Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianista Aurelia Vișovan

Publicat: miercuri, 26 Ianuarie 2022 , ora 10.19

Aurelia Vișovan, veți fi solista concertului simfonic de vineri, 28 ianuarie, susținut alături de Orchestra Filarmonicii de Stat Transilvania. Cu ce perspectivă ați pornit la pregătirea acestui concert?

Am aflat de acest concert destul de târziu - a fost planificat destul de târziu, abia în urmă cu două luni - și mi s-a cerut să pregătesc o lucrare mai puțin cântată. Clujul își dorește o varietate mai mare în programe, așadar am propus Concertul nr.2 de Moritz Moszkowski, o lucrare care cred că nu s-a cântat până acum niciodată la Cluj. În orice caz, o lucrare inedită, care mie personal îmi face foarte mare plăcere. Este o perlă a repertoriului romantic și mă bucur foarte mult că am ocazia să o interpretez alături de Filarmonica din Cluj.


După cum ați menționat, veți interpreta nu doar în premieră la Cluj, ci în premieră în România Concertul nr.2 în Mi major pentru pian și orchestră de Moritz Moszkowski. Există o poveste în spatele alegerii acestei lucrări?

Povestea din spatele alegerii acestei lucrări este una mai generală și anume că îmi place în mod deosebit să descopăr lucrări mai puțin cântate în repertoriu. Îmi doresc întotdeauna să-mi îmbogățesc propriul repertoriu cu lucruri care-mi fac și mie plăcere și ascultătorilor, fără a face parte din canonul repertorial care se cântă tot mereu. În afară de aceasta, îmi place foarte mult epoca aceea în care s-a scris acest concert, acel romantism târziu care deborează de emoție și de sentimente.


Știm că ați publicat în anul 2017 un studiu care a urmărit diferențele de tehnică instrumentală și de interpretare între fortepiano și pianul modern. Cum abordează pianista Aurelia Vișovan o lucrare precum Concertul de pian de Moszkowski, de la descifrare până la momentul apariției pe scenă?

Chiar și acest concert a fost scris pentru un instrument care nu este chiar identic pianului modern, însă diferențele între un pian de la 1900 și un pian din 2022 nu sunt atât de semnificative. Cu toate acestea, am avut oportunitatea să cânt de mai multe ori pe instrumente de la 1900 și acestea au o oarecare transparență în sunet, care s-a pierdut ulterior pe pianele moderne. Așadar, chiar și din această perspectivă, încerc să regăsesc oarecum, chiar prin intermediul pianelor moderne, această transparență care exista pe vremea lui Moszkowski și pe vremea scrierii acestui concert. În afară de asta, mă gândesc că procesul de învățare este același până la urmă indiferent de epoca lucrării -învățare, aprofundare și pregătirea pentru scenă.


În final, ce evenimente aveți programate în agenda dumneavoastră viitoare?

Urmează mai multe evenimente în cadrul universității în care lucrez, Facultatea de Muzică din Nurnberg, mai multe concerte care includ profesorii și cadrele didactice, chiar acum, săptămâna următoare. După care, vor mai fi anul acesta mai multe concerte cu orchestra în Germania, în România la Satu Mare ... mai multe concerte camerale pe instrumente istorice incluzând Festivalul Bach de la Leipzig, care va fi un recital pe clavecin și fortepiano, pe care abia-l aștept la vară.

Inteviu realizat de Maria-Isabela Nica