Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Christian Lindberg

Publicat: miercuri, 9 Noiembrie 2022 , ora 9.26

Vineri, 11 noiembrie, la Sala Radio va avea loc un nou concert al Orchestrei Naționale Radio, în cadrul căruia vor fi interpretate Uvertura festivă Academica de Johannes Brahms, Mandrake in the Corner pentru trombon și orchestră de Christian Lindberg și Simfonia a V-a de P.I. Ceaikivski. Aflăm detalii despre eveniment de la dirijorul invitat, Christian Lindberg.

Domnule Christian Lindberg, veți dirija o lucrare compusă de dumneavoastră chiar pentru trombon, instrument la care și cântați. De ce ați ales această piesă și de ce ați ales să o dirijați și nu să o interpretați din postură solistică?

De fapt, nu am decis eu asta. Inițiativa a venit de la solist, trombonistul Alexandru Moraru. Își dorea foarte mult să cântăm împreună, m-a contactat și eu am acceptat să vin să dirijez. Când interpretez această lucrare, de regulă o fac din dubla postură de solist și dirijor, dar este foarte interesant și doar să dirijez.


Cum ați caracteriza, în câteva cuvinte, Mandrake in the Corner?

Titlul a venit destul de târziu, când scrisesem deja mare parte a partiturii. Aceasta a fost a doua piesă pe care am compus-o vreodată, și am încercat să îmi urmez instinctul și să merg unde mă duce inspirația. A rezultat o muzică asemănătoare celor din desenele animate, care m-a dus cu gândul la Mandrake Magicianul, predecesorul supereroilor Spiderman, Superman, care era popular în anii '50. Personajul din benzile desenate era îmbrăcat în frac și făcea tot felul de trucuri însă în această piesă mi l-am imaginat într-un colț pentru că nu este personajul principal, ci doar influențează lucrurile din umbră.


Cum decurge colaborarea cu orchestra dar și cu solistul?

Este o orchestră foarte bună cu care am lucrat deja foarte mult, pentru că avem un program dificil. La Simfonia a V-a de Ceaikovski eu folosesc tempourile din manuscris, cele precizate de compozitor. Am observat că mulți dirijori nu fac asta, deși indicațiile sunt clare. Așadar, veți auzi o altă interpretare decât cele cu care sunteți probabil obișnuiți; aceasta a fost una dintre provocările pe care le-am avut de trecut.

De asemenea, avem Uvertura "Academica" de Brahms, o altă lucrare complicată la care trebuie să lucrăm în continuare, dar vom reuși, orchestra este foarte bună.

Credit foto: Mats Backer

Interviu realizat de Norela Liviana Costea