertul de la Varșovia:

Gabriel Bebeșelea suntem la Varșovia, la finalul concertului susținut de Orchestra Filarmonicii Transilvania din Cluj-Napoca, pe care ai condus-o în cadrul Festivalului Eufonia. Este cea de-a IV-a ediție a acestui festival polonez, care include pentru prima dată și participarea artiștilor români. La edițiile anterioare am remarcat că a fost inclusă creație românească, dar de data aceasta și artiști români.

Ne-am bucurat foarte mult de invitația festivalului Eufonie din Varșovia pentru că am putut să prezentăm muzică românească și nu doar muzică a compozitorilor români, ci muzică compusă pe teritoriul României care ar reprezenta toate aspectele multiculturalismului de pe teritoriul țării noastre. Programul a inclus Concertul românesc de Gyorgy Ligeti, al cărui centenar îl sărbătorim în 2023, o piesă care a fost compusă după ce Ligeti a finalizat bursa la Institutul de Folclor din București și prin care și-a adus un omagiu folclorului românesc. După care am continuat cu concertul de pian de Władysław Żeleński, un compozitor polonez care a fost o revelație pentru mine. Nu-l cunoșteam și m-am bucurat foarte mult să interpretăm muzica acestuia, concert de pian compus în același timp cu concert nr. 2 de Rahmaninov, tot post-romantic, tot cumva cu firimituri de Chopin, dar duse la începutul secolului XX, interpretate extraordinar de către pianistul polonez Piotr Salajczyk.


În ceea ce-l privește pe pianistul polonez, ai mai colaborat până în prezent cu el?

Nu. Este prima dată când ne-am întâlnit pe scenă și trebuie să recunosc că dacă nu ar fi fost știința lui Piotr Salajczyk, care a și cercetat acest concert și l-a și înregistrat, ar fi fost dificil de realizat, foarte multe structuri muzicale care țin de folclorul polonez, care țin de mazurkă, de krakowiak, de tot ceea ce înseamnă poloneză, în general. Bucuria mea supremă ar fi fost dacă am fi interpretat programul original, cu Poema română de George Enescu, dar din motive obiective, acest lucru nu s-a mai putut desfășura și țin foarte mult să felicit orchestra pentru faptul că în doar două zile am reușit să schimbăm programul și să prezentăm lucrări de o dificultate remarcabilă și care au ridicat eminamente sala în picioare la Varșovia. Și anume: Rogalski - Cele trei dansuri românești, Enescu - Pastorale-fantaisie, în premieră la Varșovia (probabil că și Rogalski, Cele trei dansuri românești au fost pentru prima dată interpretate aici), iar la final, o lucrare a unui compozitor polonez, dar care s-a inspirat de fapt din George Enescu, Mieczyslaw Weinberg - Rapsodie pe teme moldovenești, pe care a compus-o după ce l-a cunoscut pe Enescu în 1948 și a treia treime, finalul Rapsodiei pe teme moldovenești de acest compozitor este bazată de fapt pe unul din cântecele pe care le citează și George Enescu în Rapsodia I.


Și dacă celelalte două piese fac totuși parte din repertoriul orchestrei clujene, Weinberg a fost realmente o primă
interpetare și pentru orchestra clujeană.

Fac parte și nu, aș putea să spun, pentru că Rogalski nu se mai cântase de foarte mulți ani. Pastorale- faintaisie, ultima dată când noi am interpretat-o fusese la Musikverein în 2017. Deci, de ani buni nu mai realizasem aceste piese. A fost o performanță remarcabilă, în doar două zile să reușim acest lucru la un nivel atât de ridicat. Dar, într-adevăr Weinberg a fost pentru prima dată interpretat de către filarmonica clujeană acum, săptămâna aceasta.


În final, ai surprins publicul cu un bis, tot creația românească: Cristian Lolea - compozitor român, stabilit la Varșovia.

M-am gândit că dacă există atât de multe conexiuni între muzica românească și muzica poloneză, atunci putem să facem o legătură contemporană între școala de compoziție, să-i spunem românească și viața muzicală din Varșovia. Și cum Cristian Lolea, un compozitor absolut remarcabil, trăiește la Varșovia de mulți ani și compune muzică aici, am interpretat la bis o piesă compusă de acesta pentru un film. Țin să menționez că a fost o surpriză chiar și pentru el, nu se aștepta să interpretăm piesa, așa că mă bucur că a fost o surpriză pentru toți care au ascultat concertul din sala Filarmonicii din Varșovia.

Interviu realizat de Florica Jalbă