Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Antoniu Zamfir, directorul Operei Naționale Române din Craiova

Publicat: luni, 27 Iunie 2022 , ora 10.28

Bucharest Opera Festival prezintă marți, 28 iunie 2022, producția craioveană a operei Mefistofele pe muzica de Arrigo Boito. Antoniu Zamfir, directorul Operei Naționale Române din Craiova, ne oferă mai multe detalii despre spectacol:


Domnule Antoniu Zamfir, cum vedeți inițiativa Operei Naționale din București de a organiza primul Festival Național de Operă?

Prima impresie este că, probabil, este unul dintre cele mai importante proiecte din ultima perioadă din România, în ideea de a coagula toate instituțiile de cultură, instituțiile de operă din România într-un astfel de festival. Artiștii au nevoie nu neapărat să intre într-o competiție, ci să se afle în același loc, pentru o perioadă scurtă de timp, artiști din diferite teatre, inclusiv din Chișinău, cu atât de multe titluri de operă. Este un lucru remarcabil! Și îmi permit și să anticip faptul că va fi un succes.


Marți, 28 iunie, producția craioveană a operei Mefistofele pe muzica de Arrigo Boito va fi prezentată pe scena bucureșteană. De ce ați ales acest spectacol pentru festival?

Fiind un festival atât de important, instituția pe care eu cu onoare o reprezint a ales să aducă la București unul dintre cele mai reprezentative spectacole, unul dintre cele mai complexe spectacole pe care le are în repertoriu - Mefistofele de Arrigo Boito. Vreau să fac precizarea că acest spectacol a avut premiera absolută la Craiova. A fost montat pentru prima dată la Craiova în anul 2019, în luna aprilie, dar, din păcate, din cauza pandemiei anilor 2020-2021, nu am mai reușit să reluăm spectacolul. Așadar, pentru noi, am putea să o numim oarecum o premieră de Mefistofele pe care o vom aduce pe 28 iunie pe scena Operei Naționale București.

Ne pregătim intens, colegii mei sunt chiar în aceste momente la repetiții. Suntem capacitați, motivați să oferim publicului bucureștean un spectacol de care să se bucure. Îl va aprecia sau nu, asta rămâne doar la latitudinea dânșilor. Doresc să cred că distribuția pe care o vom prezenta în seara zilei de 28 iunie publicului bucureștean va fi una de excepție. Am reușit, cu eforturi destul de mari, să cooptăm în mijlocul nostru pe arhicunoscuta Barbara Frittoli; pentru cunoscătorii de operă, ea nu mai are nevoie de nici o prezentare. De asemenea, Askar Abdrazakov va juca rolul titular în Mefistofele. Și nu vreau să o uităm pe Celia Costea, soprana noastră care face carieră pe marile scene ale lumii - ea va interpreta rolul Elena. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Dumitru Cârciumaru; el este dirijorul Operei Române din Craiova de 3 ani. A început o muncă aici, o face cu rezultate deosebite și sperăm ca o parte din aceste rezultate să se regăsească și marți seara pe scena Operei Naționale București.


Cum ați descrie regia spectacolului?

Eu rar îmi permit să comentez actul artistic al colegilor mei. În speță, este vorba de un regizor care, din păcate, nu se mai află printre noi, regizorul german Peter Pachl. Acesta a montat spectacolul, evident, într-o formulă modernă. Așa cum știm, școala regizorilor germani se află într-un trend al modernismului în spectacolele de operă, însă noi suntem convinși că modernismul acesta este unul temperat. Și chiar dacă Mefistofele este o operă extrem de ofertantă din punct de vedere al libretului, publicul se va putea bucura de un act artistic decent, calitativ din punct de vedere vizual și, din punct de vedere muzical, la cel mai înalt nivel.


Ce alte producții interesante mai aveți în repertoriul Operei din Craiova?

E ca și cum întrebați un părinte pe care dintre copii îl preferă. E greu de răspuns la o astfel de întrebare. Toate producțiile pe care noi le-am realizat la Craiova au fost făcute cu efort, cu implicare sufletească și e extrem de greu să înclini către una sau către alta dintre ele.

Sunt, într-adevăr, titluri pe care le-am realizat într-un mod mai deosebit, cum ar fi marele nostru eveniment din anul 2018, ,,Tosca”, unde i-am avut invitați pe Ramon Vargas, pe Joanna Parisi, pe Alberto Gazale - un spectacol ce a avut loc în Parcul ,,Romanescu”, realizat pe trei scene distincte pentru fiecare act în parte.

Sunt, de asemenea, titluri de spectacole pe care, cu bucurie și cu o mândrie moderată, de olteni, vreau să vă spun că, la momentul în care au fost montate erau spectacole care nu se regăseau în repertoriile altor teatre de operă din România. Dintre acestea trebuie menționate Don CarloSimon BoccanegraMefistofele sau Pescuitorii de perle. Drept pentru care, toate aceste titluri despre care vă vorbeam sunt ca și copiii noștri. Încercăm să le creștem și să le prezentăm publicului de fiecare dată la cel mai înalt nivel.

Interviu realizat de Ana Sireteanu