Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu compozitoarea Livia Teodorescu Ciocănea despre premiera operei "Doamna cu cățelul"
Mâine seară, Opera Națională București va prezenta premiera absolută operei "Doamna cu cățelul" de Livia Teodorescu-Ciocănea. Libretul este realizat de Iuliana Kampert, după nuvela lui A. P. Cehov. Își dau concursul soliștii, corul și orchestra Operei bucureștene, sub conducerea dirijorului Vlad Conta. Narator - actorul Marius Bodochi.
Mai multe informații aflăm de la compozitoarea Livia Teodorescu-Ciocănea:
După două decenii de la premiera baletului "Roșu și negru", reveniți pe afișul Operei bucureștene cu o nouă creație - "Doamna cu cățelul" după nuvela lui Cehov. Este o operă pe care ați creat-o la comanda Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România; o partitură la care ați lucrat în perioada 2012-2015, cu un libret semnat de fiica dumneavoastră, Iuliana Kampert.
Sâmbătă va avea loc premiera absolută a acestei opere în variantă de concert. Vă rog să ne spuneți cum este această nouă creație a dumneavoastră?
Dacă îmi cereți să o caracterizez, aș spune că este, metaforic vorbind, un cumul de torente - muzical, dramaturgic, liric și, mai ales, poetic. Este o lucrare intensă, în spiritul cehovian, o explozie a sentimentelor, o reflecție despre dragoste și despre fericirea zădărnicită de conveniențe sociale, despre emanciparea femeii la sfârșitul secolului al XIX-lea. Însuși Cehov apare în această operă. El își observă personajele și participă la zbuciumul lor.
Lucrarea este gândită în linia tradiției mari de operă, cu folosirea intensivă a orchestrei și a corului. Pentru soliști am căutat splendoarea vocală și varietatea expresiei. Orchestra este ca un mediu sonor și magic învăluitor peste care se reliefează vocile, dar și cu momente pur simfonice - unele, de caracter, altele, încărcate de poezie. Aș numi stilul întregii opere o combinație între neo-dramatic și neo-liric. Libretul a urmărit muzicalitatea cuvintelor în limba română și ritmul adecvat frazării muzicale.
În anul 2021, la sugestia regizorului Alexander Hausvater, scenariul a suferit câteva modificări și adăugiri. De asemenea, au fost adăugate indicațiile acestuia de regie și scenografie, precum și câteva scene noi. Vorbiți-ne, vă rog, despre contribuția dumnealui și despre ceea ce vom vedea în seara premierei. Va fi un concert-spectacol?
În anul 2020 l-am cunoscut pe regizorul Alexander Hausvater care acceptase să realizeze regia operei "Doamna cu cățelul", finalizată în 2015 așa cum ați spus, ca o comandă a Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România. A sugerat anumite adăugiri în libret și urmărirea unui scenariu conceput de acesta, reflectat în indicațiile de regie și scenografie, didascaliile, plasate la începutul fiecărei scene. Libretul scris de Iuliana Kampert a rămas în întregime, la care s-au adăugat câteva momente în actele 3 și 4. Această colaborare dintre libretist și regizor care s-a produs în 2021 a condus la definitivarea structurii acestei opere pe care o veți asculta în premieră absolută sâmbătă, 7 mai, în variantă de concert, deocamdată. Avem promisiuni că în toamna viitoare se va lucra la producția acestei opere în regia lui Alexander Hausvater.
Cum a decurs colaborarea dumneavoastră cu artiștii Operei Naționale București?
În primul rând, această premieră are loc datorită susținerii directorului general Daniel Jinga, în contextul Stagiunii Centenare. Un titlu românesc în premieră absolută a fost încurajat și promovat.
Realizarea muzicală a acestei opere a însemnat un efort cu totul deosebit al celor implicați. Dirijorul și maestrul Vlad Conta, cu experiență bogată în muzica contemporană, a urmărit îndeaproape pregătirea muzicală participând la nenumărate cabine și ansambluri. În ultimele săptămâni a pregătit orchestra și a condus sitz-urile și repetițiile generale cu o energie extraordinară și un profesionalism exemplar.
S-au pregătit două distribuții, ambele fiind excepționale. Rolul Annei Sergheevna a fost pregătit de sopranele Veronica Anușca și Simonida Luțescu, iar rolul lui Dmitri Dmitrici Gurov de tenorii Adrian Dumitru și Lucian Corchiș. Rolul lui Anton Pavlovici Cehov a fost pregătit de Vasile Chișiu și Daniel Pascariu, iar rolul Ninei Zaricinaia de Mihaela Stanciu și Andreea Novac. În celelalte roluri, ca de exemplu Irina Gurova - Claudia Caia și Andreea Ilie. În rolul lui Nicolai - Ion Dimieru și Iustinian Zetea. În rolul lui Vasiliev - Adrian Mărcan și Dan Indricău. În rolul lui Pavel - Andrei Lazăr și Valentin Racoveanu. Diederitz - Florin Simionca și Daniel Filipescu. Iar cele patru doamne - Ana Cebotari, Alexandra Manole, Andreea Grigore și Florentina Picuș.
Sâmbătă vom asculta prima distribuție, sperând la reprogramarea celui de-al doilea spectacol-concert cu a doua distribuție, în această stagiune.
Narator va fi actorul Marius Bodochi. Corul a realizat, de asemenea, o performanță în abordarea acestei lucrări dificile. Eu însămi am participat ca pianistă la pregătirea rolurilor și la ansambluri. A fost o bucurie să colaborez, chiar și pentru o perioadă limitată, cu artiștii Operei Naționale București.