Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Invitatul săptămânii - Sebastian Androne, compozitorul anului 2022 la International Classsical Music Awards
Compozitorul român Sebastian Androne a fost miercuri, 19 ianuarie, invitatul săptămânii în Perpetuum mobile. În 18 ianuarie au fost anunțate cele 26 de premii de la Internațional Classical Music Awards, ediția 2022. Juriul internațional și independent a selectat câștigătorii dintr-o listă cu 377 de nominalizări și o mare varietate de artiști și case de discuri.
"Câștigătorii noștri reprezintă expresia celui mai înalt profesionalism artistic, iar lista lor arată că juriul nostru nu se mulțumește cu o analiză superficială a industriei muzicale, ci analizează în profunzime. Lista câștigătorilor cuprinde nume cunoscute, dar și mai puțin cunoscute reprezentând nu mai puțin de 17 case de discuri." - a spus Remy Frank, președintele juriului.
Dirijorul Adam Fischer a câștigat Lifetime Achivement Award, clarinetistul și dirijorul Martin Frost a fost desemnat Artistul Anului, iar Sebastian Androne a devenit primul compozitor român care reușește performanța de a fi premiat de juriul ICMA, fiind desemnat Compozitorul Anului 2022.
"Este un adevărat talent, dovedind creativitate și versatilitate atât în lucrări de muzică contemporană, cât și în coloanele sonore compuse pentru cinema și teatru." - a notat juriul ICMA despre compozitorul Sebastian Androne
Mai multe despre acest premiu, în interviul acordat de Sebastian Androne imediat după aflarea rezultatelor:
Sebastian, ai fost numit de către juriul ICMA Compozitorul Anului. Cum a fost tot parcursul, până la anunțarea premiilor?
Lucian, mulțumesc pentru interviu! Mă bucur tare mult că pot să vorbesc despre asta cu tine. Mai întâi, m-a contactat doamna Comandașu și mi-a spus că m-a propus pentru premiile ICMA. Eu, recunosc, nu știam nimic despre premiile acestea. Am căutat puțin și m-am gândit... uau, ce oportunitate bună ar fi pentru promovare! M-am gândit că poate fi o rampă de lansare. Imediat după aceea, bineînțeles că am uitat despre toată povestea aceasta, pentru că vin proiectele unul peste altul și, după vreun an, cred că mi-a spus doamna Comandașu "Ei, Sebastian, am o veste bună!". Mi-a spus că am fost selectat Compozitorul Anului 2022. Bineînțeles, a trebuit să tac timp de 6-7 luni. Nu am avut voie să spun nimic. Și, uite, ieri a fost anunțată vestea aceasta frumoasă.
Cum s-a desfășurat jurizarea?
A trebuit doar să trimit niște lucrări care mă reprezintă. Am trimis atât din repertoriul meu de muzică de concert, deci muzică de avangardă, cât și din repertoriul meu de muzică de film. Una dintre aceste lucrări a fost Happiness, scurt metrajul lui Steva Cutts, pentru care am scris eu coloana sonoră și pentru care am luat premiul de Zurich în Festivalul din 2018. Și se pare că această combinație le-a plăcut foarte mult, presupun. Ăsta a fost procesul de selecție, în funcție de portofoliul fiecărui compozitor care a fost propus.
Gala ICMA va avea loc în luna aprilie a acestui an. Va fi interpretată una dintre lucrările tale în cadrul galei. Despre ce este vorba?
Lucrarea ce se va cânta este The Dark Blue Flower, pe care am scris-o pentru lucrarea mea de doctorat și pentru un festival concurs din China, ce s-a desfășurat în Shanghai. Prima audiție a fost acolo, în 2018, și acum va fi o variantă puțin modificată a lucrării, în care în loc de erhu, instrumentul specific chinezesc, voi folosi vioară solo. Sunt extrem de încântat că Adam Fischer va fi cel care îmi va dirija lucrarea.
Și ajungem la premiul propriu-zis. Ce înseamnă în acest moment, pentru tine, această distincție?
