Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu compozitorul Dan Dediu, invitatul săptămânii la Perpetuum mobile

Publicat: joi, 19 Mai 2022 , ora 12.57

Ediția a XXXI-a a Săptămânii Internaționale a Muzicii Noi va începe duminică, 22 mai 2022. Concertul de deschidere va fi susținut de Orchestra „Concerto” a Universității Naționale de Muzică din București, pe scena Sălii „George Enescu” a instituției de învățământ. Despre desfășurarea Festivalului din acest an, compozitorul Dan Dediu, directorul artistic al seriei, a oferit mai multe detalii în cadrul emisiunii Perpetuum mobile:

În direct prin telefon, compozitorul Dan Dediu - director artistic al Festivalului "Săptămâna Internațională a Muzicii Noi". Bun găsit!

Buna ziua!


Vorbim despre ediția cu numărul 31 a festivalului. Va avea loc, așa cum suntem obișnuiți, în ultima săptămână a lunii mai. Este o tradiție a acestei serii, întreruptă de doi ani dificili de pandemie și o reorganizare a proiectelor artistice. Care sunt direcțiile festivalului în 2022?

În primul rând, vă mulțumesc pentru invitație și... trebuie spus că festivalul se va deschide duminică, 22 mai, și se va închide în cealaltă duminică, 29 mai. Într-adevăr, festivalul își reia poziția la sfârșitul lui mai. Anul trecut a fost organizată ediția jubiliară, ediția a 30-a, în iunie pentru că în mai - știm cu toții - nu s-a putut. Iar cu doi ani înainte nu am putut să organizăm ediția din 2020.

Ne bucurăm, iată, că după doi ani reușim să ne focalizăm pe câteva direcții strategice, cum ar fi portretizarea unor compozitori și muzicologi. Și aici e vorba de 100 de ani de la nașterea lui Iannis Xenakis, marele compozitor grec născut la Brăila. De asemenea, câțiva compozitori români vor fi portretizați - e vorba despre regretatul maestru Octavian Nemescu, de Adalbert Winkler și de maestrul Dan Buciu care, anul acesta, a fost onorat cu Marele Premiu al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România. De asemenea, marcăm și despărțirea de un mare etno-muzicolog, Speranța Rădulescu.

O altă direcție strategică a Festivalului "Săptămâna Internațională a Muzicii Noi" este prezentarea tinerei generații de soliști și compozitori români. Avem atât interpreți pe mâna cărora am dat capodopere ale muzicii românești - de pildă, Simfonia concertantă pentru flaut și clarinet de Tiberiu Olah sau Muzeul muzical de Anatol Vieru, în concertul de debut de la Universitatea Națională de Muzică din București, în Sala "Enescu", cu orchestra de studenți Concerto dirijată de Bogdan Vodă. De asemenea, avem și câțiva compozitori din filialele de la Cluj și Timișoara. Încurajăm interpretarea lucrărilor în primă audiție. Am programat peste 100 de lucrări românești și străine. Și, am integrat unele concerte în festival, care sunt realizate în parteneriat cu filarmonici din țară. În acest an este vorba de Filarmonica din Sibiu și Filarmonica din Craiova.


Vreau să rămânem la cifre pentru că, în cifre, Săptămâna Internațională a Muzicii Noi înseamnă, cum spuneați, peste 100 de compoziții românești și internaționale prezentate în cadrul a 24 de manifestări diverse. Două dintre ele vor avea loc la Sala Radio, săptămâna viitoare, miercuri și vineri - Orchestra de Cameră și Orchestra Națională Radio includ în programele lor 4 prime audiții absolute ale unor lucrări semnate de compozitori români. Aș vrea să vorbim despre programul acestor două concerte. În cazul Orchestrei de Cameră Radio, vorbim și de un concert pentru orchestră de coarde și țambal.

Da, așa este. Într-adevăr, Radio România prin Direcția Formații Muzicale, dar și prin parteneriatele media cu Radio România Cultural și Radio România Muzical, a fost întotdeauna, de la bun început partenerul nostru de nădejde și îi mulțumim pe această cale pentru implicare. Cele două orchestre și Corul Academic Radio vor fi prezente în festival prin aceste prime audiții.

Orchestra de Cameră Radio - miercuri, 25 mai - va fi dirijată de un admirabil șef de orchestră german, Lutz Rademacher, care a făcut multă muzică contemporană. Vor fi doi soliști - Emil Vișenescu la clarinet și Ion Bogdan Ștefănescu la flaut. Lucrarea pe care ați menționat-o este lucrarea "Themes/Anthemes pentru orchestră de coarde și țambal" scrisă de Gabriel Almași, care locuiește la Timișoara dar a absolvit Universitatea Națională de Muzică din București. Este o lucrare admirabilă, care a primit acum doi ani și Premiul Uniunii Compozitorilor și care are la bază transformarea în motiv muzical a numelui orașului Timișoara. Iar la țambal se va afla un admirabil pianist care cântă și la țambal, este vorba de Cătălin Răducanu. De asemenea, vom avea o primă audiție a unei lucrări de Diana Rotaru, un concert pentru clarinet și orchestră în interpretarea lui Emil Vișenescu.Vom avea, iarăși, un concert pentru flaut și orchestră al maestrului Sabin Păutza și o lucrare, aș spune venerabilă, scrisă în anii '70, foarte frumoasă, Exorcisme pentru flaut și orchestră de coarde de Remus Georgescu, care ne-a părăsit de puțin timp.

