Arhivă : Interviuri Înapoi

Academic Piano Competition, ediția I, Râmnicu Vâlcea 12-14 noiembrie 2022. Interviu cu Petruț Constantinescu, managerul Filarmonicii "Ion Dumintrescu"

Publicat: marți, 15 Noiembrie 2022 , ora 13.21


La Râmnicu Vâlcea s-a desfășurat primul concurs destinat pianiștilor din învățământul superior, o șansă unică de afirmare în spațiul muzical românesc, oferită de Asociația Culturală "Irina Șațchi" și de doamna profesoară Dorina Arsenescu împreună cu Asociația Culturală "Pianoforte". Evenimentul a fost găzduit de Filarmonica "Ion Dumitrescu".

Domnul Petruț Constantinescu, managerul Filarmonicii "Ion Dumintrescu" a avut amabilitatea să ne vorbească despre motivațiile superioare ale organizării acestui eveniment:


Domnule director, Filarmonica din Râmnicu Vâlcea este din nou un pol al muzicii de calitate, dar și al excelenței pentru că asistăm acum la finala unui concurs de pian inedit, dar care în același timp respectă tradiția filarmonicii dumneavoastră, promovarea tinerilor. Ce puteți să ne spuneți despre acest eveniment deosebit?

Filarmonica "Ion Dumintrescu" din Râmnicu Vâlcea și-a făcut o profesiune de credință din a spijini tinerii, în primul rând prin marele festival "Tinere Talente" care a ajuns la superba vârstă de 42 de ani și care cred că este cel mai longeviv festival din țară pentru tineri dornici de afirmare pe o scenă, împreună cu o orchestră simfonică. Practic noi, instituția profesionistă a municipiului, ne-am asumat acest festival de peste 10 ani. După aceea, avem Concursul de pian "Irina Șațchi" care are mai multe categorii de vârstă, și iată acum, un concurs nou, Concursul "Academic Piano Competition" dedicat exclusiv studenților care își doresc ca după pandemie să revină pe scenă. Mai ales că în ziua de azi este foarte dificil pentru un tânăr să aibă șansa de a susține un concert cu orchestra. Aș putea să spun că linia directoare a instituției noastre este, pe lângă misiunea educațională și civilizatoare, și aceea de a încuraja tinerii.

Pentru studenți va fi în această seară un moment de excepție, concursul este în două etape, după o etapă preliminară, au rămas pentru această seară doar trei tineri finaliști, Mark-Iosuah Lăcătoș, Emanuela Ioniță si Marius-Aram Niță. Sigur și programul este dificil și nu ar fi permis să se depășească cifra trei. Acești tineri, se vor duela muzical pe scenă, alături de orchestra noastră simfonică dirijată în această seară de maestrul Florin Totan. Și publicul va fi implicat activ pentru că ne dorim să avem și o părere de meloman, mai mult sau mai puțin avizată.

Pe lângă locurile I, II și III vor mai exista încă trei distincții, este absolut normal acest lucru, Filarmonica "Ion Dumitrescu" asumându-și distincția numarul 1 pe care o va oferi tânărului desemnat în urma votului publicului din această seară. Asociațiile Culturale "Irina Șațchi" și "Pianoforte" ajutate de niște sponsori generoși, vor oferi celelalte două distincții. Ne-am dorit foarte mult ca la sfârșitul confruntării, după ce vom audia trei concerte cu orchestra, și melomanii orașului nostru să aibă un cuvânt de spus.


Așadar miza cea mare este posibilitatea de a interpreta un concert cu orchestra Filarmonicii "Ion Dumitrescu". Dar am văzut că o provocare de asemenea inedită, ar fi obligativitatea de a interpreta în finală un concert din repertoriul clasic. Știu că la această vârstă, studenții se îndreaptă mai ales către concertele romantice... deci au fost determinați astfel să abordeze și repertoriul clasic de concert de care, în general, ei se feresc.

Așa este. Acestei prime ediții a concursului trebuia să i se dea o structură și juriul a hotărât acest lucru încă de când s-au pus bazele concursului, că un tânăr trebuie să învețe să construiască începând cu fundația. Și dacă în prima etapă a fost nelipsită o lucrare preclasică, obligatorie, iată că în etapa finală, s-a optat pentru concertul clasic.

Într-adevăr tinerii studenți se grăbesc, și îmi permit să spun acest lucru, pentru că se vede în trendul interpretărilor naționale și chiar internaționale. Am avut ocazia să fac parte și din alte jurii, chiar și la concursuri internaționale, și acolo am observant că foarte mulți concurenți se îndreaptă către lucrări romantice pentru că sunt mai simpatice, mai efervescente. Dar ca structură, totul pleacă de la binecunoscuții clasici Haydn, Mozart, Beethoven.


Se pare că sala se va umple la maxim, am auzit acum că nu mai sunt bilete la vânzare. Desigur și pentru faptul că este un eveniment mai atipic. Dar care este defapt reacția obișnuită a publicului la concertele de stagiune ale Filarmonicii "Ion Dumitrescu"?

Ne bucurăm ca în acest prim an după pandemie să revenim treptat la publicul de altă dată, aceasta însemnând că acum trei ani, Filarmonica ajunsese la un număr de peste 140 de abonamente pe stagiune, adică aproape jumătate din capacitatea sălii de concerte. Sala noastră are 300 de locuri și diferența se știa că se va umple sigur, de cele mai multe ori ajungeam la peste 200-240 de persoane pe concert.

Iată că ușor-ușor începem sa ne revenim și marea noastră satisfacție este că de la începutul stagiunii, deși oamenii încă sunt temători, deși mai sunt și problemele economice pe care le traversăm cu toții, ei vin totuși la concerte. Noi nu am scumpit nici biletele, nici abonamentele, și ușor se vede o creștere. Există și publicul nou câștigat de instituția noastră, prin faptul că am concertat foarte mult în spații neconvenționale și ne-am bucurat de aprecieri la superlativ din partea publicului meloman. Sperăm ca și în această seară să avem o sală plină. La ultimele concerte am depășit cifra de 200 de melomani pe concert, ceea ce eu cred că este o medie optimă, foarte bună. Sigur că orice instituție de cultură și-ar dori să joace, cum se spune în teatru, "cu casa închisă".

Interviu realizat de Laura Ana Mânzat