Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Irina Luiza Stan - coordonatoare a programului „Ascultă 5 minute de muzică clasică” în Municipiul București

Publicat: luni, 19 Septembrie 2022 , ora 9.38

Astăzi, 19 septembrie 2022 reîncepe în școli Proiectul „Ascultă 5 minute de muzică clasică” inițiat de Radio România Muzical. Din 2014, proiectul s-a constituit și ca un program național în școlile românești, datorită parteneriatului semnat între Radio România și Ministerul Educației. 

Mai multe detalii aflăm de la Irina Luiza Stan – profesoară de educație muzicală la Școala gimnazială „Constantin Brâncuși” din Capitală, coordonatoare a programului „Ascultă 5 minute de muzică clasică” în Municipiul București:

Anul școlar 2022-2023, a debutat în condiții normale, după doi ani în care s-a lucrat cu preponderență în sistem online. În calitate de coordonatoare în municipiul București a programului "Ascultă 5 minute de muzică clasică", ce vă propuneți să realizați în Capitală pentru ediția din acest an?

Pentru anul acesta ne propunem să extindem proiectul și mai mult la nivel de capitală, mai ales că din păcate, această perioadă de pandemie a fost ca o opreliște pentru noi, deoarece în online, orele se desfășoară cu mult mai multă dificultate, iar copiii nu pot avea aceeași atenție. Din fericire, să sperăm că anul acesta vom fi întregul an la școală, astfel încât să putem atrage un număr și mai mare de copii în cadrul acestui proiect. Un proiect cu totul și cu totul deosebit, care ne prezintă muzica așa cum este ea, adică acea frumusețe a ei prin audițiile propuse, audiții pe care de foarte multe ori copiii le recunosc în cadrul orei, fie de la desene animate, fie din diferite alte surse, concerte la care merg cu părinții și nu numai.


Cum vedeți rolul muzicii culte în dezvoltarea cognitivă și emoțională a elevilor? Este utilă muzica și în procesele de învățare, necesare celorlalte materii din programa școlară?

Cu siguranță că este mai mult decât importantă, deoarece știm că muzica dezvoltă niște conexiuni pe care nici o altă materie nu le poate dezvolta în creierul unui om. Muzica dezvoltă și niște competențe pe care nici o altă materie nu le dezvoltă și în același timp, cred că ceea ce dezvoltă cel mai mult este ceea ce simte practic copilul - începe să fie în admirație cu natura, începe să fie empatic cu tot ce este în jur. Mai mult decât atât, îi liniștește și îi ajută în procesul de învățare, mai ales la celelalte materii. Eu de exemplu, în cadrul orei am momente în care, pe această audiție pe care o pun în cadrul proiectului, le sugerez copiilor să deseneze ce le inspiră muzica sau pur și simplu, ce le vine lor în imaginație în acel moment. Știm că foarte mulți matematicieni... dacă îl luăm ca exemplu doar pe Pitagora - el a fost și un mare teoretician al muzicii, deci, cu alte cuvinte, muzica poate dezvolta foarte mult.


În cadrul programului se desfășoară și un concurs care oferă elevilor ocazia de a participa la o competiție națională. Cum vedeți rolul acestui concurs în promovarea și dezvoltarea programului?

Este foarte binevenit. Copiii își doresc în general participarea la concursuri de acest gen. De ce spun acest lucru? Pentru că, din păcate, noi suntem o materie văduvită de concursuri, în care copiii, practic, își pot arăta adevăratele lor pasiuni. Trebuie să recunoaștem că sunt foarte mulți copii care sunt pasionați de muzică, de desen și trebuie să avem și astfel de concursuri, în care ei să arate și ceea ce-și doresc să facă în afara școlii.


Înțeleg că pentru acest an școlar există din partea Ministerului Educației intenția de a nu se mai acorda note la disciplina Educație muzicală, ci doar calificative. În aceste condiții, cum vedeți rolul proiectului inițiat de Radio România Muzical, în a motiva elevii prin intermediul cadrelor didactice, astfel încât să nu scadă interesul lor față de această materie?

Da, este o adevărată discuție legată de acest subiect. Din păcate părerile sunt împărțite, însă noi sperăm ca proiectul să ne susțină în continuare prin audițiile pe care le are, astfel încât, elevii să fie atrași în continuare, nu neapărat de orele de muzică, ci de muzica de bună calitate. Trebuie să recunoaștem că audițiile propuse în cadrul proiectului sunt alese foarte bine, sunt audiții pe placul tuturor, care se adresează tuturor vârstelor. Eu cred că ne va ajuta foarte mult în continuare și tocmai de aceea eu susțin utilizarea acestor audiții din cadrul proiectului, în cadrul orelor, deoarece ne ajută foarte mult, atât prin faptul că în cadrul orelor ne putem lega și cu noțiunile pe care le predăm și astfel ora devine mult mai atractivă și mai plăcută, dar și prin faptul că audițiile sunt alese cu foarte mare grijă, având niște interpretări deosebite.

Florica Jalbă