Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Invitatul Săptămânii la Perpetuum Mobile, violistul Răzvan Popovici, directorul executiv al Festivalului SoNoRo, în dialog cu Gabriel Marica

Publicat: joi, 15 Septembrie 2022 , ora 12.08


Invitatul din această seară este violistul Răzvan Popovici, cel care, dincolo de cariera sa artistică, este și directorul executiv al Festivalului SoNoRo. Bună seara!

Bună seara! Mulțumesc pentru invitație!

Răzvan Popovici, înainte de a vorbi despre Festivalul SoNoRo care începe săptămâna aceasta, aș vrea să ne spui câteva cuvinte despre Impressions d'enfance - discul cu muzica lui Enescu pe care l-ați lansat sub emblema unei case din Germania, interpretat de Ansamblul Raro, în fapt, membri activi ai proiectelor SoNoRo. Lunea trecută, ascultătorii noștri l-au audiat în premieră la Radio România Muzical, iar unii dintre ei, mai norocoși, l-au și câștigat la concursurile pe care le-am avut. Acest disc vine după un alt album, Enescu-Bartok, nu-i așa?

Sigur că da, primul pe care l-am înregistrat cu ocazia sărbătorii Centenarului Marii Uniri, intitulat Rhapsodie Roumaine - în care am combinat piese emblematice inspirate din folclorul românesc atât ale lui George Enescu, cât și ale lui Bela Bartok. Și a fost o mare bucurie să cutreierăm lumea (Amsterdam - Concertgebow, Tokyo - Santori Hall, Bozar - Bruxelles și multe alte locuri). Chiar am deschis cu aceste piese Festivalul Europalia din Bruxelles. Iar, evident, continuarea acestui proiect de succes a fost un alt disc Enescu, în care ne-am concentrat mai mult pe copilăria lui Enescu prin prisma unui concept dual - pe de-o parte, piese compuse la tinerețe, cum ar fi Serenade lointaine sau Aubade sau cvintetul înregistrat aproape în premieră (sunt foarte puțini care au înregistrat această piesă) - primul cvintet cu pian compus de Enescu la 15 ani și dedicat profesorului său de la Conservatorul din Paris... iar în cealaltă jumătate a discului este extraordinata piesă Amintiri din copilărie, pe care îndrăznesc să zic că Gilles Apap, ca invitat al acestui disc pe lângă membrii Ansamblului Raro și Diana Ketler, a reușit să o capteze și să o interpreteze într-un mod absolut extraordinar.

Am ascultat și eu acest disc și mi s-a părut că emană o implicare artistică deosebită din partea voastră. Noi am stat de vorbă înaintea începerii unui alt proiect SoNoRo, și anume SoNoRo Conac, ce a împlinit 10 ediții și s-a numit La Grande Bellezza. Astăzi voi ați avut o conferință de presă înainte de Festivalul SoNoRo, ce se va deschide vineri, 16 septembrie, și se numește Orient Express. De ce?

După cum știți, în anii trecuți am reușit să captăm atenția și să stimulăm curiozitatea publicului prin câteva teme alese foarte ingenios, neobișnuit, poate chiar năzdrăvan uneori dacă ne gândim la Hide&Seek sau ediția DaDa. Iar în acest an, ne-am gândit că tema Orient Expressului, cumva reinterpretată într-un mod un pic mai subtil și un pic mai creativ, ar fi o sursă de mari bucurii atât pentru muzicieni, cât și pentru public. Și, după cum ați văzut pobabil programul întregului festival, zic eu că ne-a ieșit un program extrem de bogat, extrem de incitant. Am calculat un pic zilele trecute cam câte piese noi interpretăm în acest an față de repertoriul celor 16 ediții anterioare și am ajuns la concluzia că peste 75% din piesele interpretate vor fi noutăți. Și printre acestea se află foarte multe piese care vor fi interpretate pentru prima dată în România, ceea ce mă bucură foarte, foarte mult.

Bănuiesc că în acest Orient Express apare și misterul romanului polițist al Agathei Christie, nu-i așa?

Desigur, cum să nu! De exemplu, în ultimul concert al festivalului, la Cluj, titlul este Madness on the SoNoRo Express, sunt foarte multe surprize și citate încorporate. Apoi, Un romanzo in vapore - O romanță pe trenuri cu aburi, de la clubul Guesthouse, se va juca un pic cu tema. Desigur, toate aceste paralele sunt abstracte, interesante și neobișnuite. Deci, un pic de căutat va fi benefic pentru a afla ce compzitori, ce scriitori, ce gânditori ne-au făcut să numim un concert într-un fel sau altul.

Dincolo de această temă, Orient Express, care este noutatea sau noutățile acestei ediții? 

