Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Leo Hussain

Publicat: miercuri, 1 Iunie 2022 , ora 17.30

Joi, 2 iunie, și vineri, 3 iunie, de la ora 19.00, Orchestra Simfonică și Corul Filarmonicii "George Enescu" vor susține douǎ concerte sub bagheta dirijorului Leo Hussain, cu soliștii Marta Sandu-Ofrim, Valentin Racoveanu, Iordache Basalic. Programul va cuprinde Simfonia Mathis der Maler de Paul Hindemith și Carmina Burana de Carl Orff. Leo Hussain a acordat un interviu Claudiei Bistriceanu:


Patru concerte intr-o sǎptǎmânǎ, nu a fost complicat?

Mă bucur să am posibilitatea sǎ lucrez pe parcursul a douǎ sǎptǎmâni cu prietenii mei de aici și să creez o continuitate.


Povestiți-ne puțin despre relația dumneavoastrǎ cu Orchestra Filarmonicii "George Enescu".

Am fost foarte onorat de a fi principalul lor dirijor invitat, pentru că dacă nu mi-ar plǎcea sǎ lucrez cu aceastǎ orchestrǎ, atunci nu aș fi acceptat aceastǎ poziție.


Vorbiți-ne și despre programul ales: Mozart și Sibelius, iar mâine, 2 iunie, Hindemith și Orff.

Exact! Cred cǎ acești compozitori merg foarte bine împreunǎ, iar Vlad Stanculeasa e fantastic.

Mozart și Sibelius sunt deseori interpretați împreunǎ, de ce? pentru ca sunt amândoi niște compozitori incredibil de talentați, care scriu o muzicǎ frumoasǎ, care are lucruri foarte profunde de spus, dincolo de suprafațǎ. Deci amandoi lucreazǎ pe douǎ nivele: poți sǎ le asculți muzica frumoasǎ, interesantǎ sau poți încerca sǎ le înțelegi nivelul emoțional, mai adânc. Îmi place sǎ spun despre Mozart, și e la fel de adevǎrat pentru Sibelius, cǎ muzica lor e ca șahul: îți ia jumǎtate de orǎ sǎ înveți regulile, dar ai nevoie de o viațǎ ca sǎ înțelegi cu adevǎrat jocul. Așa cǎ eu cred cǎ e un program foarte bine alcătuit și că reprezintă o provocare placutǎ pentru orchestrǎ.


Apoi, despre Hindemith și Orff. Da, e vorba despre douǎ creații majore ale unor compozitori germani, scrise în anii '30...

Dar acești doi compozitori sunt cum nu se poate mai diferiți, în aceeași perioadǎ de timp, din punct de vedere politic, muzical sau al subiectului abordat. Muzica lui Hindemith a fost interzisǎ de naziști, compozitorul a avut multe probleme cu regimul, a trebuit sǎ emigreze. Simfonia Mathis Pictorul spune povestea unui artist care trebuie sǎ ramânǎ idealist, indiferent de constrângerile politice. Bineînțeles cǎ naziștilor nu le plǎcea asta, era împotriva ideologiei lor. E o muzicǎ inspiratǎ, sunt nuanțe religioase, dar și ideologice. Și apoi îl avem pe Orff, la care, toatǎ lumea știe, e vorba despre plǎcerile cǎrnii, cele bahice și despre dans... Deci e vorba de douǎ piese muzicale care sunt în contrast, deși sunt compuse în aceeași perioadǎ de timp. E foarte interesant sǎ le punem în oglindǎ, sper cǎ programul va merge bine.


Și ce proiecte urmeaz
ă?

În vacanță voi avea grijǎ de baiețelul meu, apoi merg la Londra pentru o producție Tosca, la Opera Națională Engleză, apoi ce mai urmeazǎ? anul urmator alte cateva opere, America în primavara urmatoare... Evident voi reveni la București, data nu e incǎ fixatǎ, sper ca va fi curând.


Mulțumim pentru interviu.

Interviu realizat de Claudia Bistriceanu