Iar concertul de vineri, 27 mai, aduce în prim-plan două capodopere ale muzicii românești în primă audiție. Este vorba de o frescă simfonică intitulată PostSimfonia a II-a a regretatului maestru Octavian Nemescu. Din păcate, nu a trăit să o audă. O să o auzim noi cu ajutorul Orchestrei Naționale Radio dirijată de maestrul Mihail Agafița. Iar a doua lucrare prezintă o primă parte a oratoriului Luceafărul după Mihai Eminescu, oratoriu la care compozitorul Andrei Tănăsescu a lucrat vreme de mai bine de 3-4 ani. Este o lucrare care surprinde spiritul eminescian într-o modalitate post-modernă și de-abia aștept să o aud, să o ascultăm în interpretarea Orchestrei Naționale Radio, a Corului Academic Radio cu cei doi dirijori - Mihail Agafița și Ciprian Țuțu.


Ca de fiecare dată, în cadrul festivalului sunt incluse și lansări de carte. Una dintre ele este semnată de dumneavoastră - Siluete în mișcare. Cum a apărut acest volum?

Acest volum a apărut dintr-o nevoie... eram în primul an de pandemie... nevoie de a clarifica anumite aspecte privitoare la compoziția românească, școala de compoziție românească. Și-atunci, m-am gândit că s-a scris puțin despre acești compozitori pe care eu îi respect foarte mult și-am zis să încerc să scriu câteva eseuri, să-mi adun din ceea ce am lucrat vreme de 25-30 de ani, referate pe care le-am făcut despre lucrările lor, întâlniri providențiale pe care le-am avut - pentru că sunt oameni pe care i-am cunoscut, de la Aurel Stroe la Tiberiu Olah, de la Pascal Bentoiu la Nicolae Coman, până, aș putea spune, trecânt prin Octavian Nemescu, Nicolae Brânduș, Ulpiu Vlad, Viorel Munteanu, Adrian Pop, până la Călin Ioachimescu, Doina Rotaru, Adrian Iorgulescu, Liviu Dănceanu și, mai tinerii colegi care s-au prăpădit înainte de vreme, George Balint și Nicolae Teodoreanu.


Când va avea loc lansarea de carte?

Lansarea de carte va fi în foaierul Sălii "George Enescu" duminică, 29 mai, de la ora 18.00. Iar la ora 19.00 este concertul de închidere, chiar în sala Enescu, al Ansamblului Profil.


Și tot una dintre tradițiile SIMN este și simpozionul de muzicologie. Care este tema în 2022?

Avem un simpozion de muzicologie organizat în două părți. Pe de-o parte, cu tematica "Muzica contemporană" și coordonat de Olguța Lupu; va fi vineri, 27 mai, începând cu ora 10.00 și se va ține un mod hibrid - atât fizic, cât și online. Iar aici vom avea diferite eseuri și studii despre muzica lui Xenakis, muzica lui Olah, a lui Stroe, despre muzica lui Horațiu Rădulescu, a Maiei Ciobanu care a împlinit 70 de ani. Iar partea a doua a simpozionului va avea loc sâmbătă, 28 mai, începând cu ora 15.00 și este dedicată memoriei marelui etno-muzicolog care a fost Speranța Rădulescu. Și aici avem invitați, online evident, de la Geneva, de la Princeton University, din Lisabona, din Abu Dhabi, de la Paris, de la Cluj și de la Universitatea Carolina din Praga și, nu în ultimul rând, de la Rider University. Așadar, o prezență extraordinară a unor colegi etno-muzicologi care-și aduc omagiul acestei personalități exemplare care a fost Speranța Rădulescu.


Pentru cei care vor să participe online la acest simpozion, care sunt variantele? Cum se pot conecta?

Se pot conecta intrând pe site-ul fie cimro.ro al Centrului de Informare Muzicală din România, fie pe facebook, pe pagina Săptămânii Internaționale a Muzicii Noi. Toate detaliile vor fi acolo.


Acolo este postat deja și programul.

Trebuie să mai spun neapărat că acest proiect este finanțat de Ministerul Culturii, organizat de Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor și susținut de UCMR-ADA. De asemenea, coproducător este Radio România și partener principal, Universitatea Națională de Muzică din București. Sigur că mai avem și alți parteneri și parteneri media, dar am ținut neapărat să menționez aceste instituții care, iată, ne-au ajutat să ajungem la a 31-a ediție.


Ușor, ușor revenim la normal.

Așa este și mă bucură lucrul ăsta.


Am rugămintea, dacă doriți, să adresați și o invitație de a participa la evenimentele din cadrul Săptămânii Internaționale a Muzicii Noi.

Cu mare drag! Vă rog ca între 22 și 29 mai, când aveți timp, după-amiezile și serile acestei "luni admirabile" cum spune Schumann, să ne vizitați la Universitatea Națională de Muzică din București, pentru că toate concertele, cu excepția celor două de la Radio, vor avea loc în campusul UNMB.

Interviu realizat de Lucian Haralambie