E o întrebare la care m-am gândit foarte mult și, în mod onesc, îți spun că am primit destul de multe distincții și premii. Unele m-au făcut să-mi crească cornițe, să mă arunce puțin în extrema asta... vai ce compozitor uriaș sunt eu! Dar, în același timp, mi-aduc aminte că am participat la mai multe concursuri decât am câștigat. Și, pe de altă parte, un concurs câștigat nu e neapărat o confirmare a valorii, a unui urcuș în carieră. Însă, o astfel de distincție pentru mine e o bătaie pe umăr... "Poți continua, poți merge înainte, ceea ce faci merită. Nu faci umbră pământului degeaba!"... pentru că, mai ales în perioada asta cu pandemia, cu anumite țări care recomandă artiștilor să-și găsească alt job, o astfel de confirmare mă face și pe mine să pot să pun note pe hârtie cu mai multă siguranță.
După Gala ICMA, tu cum vei continua?
Eu acum încerc să mă adaptez la lumea reală, a artei. Adică să colaborez cu oameni, să pun umărul la proiecte mai mari decât mine și să nu mai scriu pentru sertar. Ce înseamnă asta? De exemplu, sunt superîncântat de faptul că lucrez la o operă în Proiectul Opera în Your Pocket. Domnul Dan Dediu coordonează proiectul și e un proiect minunat în care colaborez cu autorul libretului, cu interpreții... E absolut minunat! Pe lângă asta, lucrez și la o piesă de teatru care se va cânta în Konstanz, Germania; se numește Nosferatu. M-au luat pe mine în calitate de compozitor pentru că aveau nevoie de un compozitor care să ia puțin din seva românească și să aducă ceva influență din Castelul Bran, probabil. Acestea sunt cele mai mari proiecte pe care mă concentrez, Până acum, au fost destul de multe animații pentru care am scris muzica, însă am și proiecte de muzică de cameră pe care vreau să le urmez, în special câteva comandate de Ștefan Diaconu.
Ai vorbit de participarea la concursuri. Vei continua să participi la concursuri de compoziție?
Îmi doresc foarte tare să mai particip la concursuri și, în special, la unul absolut uriaș, în Basel, pentru orchestră. Însă, timpul necesar nu știu dacă mi-l mai pot permite acum, când am un bebe de un an și jumătate, dar vedem cum reușesc să-mi organizez timpul. Asta e cea mai mare problemă, organizarea, nu bebele.
***
Depre acest premiu, Compozitorul Anului 2022, Radio România Muzical a solicitat o declarație și profesorului lui Sebastian Androne, compozitorul Dan Dediu:
"Încă din primii ani de studenție, Sebastian Androne a știut ce vrea și a demonstrat că talentul său viguros poate fi arătat lumii printr-o muncă susținută. De altfel, cred că astea sunt și cele două însușiri care-l caracterizează - talent și hărnicie, pentru că în compoziție trebuie să lucrezi, trebuie să lucrezi în fiecare zi și trebuie să te autodepășești în fiecare zi. Eu sper că tuturor studenților mei le insuflu acest spirit și Sebastian a știu încă de la început să capteze toate darurile cu care natura l-a blagoslovit și să le transmute în aur muzical. De altfel, faptul că el a fost recompensat încă de la început și apoi pe parcursul carierei sale, și la master, și la doctorat cu o mulțime de premii, dovedește faptul că valoarea compozițiilor sale a fost recunoscută și este recunoscută atât pe plan național, cât și pe plan internațional. Sigur că el este ca un burete și absoarbe absolut orice influență, dar reușește să discearnă foarte bine ceea ce are de făcut atât în zona muzicii simfonice, cât și în cea concertantă, muzica de cameră, orală și, nu în ultimul rând, în muzica pentru teatru și film, pentru care a primit și câteva distincții importante internaționale; mă refer la premiul filmului de la Zurich, dar și premii de mare consistență profesională, cum este Premiul Enescu pentru muzică simfonică. Iată că acest premiu pe care Sebastian Androne îl ia de la o instituție respectabilă, International Classical Music Awards, Premiul pentru compoziție, nu este întâmplător. În spate se ascunde o mare cerbicie în a lucra cât mai bine, în a se autodepăși și, bineînțeles, un mare talent."
Credit foto: Florin Ghenade