Avem mai mulți invitați speciali. Pe balerina de origine rusă, care locuiește de foarte mulți ani la Dublin, Ksenya Parkhatskaya, o salut în mod deosebit, pentru că ea va acompania cu dans modern, un dans care va ilustra această atmosferă Belle Epoque pe care dorim să o recreăm - zic eu, într-un mod foarte benefic întregului program. Ea va dansa atât pe scena Palatului Bragadiru vineri seară, cât și pe scena Sălii Auditorium din Muzeul Național de Artă sâmbătă seara. Apoi, o săptămână mai târziu, îl vom avea pe interpretul australian Joseph Tawadros, care cântă la neobișnuitul instrument numit oud, un fel de cobză din oriect; el va fi cumva alături de Gilles Apap maestru de ceremonii în concertul intitulat Les Orientales în Palatul Bragadiru, unde aceste sunete orientale extrem de captivante și poate chiar halucinante vor răsuna în improvizațiile lor. Gilles Apap este foarte bucuros că va împărți scena pentru prima dată cu Joseph. Iar ceilalți muzicieni SoNoRo vor fi prezenți, desigur, în diverse grupări muzicale pe scena Palatului Bragadiru.

Unde puteți fi văzuți și ascultați aici, la București?

Festivalul începe la Palatul Bragadiru vineri. Sâmbătă vom poposi în Muzeul Național de Artă.

Duminică este o zi deosebită, pentru este prima duminică a festivalului în care invităm bucureștenii la un mic periplu muzicalo-feroviar; de fapt, este un periplu muzical și arhitectonic. Am ales din nou câteva locuri noi în lista de săli și spații sonore. Dimineața o vom începe cu un concert în care publicul este invitat întâi la un capuccino și la un croissant, pentru că așa se cuvine când te urci în Orient Express, să fi tratat foarte elegant și bine... în teatrul Apolo 111, în Palatul Universul, celebră clădire din centrul orașului. Vom continua la ora 16.00 cu un Late Afternoon Concert în Galeria Galateca, nu departe de Ateneu, în cadrul Bibliotecii Naționale. Iar seara vom termina acest periplu despre care tocmai vorbesc cu un concert extraordinar în clubul Expirat, unde cred eu că nu a sunat foarte multă muzică clasică până acum. În clubul Expirat concertul este intitulat Coincidențe și împreună cu Diana Ketler ne-am îndeplinit noi un vechi vis astfel încât publicul va putea alege, vota, trage la sorți - vom vedea cum se va desfășura, nu vreau să divulg prea mult - practic, piesele care se vor cânta. Deci, muzicienii sunt toți acolo, prezenți, nu vor ști dacă vor cânta... din 12 compozitori, publicul va alege compozitorii care se vor interpreta în această seară.

Deci, un fel de music on demand!

Un pic așa, mai ales că vom începe concertul cu această splendidă compoziție muzicală a lui Mozart, cu jocul lui muzical cu zaruri. Vom arunca zarurile, cifrele vor spune melodiile care se vor cânta.

Și veți ajunge și la Sala Radio, pe 25 septembrie.

Da. După aceea, vom continua cu Palatul Cercului Militar, două concerte la Ateneul Român, un concert extraordinar la Sala Radio, dar înainte vom poposi într-un loc nou, clubul Guesthouse, pe malul Dâmboviței, într-o fostă fabrică de bumbac unde concertul este intitulat, așa cum am mai spus, Un romanzo in vapore.

Iar concertul final va fi la dumneavoastră, la Casa Radio. Suntem foarte bucuroși să-l terminăm în acest an acolo. Iar ceea ce vom face pe scena Sălii Radio este recrearea salonului celebrei Pauline Viardot, care a găzduit în epoca respectivă pe cei mai mari compozitori, muzicieni, scriitori, filosofi, sculptori, gânditori. Și nu vor lipsi piese de Chopin, Saint-Saens, Glinka, Debussy, Faure și mulți, mulți alții care au făcut ca acest salon al lui Pauline Viardot să fie unul dintre mai râvnite din întreaga Europă.

Iar apoi vă veți muta la Cluj, nu?

Da. După o zi de pauză, vom pleca spre Cluj și acolo vom avea marea bucurie să concertăm de șapte ori și șase zile. Nu va lipsi splendida sală a UBB-ului din Cluj. Unul dintre concerte ste în parteneriat chiar cu Filarmonica "Transilvania". Diana Ketler va dirija filarmonica și aproate toți muzicienii invitați vor concerta câte o piesă solo cu orchestra - Gilles Apap, Anna-Liisa Bezrodny, Tatiana Samouil, eu, Josu de Solaun. Mansarda Grădinii Boema este inclusă în program, Cercul Militar din Cluj - proaspăt restaurat... În fine, dacă publicul e curios, poate privi pe site-ul nostru și descoperi locurile unde vom concerta în Cluj.

Dincolo de SoNoRo, violistul Răzvan Popovici mai are ceva în agenda personală de concert în perioada următoare?

Evident că în următoarele săptămâni, nu, doar SoNoRo este activitatea zilnică. Tocmai am revenit de la Ierusalim unde am avut plăcerea și onoarea să fiu invitat de Elena Bashkirova în festivalul ei din Ierusalim care tocmai împlinea 25 de ani, Jerusalem International Chamber Music Festival.

Iar după SoNoRo urmează un turneu cu Octetul de Enescu în Franța și, după aceea, ne bucurăm foarte mult să revenim cu bursierii SoNoRo pentru săptămâna tradițională la Montepulciano.

Mult succes îți doresc, Răzvan Popovici - ție și Festivalului SoNoRo și la cât mai mult public în sălile în care veți concerte!

Mulțumesc foarte mult și vă așteptăm, desigur! Pe toți ascultătorii îi așteptăm cu mare drag la concerte.

Interviu realizat de Gabriel Marica