Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul de Muzică Veche București - ediția a XVII-a

Publicat: joi, 17 Noiembrie 2022 , ora 12.40

"Orient și Occident" este ideea sub care se desfășoară ediția din 2022 a Festivalului de Muzică Veche București. Festivalul din acest an este un soi de "evantai sonor", pe ale cărui raze se regăsesc: muzică barocă franceză, italiană, germană, muzica evreilor de rit sefard și chiar muzică romantică, interpretată autentic, pe un instrument de epocă - din Apus și muzică veche românească, muzică bizantină, muzică armenească și muzică clasică indiană - din Răsăritul Europei și Orientul apropiat. Despre ediția din acest an, în interviul de miercuri, 16 noiembrie 2022, din cadrul Perpetuum mobile:

Etnomuzicologul Florin Iordan, membru al grupului "Trei parale" și Laurențiu Constantin, director Medieval Praxis și organizator al Festivalului de Muzică Veche București - în studioul Radio România Muzical - sunt invitații săptămânii. Bun găsit!

Florin Iordan: Bună seara!

Laurențiu Constantin: Bună seara!


Vorbim despre ediția din 2022 a Festivalului de Muzică Veche. A început în 10 noiembrie, Laurențiu Constantin, cu patru concerte deja trecute. Cum a fost această primă săptămână de festival?

Laurențiu Constantin: Foarte plină. De obicei, un festival merge în crescendo, ajunge la un vârf, vârful e debutul și-apoi intră într-o oarecare rutină. Lucrurile acum s-au așezat și începem și noi, organizatorii, să simțim acea cadență a Orientului și Occidentului. Tema ediției din acest an este "Orient și Occident". Iar așezarea este tocmai în acest duh. În stânga mea este un reprezentant al Orientului, în măsura în care Valahia și Moldova de secol XIX înseamnă Orientul.


E prima ediție după o perioadă complicată. Cum a răspuns publicul?

Laurențiu Constantin: Surprinzător de bine. Încântător de bine, aș spune. Am avut și noi oarece emoții. În 2020, am avut o ediție de festival integral online. În 2021, profitând de una din acele ferestre de vagă normalitate, am avut 6 concerte online și 2 cu public în sală - public puțin, cât ne permiteau normele la vremea respectivă.

Acum, avem 11 evenimente, toate cu publicul în săli, fără restricții. Marea bucurie este că publicul a venit, după ce anul trecut nu am putut să nu remarc - nu doar eu, ci și alți colegi de breaslă - o reticență a publicului de a reveni. Și m-am bucurat foarte tare să îi revăd pe aceeași. Noi suntem la ediția a XVII-a... sunt unii care vin an de an, de 17 ani.

M-am bucurat să-i văd pe artiști în formă. Ei oricum cântă bine, că asta fac ei, dar stai în sală și te uiți la ei și-ți imaginezi poveștile din spatele a ceea ce oferă ei pe scenă și... i-am simțit, cumva, într-o stare de normalitate așa cum nu erau anul trecut.


Urmează mâine conferința-concert "Între Bizanț și Roma", susținută de Nicolae Gheorghiță. Apoi, două zile mai târziu, "Baroc Unknown", la sala Auditorium a Muzeului Național de Artă. Care este proiectului Ansamblului Sempre?

Laurențiu Constantin: Sempre reunește tineri muzicieni români și nu doar - avem și câțiva invitați din străinătate - care s-au specializat în practica interpretativă a muzicii vechi, mai precis a muzicii baroce.


Trebuie spus că e un ansamblu tânăr, format în 2020.

Laurențiu Constantin: Da, în 2020 au luat ființă, dar ei cântă de 5-6 ani în aproximativ aceeași formulă. A curs pe o cale naturală. Întâi, a fost o îndrăgosteală, apoi o logodnă, apoi s-au și luat... e fix ca-n viață. În 2020 doar am anunțat numele și că în lansăm.


S-a oficializat.

Laurențiu Constantin: S-a oficializat! Sunt tineri care au studiat în stăinătate, la instituții prestigioase de învățământ, și apoi s-au întors acasă pentru a face treabă, a face muzică barocă la ei acasă. Marea bucurie este că au crescut de la proiect la proiect. Fiecare proiect este, așa cum sunt toate proiectele serioase în domeniul muzicii vechi, rodul unei cercetări consistente. Iar ceea ce vor prezenta ei sâmbătă se cheamă "Baroc Unknown" pentru că programează un repertoriu al unora dintre cei mai necunoscuți compozitori ai barocului muzical european.

Așa cum toată lumea știe de Bach, Vivaldi, Telemann, Handel, contemporani cu ei sunt și alții pe care istoria muzicii, din varii motive, nu i-a memorat atât de apăsat. Este un oarecare Albicastro care e absolut fabulos și răvășitor de frumos și rafinat muzical, contemporan cu Vivaldi. Pe Vivaldi istoria muzicii l-a memorat, pe el, nu. Proiectul restituie tocmai aceste nume; sunt germani, flamanzi, francezi, italieni. Toți laolaltă propun o mostră de baroc necunoscut.


A doua săptămână a Festivalului de Muzică Veche București se va încheia cu proiectul "Bazar". Avem și muzică românească veche în cadrul acestei serii. Florin Iordan, înainte de a vorbi despre concert - susținut tot la Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă - vă rog să ne oferiți mai multe informații despre ansamblul pe care îl reprezentați în această seară!

