Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu Graziella Duma - invitatul săptămânii la Perpetuum mobile

Publicat: miercuri, 21 Septembrie 2022 , ora 18.24

În 18 septembrie s-a încheiat ediția din acest an a Concursului Internațional „George Enescu”. Vreme de două săptămâni, ne-am bucurat de 3 concerte de gală – finalele secțiunilor violoncel, vioară și pian – în care laureați au fost și tineri muzicieni români: violoncelistul Constantin Borodin, violoniștii Maria Marica și Ștefan Aprodu și pianistul George Todică – dar și de o serie de recitaluri susținute de nume importante ale scenei internaționale. Ce stă în spatele unei astfel de competiții, când încep pregătirile pentru o ediție a Concursului Internațional „George Enescu”... sunt doar câteva dintre întrebările la care a răspuns Invitatul Săptămânii - Graziella Duma-Menghireș, Coordonator al echipei de organizare al Concursului Internațional George Enescu și producător Direcția Formații Muzicale - Orchestra de Camera Radio.

Faci parte din echipa organizatoare a Concursului Internațional "George Enescu" din 2016. Cum a apărut Artexim în cariera ta?

Arteximul a apărut în 2015, când am venit de la Brașov la un interviu, după ce am văzut un anunț în care Arteximul recruta colaboratori pentru festival. Așa că, studentă fiind la Brașov, m-am dus la București, am avut un interviu cu câțiva membri din echipa Artexim printre care și domnul Mihai Constantinescu, am fost selectată să fiu parte din echipa de însoțitori artiști și așa a început colaborarea mea cu Artexim.


E clar că sunt diferențe între concurs și festival, mai ales acum, după ce cele două s-au separat. Ce implică munca pentru Concursul Internațional "George Enescu"?

Este o muncă destul de migăloasă în primă fază, mai ales după ce se termină perioada de înscrieri, perioadă în care noi trebuie să verificăm toate înscrierile, toate documentele, să verificăm dacă toți înscrișii respectă regulamentul. Toată partea asta de verificare este un proces destul de migălos. Și-apoi, abia după aceea începe partea frumoasă, în care lucrurile chiar se întâmplă.

Din 2016, fac parte din echipa de organizare a concursului - atunci aveam 4 etape de concurs care se întâmplau chiar la București și prima etapă avea foare mulți concurenți, undeva peste 60. Era o muncă mult mai intensă. Trebuie să avem grijă de fiecare concurent în parte. Fiecare detaliu contează. E o muncă migăloasă, dar o facem cu drag.


Pentru că ai vorbit de aceste schimbări, de la edițiile din 2016 încoace, cum v-a afectat pandemia?

Ediția din 2020 a suferit o modificare severă, dar adaptarea ediției 2020 la ceea ce ne-a permis contextul a fost o soluție foarte bine primită atât de concurenți, de public, de juriu, cât și de noi, echipa. Noi am muncit pentru ediția din 2020 și ne-am bucurat că, într-un final, s-a putut întâmpla chiar și într-un mod hibrid, finalizându-se abia în 2021. Primele etape, în 2020, s-au jurizat online. Apoi, în 2021, semifinaliștii au venit la București și s-a întâmplat concursul fizic, în sala de concert.


Noi ne uităm pe calendar, vedem cum e anul acesta - 4-18 septembrie. Într-adevăr, au fost și jurizările online în mai, dar, de fapt, când începe pregătirea pentru Concursul Enescu?

Este o pregătire continuă. Imediat ce se termină o ediție, ne pregătim pentru cealaltă. Nu se termină niciodată, pentru că odată ce se finalizează o ediție, noi culegem feedback și adaptăm tot ce se poate face mai bine pentru următoarea ediție. Așadar, culegem impresii și de la concurenți și vedem cum s-a primit modul nostru de lucru, de la membrii juriului, de la membrii echipei... adaptăm tot ce se poate adapta și încercăm să le facem din ce în ce mai bine. Dar asta înseamnă o muncă continuă. Pregătirea nu se termină niciodată.


A fost mai ușoară organizarea ediției de anul acesta, comparat cu 2020?

Oarecum mai ușoară, pentru că am știut la ce să ne așteptăm. N-a mai existat sentimentul acela de nesiguranță. Noi pregăteam evenimentul, dar nu știam sigur dacă se va întâmpla sau în ce fel se va întâmpla. Acum, am avut certitudinea că, într-adevăr, așa cum îl organizăm, așa se va întâmpla. Deci, a fost mai ușoară din punctul ăsta de vedere. Am avut un mod de lucru mai fluent.

Este prima ediție în care am avut un număr atât de mare de concurenți în semifinale - 12 concurenți în semifinala de vioară și câte 11 în semifinalele de violoncel și pian. Pe lângă asta, este prima ediție în care avem parteneriat cu Agenția Askonas Holt, în care ei oferă mentorat timp de un an de zile pentru câștigătorii Premiului I - lucru care este extraordinar și absolut necesar.


Care sunt reacțiile concurenților în timpul concursului, după concurs?

E greu de definit o reacție anume sau o anumită atitudine a concurenților. În general, înainte de concurs, toți sunt foarte stresați și foarte emoționați și e foarte greu să-i abordăm. Tot ce încercăm să facem pentru ei este să le creăm cât mai mult spațiu și o atmosferă cât mai calmă și cât mai prietenoasă. Ne bucură și ne surprinde că dincolo de ce trăiesc ei, fiecare dintre ei la nivel personal - emoțiile, poate dezamăgiri, poate bucurii, la final, ajung la noi și ne spun mulțumesc pentru tot ceea ce am reușit noi să facem pentru ei - organizare, timp de studiu, informare la timpul potrivit ș.a.m.d.


Și-acum ajungem la poveștile Concursului Internațional "George Enescu". Ce se întâmplă în aceste două săptămâni?

Se întâmplă multe. Se întâmplă atât de multe încât mi-e greu să extrag din acest tot de întâmplări ceva anume. E un cumul de stres, un cumul de emoții, un cumul de responsabilitate. Pentru că cea ce se întâmplă acum, în aceste două săptămâni, este rezultatul multor luni de muncă ale unei întregi echipe. Nu suntem doar noi, cei care sunte aici, în Ateneu, ci sunt oamenii din birourile Artexim, colaboratorii pentru acest concurs, care nu sunt puțini, care au muncit mult să ajungem acum, în acest moment, ca totul să se desfășoare foarte bine.


Pentru 2024, atât cât ne poți spune în acest moment, va rămâne aceeași structură hibridă, cu preselecții online, semifinale și finale live?

Ne dorim foarte mult să ne întoarcem la structura originală. Cea în care vom avea o preselecție, care se va întâmpla într-adevăr online, dar în urma preselecției să avem un concurs complet, cu 4 etape, ce se vor întâmpla fizic, la București, așa cum era înainte de pandemie.

Interviu realizat de Lucian Haralambie