Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu Simona Manea - coordonatoare a programului „Ascultă 5 minute de muzică clasică” în județul Sibiu
Astăzi, 19 septembrie 2022 reîncepe în școli Proiectul "Ascultă 5 minute de muzică clasică" inițiat de Radio România Muzical. Din 2014, proiectul s-a constituit și ca un program național în școlile românești, datorită parteneriatului semnat între Radio România și Ministerul Educației.
Mai multe detalii aflăm de la Simona Manea - profesoară de educație muzicală la Școlile gimnaziale "Nicolae Iorga" și nr. 13 din Sibiu, coordonatoare a programului "Ascultă 5 minute de muzică clasică" în județul Sibiu:
În calitate de coordonatoare a programului "Ascultă 5 minute de muzică clasică" în județul Sibiu, cum vedeți că a evoluat acesta de-a lungul anilor și ce vă propuneți să realizați prin ediția din acest an?
Proiectul "Ascultă 5 minute de muzică clasică" este unul de suflet pentru mine, de câțiva ani buni, de când m-am alăturat proiectului. Sigur că am încercat și, într-o oarecare măsură, am reușit să fac cunoscut în întreg județul Sibiu. Mulți colegi mi s-au alăturat, atât de la nivelul gimnazial, cât și de la cel primar, chiar și colege educatoare de la grădinițe care au auzit de proiect și-au exprimat dorința de a participa. Sunt absolut convinsă că este de bun augur. Avem nevoie cu toții, cu atât mai mult copiii au nevoie de muzica de calitate pe care ne-o oferă Radio România Muzical prin acest proiect. Elevii noștri sunt adulții de mâine și astfel îi ajutăm să se formeze, să se dezvolte armonios.
Cum vedeți rolul muzicii culte în dezvoltarea cognitivă și emoțională a elevilor? Este utilă muzica și în procesele de învățare necesare celorlalte materii din programa școlară?
Da, indiscutabil. Le spun adesea elevilor mei lucrul acesta. Studiile dovedesc marele bine pe care muzica adevărată, această muzică de factură cultă îl aduce în dezvoltarea lor și cu siguranță și la celelalte discipline. Le povestesc adesea despre instrumentiștii pe care îi ascultăm. Vorbeam despre pian, pe care ei îl cunosc foarte bine, unii dintre elevi chiar studiază la Clubul copiilor sau în particular și le pot explica (și adesea o fac) că ambele emisfere ale creierului se dezvoltă cântând dintr-o partitură, atât în cheia sol, cât și în cheia fa. Într-adevăr este vizibilă dezvoltarea completă și complexă a copiilor care sunt mai apropiați de muzică și asta încercăm și în școlile de masă, iată, atât pentru copiii din orașe și mai ales pentru copiii din satele județului, unde accesul la o muzică și la o instituție precum Filarmonica este limitat, nefiind în oraș. Îi ajută cu atât mai mult pe acești copii, iar cadrele didactice înțeleg acest lucru și constatăm an de an, la început de an școlar, că ni se alătură tot mai mulți profesori din județ.
Înțeleg că pentru acest an școlar există din partea Ministerului Educației intenția de a nu se mai acorda note la disciplina educație muzicală, ci doar calificative. În aceste condiții, cum vedeți rolul proiectului inițiat de Radio România Muzical, în a motiva elevii prin intermediul cadrelor didactice, astfel încât să nu scadă interesul acestora față de materia muzică?
Aș vrea să menționez că este o intenție, însă proiectul de lege nu este aprobat. Noi sperăm să nu se întâmple lucrul acesta, însă dacă totuși se va aproba și nu vom mai acorda note, ci calificative la Educație muzicală, în această situație, sigur că noi vom merge mai departe. Sperăm din tot sufletul să nu fie o influență negativă pentru orele de educație muzicală și în special pentru copiii care, iată, se îndrăgostesc an de an de muzica clasică prin intermediul proiectului "Ascultă 5 minute de muzică clasică".