Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianista Luiza Borac

Publicat: marți, 15 Noiembrie 2022 , ora 14.07

Doamnă Luiza Borac, ce înseamnă pentru dumneavoastră nominalizarea la Premiile ICMA?

Este pentru a doua oară când o înregistrare cu concertul de George Enescu este nominalizat în acest context foarte onorant. Concertul de Enescu în interpretarea mea a fost nominalizat și ediția trecută, cu aceeași orchestră, dar cu un alt dirijor, de data aceasta este vorba de o înregistrare cu două concerte pentru pian și orchestră, concertul lui Enescu și concertul de Grieg alături de Orchestra Națională Radio și dirijorul Nicolae Moldoveanu. Mă bucură în mod deosebit că această deosebită ocazie îl pune pe George Enescu din nou în atenția internațională. De asemenea, Edvard Grieg este menționat aici. Fiind pianistă de origină română, Pentru Enescu mă bucur din tot sufletul. Este un compozitor care încă nu este atât de cunoscut atât cât merită.


Ce criterii ați avut în vedere în alcătuirea discului „Grieg și Enescu. Concertele și lucrările solo pentru pian”?

Acest proiect a fost un fel de experiment care s-a născut în perioada de izolare. O mare parte a acestei înregistrări a fost realizată în anul 2019 alături de Orchestra Națională Radio. Am combinat trei înregistrări diferite, prima, cea de studio, cuprindea cu cele două concerte pentru pian și orchestră. Celelalte două momente, au fost pentru mine la fel de importante, un recital live în studioul Radio Bremen, iar al treilea moment la Festivalul de la Monse, realizat în abația Weissenau, tot un recital live. Dintre acestea am selectat momentele care s-au concentrat asupra acestor doi importanți compozitori, Edvard Grieg și George Enescu, amândoi având în comun ceva extraordinar, și anume utilizarea folclorului țărilor lor, Norvegia și România, ca sursă primordială de inspirație pentru creația lor. Acest lucru m-a inspirat să combin aceste lucrări ale celor doi compozitori. Astfel s-a născut acest dublu disc, un album care a fost deja distins cu cinci stele la revista „Piano News”, cât și la revista „International Piano Magazine” în Londra, iar acum, cu mare bucurie, această nominalizare la Premiile ICMA.


Cum ați descrie piesele lirice de Edvard Grieg?

Sunt lucrări cu totul și cu totul speciale. Grieg a fost ca și Enescu fascinat de folclorul țării lui, a folosit basme și legende vechi din folclorul norvegian și a creat aceste lucrări de scurtă durată, dar care evocă lumi deosebite, lumi misterioase, de basm, cu o mare poezie. Personal m-a dus cu gândul chiar și la muzica lui Mozart, care, numai în câteva sunete a putut crea niște lumi muzicale deosebite. Muzica lui Grieg trăiește din această mare inspirație, din folclorul norvegian.


Ce însemnătate au pentru dumneavoastră Sontata nr. 3 și Piesele „Impromptues” de Enescu?

În contextul acesta de pe album au fost două momente extrem de importante. În acel recital, Radio Bremen a focusat creația lui George Enescu în mod special și a ales această lucrare. A avut o dorință specială și m-am bucurat foarte mult. Bineînțeles, o lucrare de maturitate, o lucrare extraordinară și, în condițiile acustice ale studioului Radio Bremen, a avut un impact emoțional deosebit pentru mine. Înregistrarea a fost live. Am avut privilegiul să lucrez la toate cele trei înregistrări cu ingineri de sunet de excepție. Aș menționa în primul rând pe Andrei Cazan, inginer de sunet al Orchestrei Naționale Radio, Johann Schimdt, care este realizatorul întregii arhive ale Festivalului Schubertiade.


Pe albumul dumneavoastră este inclus și Concertul în la minor de Edvard Grieg, pe care l-ați înregistrat în colaborare cu Orchestra Națională Radio, condusă de dirijorul Nicolae Moldoveanu. Cum ați descrie colaborarea cu ansamblul?

Ca de obicei, am avut o colaborare de o mare seriozitate și înalt profesionalism, calități specifice Orchestrei Naționale Radio, iar în acest context am colaborat pentru prima oară cu Nicolae Moldoveanu. A fost o colaborare foarte frumoasă, foarte armonioasă, am rezonat în aceleași idei artistice și am avut același suflul entuziast și pasionat pentru această muzică deosebită. Ambele concerte, înregistrate în colaborare cu Orchestra Națională Radio și Nicolae Moldoveanu au fost pentru mine momente ideale care s-au desfășurat într-un timp record. Am avut același suflu și am realizat foarte rapid aceste înregistrări.


Interviu realizat de Ana Sireteanu