Florin Iordan: Avem aproape 20 de ani de existență - la anul îi vom face - și ne-am ocupat de la începuturi de muzicile tradiționale urbane și apoi și de cele țărănești, într-o manieră pe care noi o numim revivalism, adică o manieră care încearcă să se apropie cât mai mult de stilul epocii la care faci referire. Și, cumva, acest lucru ne reprezintă pe noi în tot acest peisaj muzical, această abordare inedită și destul de constantă și de serioasă.

Apoi, de-a lungul timpului, firește, am dezvoltat mai multe programe. Programul pe care-l vom prezenta duminică este unul important pentru noi, esențial, un program de bază, bazar - cântări din veacul al XIX-lea. Și, de fiecare dată, acest program este primenit, este aprofundat, este dezvoltat și încercăm să-l ducem tot mai departe. Am publicat de-a lungul timpului două compact discuri cu acest program - unul, în 2008, altul, în 2012 - și deja la cel din 2008 ne uităm cu indulgență. De fiecare dată încerci să fii mai aproape de ceea ce ți-ai propus și, zicem noi, acum suntem mai aproape decât eram acum 6 sau 7 ani, când am prezentat pentru prima oară "Bazar" în cadrul Festivalului de Muzică Veche. Acest program chiar este legat de Festivalul de Muzică Veche. Prima dată când l-am prezentat a fost în cadrul festivalului, la prima ediție, în 2006, și din când în când am revenit cu el, de fiecare dată într-o îmbrăcăminte nouă. Sperăm că și de data aceasta, chiar și pentru cei care vin la fiecare ediție, să fie o experiență proaspătă și interesantă.


Care este formula actuală "Trei parale"?

Florin Iordan: Formula nu s-a schimbat foarte mult de-a lungul timpului. O am alături pe soția mea, Beatrice Iordan, care cântă la cobză și contrabas; Daniel Pop este solistul vocal cu care suntem împreună de 17 ani. Dar, pe lângă că este solist, este Anton Pann-ul nostru, cum îi zic eu; este și fluieraș și, mai ales, un percuționist rafinat. Și mai recent în formație, cred că sunt 11 ani, este violonistul Mihai Balabaș. El face numai vioară, dar o face atât de bine că nici nu trebuie să mai facă altceva.


Câteva titluri din concertul de duminică... Ce vom asculta?

Florin Iordan: Va fi ca întotdeauna un grupaj consistent din Spitalul amorului de Anton Pann; vom cânta pentru prima dată "Nu mai poci de ostenit" și sper ca celor ce vor veni să le placă și interpretarea noastră. Alte piese pe care le cântăm mai rar... "Scoală, puiculiță, scoală" sau "De-ai ști, suflețelul meu"... Altele le cântăm deja de ceva vreme. Apoi, sunt melodii instrumentale de epocă din manuscrisul lui Francois Rujițchi de la 1834, vom avea două dansuri muntenești, piese care deja sunt clasice, au apărut și pe coloanele sonore ale unor filme. Aferim, de exemplu, se deschide cu aceste piese de pe al doilea disc al nostru. Vor mai fi dansuri moldovenești dintr-un Codex Moldavus de la 1822. Și apoi venim cumva către final de secol XIX, în care programul nostru este și el puțin între orient și occident. Și chiar dacă cea mai lungă parte din program, cea mai consistentă, amintește de influența orientală, măcar în partea lui finală arătăm puțin și influența occidentală care a devenit, de-a lungul secolului al XIX-lea, tot mai accentuată, tot mai persistentă.


Toate acestea duminică, așadar, la Sala Auditorium, începând cu ora 19.00. Finalul Festivalului de Muzică Veche București ne aduce la Sala Radio pentru un concert al Ansamblului Sempre, dedicat de această dată integral creației lui Johann Sebastian Bach. Cum arată acest proiect?

Laurențiu Constantin: Se numește "Bach by night". Este un concert de concerte de Bach, un concert în care Bach este prilejul ideal ca să produci un regal, un concert de gală numai bun de închis un festival. Este un concert în care membrii ansamblului vor integral piese pe care nu le-au mai cântat în alte concerte. Vor fi câteva cu solo-uri care vor pune în valoare abilitățile solistice ale membrilor formației, un concert cu solo de clavecin cu Raluca Enea, un altul solo de vioară cu Rafael Butaru, care e unul dintre violoniștii ansamblului. În rest, sunt muzici "șlăgăroase". Bach este autorul unor muzici care au nevoie de context de foarte multe ori. Nu poți să cânți sau să asculți Matheus Passion pur și simplu ca o muzică de ascultat. Noi avem în repertoriu și astfel de muzici, avem în repertoriu și concerte pe care le-am ales tocmai pentru ceea ce sperăm să fie un succes la public și să facă o bună propagandă pentru muzica barocă.


Etnomuzicologul Florin Iordan, membru al grupului "Trei parale" și Laurențiu Constantin, director Medieval Praxis și organizator al Festivalului de Muzică Veche au fost invitații săptămânii în Perpetuum mobile. Vă mulțumesc pentru prezența în emisiune. Mult succes în cadrul festivalului!

Interviu realizat de Lucian Haralambie