Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianistul Simon Trpceski

Publicat: luni, 26 Septembrie 2022 , ora 9.16

În 29 septembrie, Filarmonica "George Enescu" deschide stagiunea camerală cu un recital ce face parte din Festivalul Sharp. Pianiștii Daniel Ciobanu și Simon Trpèeski lansează publicului invitația de a asculta lucrări pentru pian solo, două piane sau pian la patru mâini. Aflăm detalii despre recitalul celor doi artiști din discuția pe care colega noastră, Norela Costea, a avut-o cu pianistul macedonean Simon Trpèeski.

Domnule Simon Trpèeski, reveniți pe scena Ateneului Român, într-un recital împreună cu Daniel Ciobanu, inițiatorul Festivalului Sharp. Cum decurge colaborarea dvs. cu pianistul român?


Sunt întotdeauna foarte bucuros să mă întorc în România, respect țara dvs. și am mulți prieteni aici. Pentru anul acesta am avut planificate trei vizite. După concertul pe care l-am avut în iunie cu Orchestra Filarmonicii "George Enescu" și cu Gabriel Bebeșelea, sunt onorat de invitația de a cânta în acest festival, organizat de unul dintre cei mai apreciați pianiști români ai momentului, Daniel Ciobanu. În ciuda faptului că această perioadă este foarte încărcată pentru mine, am reușit împreună să găsim un interval care să fie potrivit pentru amândoi.
Tot împreună am hotărât ce să cântăm și a rezultat un program cu lucrări foarte interesante - dintre care una pe care am învățat-o special pentru acest recital: Sonata în do major pentru două piane, KV545 de W.A. Mozart, în aranjamentul lui Grieg. Trecem mai departe către minunata Fantezie în fa minor la patru mâini, D. 940, compusă de Schubert - a cărei interpretare memorabilă realizată de Radu Lupu împreună cu Murray Perraya ne servește drept referință. Vom mai cânta și lucrarea All that Dance, compusă de Dimitrije Buzarovski, care mi-a fost și profesor de Analiza partiturilor la facultate. Desigur, nu lipsește nici Ravel, dar avem și alte lucrări-surpriză care, sperăm noi, vor fi pe placul publicului.


Este o provocare colaborarea cu un alt pianist?


Cântatul la două piane sau la patru mâini este desigur o provocare, în primul rând pentru că repertoriul este limitat, dar și pentru că trebuie ales astfel încât să se potrivească personalităților muzicale ale pianiștilor. Găsesc că este o mare responsabilitate pentru muzicieni aceea de a găsi un sunet omogen, mai ales când se cântă la două piane. Sunt norocos că Daniel Ciobanu a ales să colaborăm. Muzica de cameră pe care o facem noi diferă de formulele camerale obișnuite: cântăm la același instrument, astfel că trebuie să păstrăm o coerență în interpretare, dar fără a ne pierde individualitatea; în același timp, trebuie ca întotdeauna să avem în minte intenția compozitorului și să o transmitem publicului. Deoarece nu am foarte multe ocazii să cânt la două piane sau la patru mâini, am acceptat cu plăcere această colaborare.

Ce recitaluri sau concerte urmează în agenda dumneavoastră, domnule Simon Trpèeski?


Următorul concert va fi în Slovenia, la Festivalul Maribor, unde sunt artist în rezidență și unde voi interpreta Concertul pentru vioară, violoncel și pian de L. van Beethoven alături de violonistul Aleksandar Krapovski și de violoncelistul Alexander Somov. Vom cânta alături de orchestra Filarmonicii "Transilvania" din Cluj-Napoca, iar la pupitru se va afla din nou Gabriel Bebeșelea. Câteva concerte din Marea Britanie s-au amânat pentru anul viitor, din pricina evenimentelor din Familia Regală, așa că între timp mă voi întoarce în Macedonia pentru a continua să lucrez la proiectul meu de suflet, "Makedonissimo", cu care am ajuns și în România acum trei ani, la festivalul "Toamna muzicală clujeană", unde a fost primit foarte bine. Aș mai menționa și concertul cameral alături de violistul Sorin Spasinovici și membri ai orchestrei de cameră slovenă. Apoi voi începe un turneu alături de Royal Phillharmonic Orchestra și de dirijorul Vasily Petrenko. De asemenea, voi înregistra, alături de Cristian Măcelaru și orchestra Radiodifuziunii din Köln, cele două concerte de Brahms. Aștept cu nerăbdare să călătoresc în toate aceste locuri dar, în primul rând, aștept să mă întorc în România.