Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Dirijorul Cristian Mandeal - invitatul săptămânii la Perpetuum mobile

Publicat: miercuri, 19 Octombrie 2022 , ora 11.22

Simfonia „Dimineața” de Joseph Haydn, Serenada KV 239 de Wolfgang Amadeus Mozart și Concertul pentru vioară și orchestră de Ludwig van Beethoven sunt lucrările care alcătuiesc programul primului concert din stagiunea 2022-2023 a Orchestrei de Cameră Radio. Evenimentul desfășurat cu Cristian Mandeal - Invitatul Săptămânii în Perpetuum mobile - la pupitrul dirijoral va fi transmis în direct de Radio România Muzical.

Dirijorul Cristian Mandeal, al doilea invitat al săptămânii în ediția de astăzi Perpetuum mobile. Bun găsit, maestre!

Bună seara!


Veniți chiar de la repetiția Orchestrei de Cameră Radio. Veți dirija concertul de deschidere a stagiunii 2022-2023 a ansamblului. Cum i-ați regăsit pe acești muzicieni?

I-am regăsit așa cum îi și cunoșteam, de altfel. Adică niște muzicieni de rasă, dar, sigur, mai odihniți și mai proaspeți după un concediu binemeritat. În același timp, și foarte bine pregătiți deja pentru a intra în stagiune. Nici poveste de acea perioadă de acomodare care se instalează uneori la alte orchestre, în care primul, al doilea concert sunt mai chinuite până când oamenii își intră în ritm. Ei sunt deja foarte bine înșurubați din primul moment și sper într-un concert foarte frumos pentru mâine seară.


Trei opusuri din perioada clasică. Vorbim de lucrări de Haydn, de Mozart și Concertul pentru vioară și orchestră de Ludwig van Beethoven. De ce ați ales acest program pentru deschiderea de stagiune?

Mi se pare emblematic pentru ceea ce înseamnă o orchestră de cameră, pentru repertoriul ei specific și pentru menirea acestui tip de orchestră. este acea orchestră care abordează muzica "elitistă", a clasicismului în special. Pentru Haydn, Mozart, Beethoven am un cult cu totul deosebit, iar a începe o stagiune cu acești trei autori - în ordinea lor istorică - mi se pare o bună alegere. În felul acesta, m-am gândit la o simfonie foarte primăvăratică a lui Haydn, nr. 6 - Le matin, o lucrare care se situează la margine între tradiția concertului grosso, cu soliști ripieni, solii și ripienii, și simfonia clasică, deja intrată în uz după Școala de la Manheim, al cărei prim mare reprezentant a fost Joseph Haydn. În tinerețea lui însă, aceste două genuri - vechi și nou - coexistau până la deplina lui maturitate simfonică, până a ajuns să fie și numit părintele simfoniei.

Mozart, este Mozart ca întotdeauna, iar repertoriul pe care l-am ales în acest caz... este vorba de o serenadă, una din multele serenade ale lui Mozart. În fine, nu vine decât să completeze în mod fericit drumul ascendent spre simfonismul matur pe care-l reprezintă Beethoven. Dar în cazul de față nu este vorba de o simfonie de Beethoven, ci este vorba de Concertul în Re major pentru vioară și orchestră, avându-l ca solist pe Valentin Șerban - ultimul nostru mare câștigător al unui premiu Enescu, Premiul I la penultimul Concurs Enescu, și care la vârsta lui fragedă deja se dovedește a fi un artist matur și care, iată, prin acest concert și prin demersul Radioului de a-l invita, este promovat așa cum se cuvine să fie toți artiștii de mare viitor ai României.


Aș vrea să revenim la Orchestra de Cameră Radio pentru că, la finalul acestui concert de mâine seară va afea loc lansarea discului Serenity. Este un disc pe care l-ați înregistrat alături de Orchestra de Cameră Radio în septembrie 2020, în parte, în cadrul unor înregistrări speciale, dar în în aprilie 2021 - vorbim, practic, de perioada de pandemie. Ce ați inclus pe acest disc?

Este o muzică a liniștii, a serenității, a păcii, a bunătății, a unei vieți pe care ne-o dorim cu toții liniștită, împăcată și lipsită de conflicte. Este un disc care include în primul rând serenade. Iată, o colecție întreagă de serenade, printre care aș enumera, din nou, Mozart - Serenadă pentru suflători, de data aceasta, una dintre cele 12 serenade pentru suflători scrise de către Mozart și în care, iată, grupul de suflători, mai puțin cunoscut și expus, al Orchestrei de Cameră Radio, este foarte bine pus în valoare. Urmează două serenade binecunoscute, mai ales cea de Elgar, dar și o serenadă de Max Bruch - e adevărat, mai puțin cunoscută, dar foarte interesantă și plină de savoare, savoare romantică, clasică-romantică. Mai completăm acest disc cu alte trei mici lucrări dintr-un concert pe care l-am avut în aprilie 2021: o altă serenadă - o serenadă extrem de scurtă de Saint-Saens, dar cu farmecul acestei muzici elegante franțuzești - și două pavane, de Ravel și de Faure, care se înscriu, nefiind serenade, în același spirit al unei muzici serene.


V-aș ruga să adresați o invitație publicului pentru că, așa cum știți, concertul va fi transmis și în direct la Radio România Muzical mâine seară. Dacă doriți, și pentru lansarea de disc.

Mi-ar face mare plăcere să știu că acest disc trezește interesul. Este unul dintre puținele discuri realizate de Orchestra de Cameră Radio și mă bucur că acest ansamblu își fixează în felul acesta, își materializează producția. Sunt încântat dacă lumea va veni să cumpere și să se apropie de această muzică și de această formație minunată pe care o avem. Aș zice, un boț de aur pe care trebuie să-l cultivăm, să-l îngrijim în continuare și să-l prețuim.


Așadar, mâine, deschidere de stagiune a Orchestrei de Cameră Radio și lansare de disc - Serenity, imediat după concert.

Interviu realizat de Lucian Haralambie