Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Julien Salemkour

Publicat: vineri, 8 Aprilie 2022 , ora 9.25

Dirijorul Julien Salemkour revine la pupitrul Orchestrei Naționale Radio pentru a conduce concertul de vineri, 8 aprilie 2022, de la Sala Radio. Solistă va fi pianista Daria Parkhomenko, câștigătoare a Concursului Internațional "George Enescu", ediția din 2018.
Despre acest concert, cu un program integral Serghei Rahmaninov aflăm mai multe informații de la dirijorul Julien Salemkour.


Bine
ați revenit la Sala Radio! În primul rând, vă rog să ne spuneți cum este să fiți din nou aici, pentru a colabora cu Orchestra Națională Radio?

Este minunat să fiu din nou aici. A trecut ceva timp de la ultima colaborare și multe lucruri s-au întâmplat între timp. A fost pandemia, acum este războiul... Sunt recunoscător că putem să ne desfășurăm activitatea. Sunt foarte fericit că i-am reîntâlnit pe muzicienii din Orchestră.


Va fi o seară Serghei Rahmaninov. Programul se va deschide cu cel de-al treilea concert pentru pian din creația sa, lucrare considerată a fi una dintre cele mai dificile din repertoriul standard pentru pian. Solistă - Daria Parkhomenko, câștigătoare a Concursului Internațional "George Enescu", ediția din 2018. Cum privi
ți dumneavoastră această partitură?

Sunt de-a dreptul fascinat de acest concert. Consider că muzica lui Rahmaninov stă sub semnul muzicii liturgice ce are ca sursă muzica și tradițiile ortodoxe. De altfel, el a și compus două lucrări extrem de importante pentru muzica religioasă ortodoxă - "Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur" op. 31 și "Vecerniile" op. 37. Cred că totul are legătură cu stilistica muzicii bizantine, spre exemplu deschiderea Concertului nr. 3 pentru pian și, bănuiesc că este evident pentru oricine, aceste sonorități se aud și în deschiderea celei de-a treia Simfonii.


Această a treia Simfonie este considerată lucrarea în care influența muzicii ruse se evidențiază cel mai mult în creația lui Rahmaninov; a avut parte de recenzii pozitive abia după patru decenii de la prima audiție. Cum descrieți dumneavoastră această partitură?

Din punct de vedere al limbajului muzical, Rahmaninov este considerat un conservator. Știți acea idee "Nu există decât două tipuri de muzică: bună și proastă", deci compoziții bune și compoziții proaste. Cred că nu există niciun dubiu în zilele noastre că măiestria lui Rahmaninov consta în capacitatea sa de a de compune coerent și expresiv. Desigur, când o lucrare este nouă, așa cum știți, mulți emit diverse critici. Cum a fost cazul operei "Carmen", care la premieră a fost considerată un dezastru. Dar toate acestea nu contează în final, căci o partitură valoroasă întotdeauna va trece proba timpului și întotdeauna va fi receptată de public cu entuziasm. Unele lucrări au nevoie de mai mult timp pentru a ajunge să fie apreciate, așa cum a fost cazul unor simfonii de Mahler sau a unor compoziții de Schönberg. De asemenea, și Simfonia a III-a de Rahmaninov, comparativ cu cea de-a II-a devenită populară, a avut nevoie de mai mult timp pentru a fi apreciată. Este mult mai densă și mai complexă, cu un contrapunct genial și cu momente cu sonorități ce sugerează fie o atmosferă încărcată de tristețe fie de solemnitate. Există un tragism enigmatic în această partitură. Nu știu dacă este o reflectare a muzicii ruse, personal nu cred în anumite etichetări. Important e ce-ți place ție, ca ascultător. Pentru că nu asculți o muzică gândind că este germană, franceză sau cehă. Muzica se adresează direct sufletului tău și, într-un fel, îți eludează înțelegerea din punct de vedere intelectual, căci muzica nu trebuie înțeleasă astfel, iar acesta este un aspect fascinant al muzicii. Relația dintre muzică și noi este precum cea dintre un musulman și Dumnezeu - nu există un preot sau un alt intermediar între cei doi. Cred că așa este și relația dintre inimile noastre, ale melomanilor, în special ale muzicienilor, și muzică - o comunicare directă; și cred că așa și este normal să fie.


Exist
ă planuri pentru o viitoare colaborare în România?

Nu încă, dar sunt interesat să discut despre o nouă colaborare. Sunt multe aspecte extraordinare legate de Orchestra Națională Radio. Sper sau, dacă tot am vorbit despre religie, să ne rugăm ca această orchestră să fie considerată ca fiind foarte importantă pentru instituție, dar și pentru viața culturală românească. Ce trebuie înțeles este și că, aproape săptămânal, această orchestră abordează un nou program. Este cam de patru ori mai mult față de o orchestră a unei radiodifuziuni din Germania. Acolo se cântă același program în cadrul mai multor concerte. Această frecvență de aici reprezintă un câștig foarte important pentru nivelul profesional al intrumentiștilor. Astfel, au devenit foarte buni cititori la prima vedere, căci în mod curent trebuie să asimileze mult mai mult material decât o fac colegii de breaslă din orchestrele similare din Europa. Așa că muzicienii acestei orchestre trebuie apreciați cum se cuvine, iar în societate, aprecierea se traduce și prin câștigul salarial; a avea suficienți bani pentru un trai decent, în raport cu contribuția depusă în societate. Sper ca România, această țară minunată, cu o valoare istorică atât de importantă pentru Europa să poată, prin intermediul conducătorilor săi, să aprecieze oamenii acestei instituții.

Credit foto: Alexandru Dolea 

Interviu realizat de Florica Jalbă