Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu soprana Aurelia Florian

Publicat: luni, 17 August 2020 , ora 11.34

Premiile teatrelor muzicale din Austria au fost decernate în acest an în cadrul unei ceremonii care a avut loc în data de 6 august 2020 pe aeroportul W. A. Mozart din Salzburg. La categoria "Cea mai bună interpretare pentru un rol secundar feminin" a fost desemnată câștigătoare soprana Aurelia Florian, pentru rolul Roxana din opera "Regele Roger" de Karol Szymanowski. Spectacolul a avut loc în stagiunea 2018-2019, la Opera din Graz.
Mai multe detalii despre acest premiu aflăm de la soprana Aurelia Florian, solistă a Operei din Brașov.


Ai câștigat Premiul acordat de teatrele de operă din Austria, pentru rolul Roxana din opera "Regele Roger" de Karol Szymanowski. Juriul este format din reprezentanți mass-media, în special de critici. Cât de important este pentru un solist să primească un premiu al muzicii de operă din Austria?

Aș vrea să explic publicului ce înseamnă "Österreichischer Musiktheaterpreis". Este premiul pentru teatrul muzical austriac, cel mai prestigios, care se acordă unei game largi de artiști în fiecare an. Scopul său este, de la prima prezentare din 2012, să arate multiplele fațete ale teatrului muzical. Pentru a numi doar câțiva dintre câștigători, mă duce gândul la Grace Bumbry, la René Pape, la René Kollo, la regretatul Dmitri Hvorostovski, la Herbert Lippert, Asmik Gregorian, Thomas Hampson, Zubin Mehta. Iar regăsirea numelui meu în această paletă de artiști minunați nu poate decât să mă bucure și să mă onoreze și-mi dă suficientă forță să merg mai departe, chiar și-n aceste zile dintr-o perioadă dificilă. Pentru mine a fost o surpriză plăcută. 6 august, cred că a oferit tuturor celor nominalizați și câștigătorilor un gust al normalității în aceste zile tulburătoare. Pe de altă parte, cred că m-a făcut și mai conștientă de ceea ce ne lipsește atât de mult tuturor - de emoții pozitive, de pasiune, de intimitate și de atmosfera unică dintr-un teatru de operă plin și de artiștii pe care, doar ascultându-i, ne îndepărtează de toate necazurile vieții de zi cu zi. Îmi doresc ca totul să se întoarcă la normalitate cât mai curând.


Un titlu necântat în România, "Regele Roger" este o operă care îmbină limbajul modern al lui Szymanowski cu sonorități bizantine și orientale. Din punct de vedere vocal, cum este partitura Roxanei? Cum a fost producția în care ai jucat?

Producția aș numi-o cumva între clasic și modern. Pentru mine a fost o adevărată provocare. O operă și un rol pe care mi le-am dorit și mi le-am asumat atât de mult încât rezultatele puteau fi doar excepționale. Menționez că această operă necesită un public cunoscător, care să fi apreciat anterior cel puțin Strauss sau Ravel sau muzica polifonică, pentru că regăsim în Król Roger muzica impresionistă a lui Ravel, muzica lui Strauss sau a lui Bartók. Unele titluri de operă sunt omniprezente; le auzim în reclame și pe coloanele sonore ale filmelor. Cunoaștem din timp hiturile, cu mult înainte de a intra într-un teatru de operă. Or, Król Roger de Szymanowski nu este, clar, una dintre ele. Este, cu siguranță, capodopera lui Szymanowski, este plină de muzică uimitoare, dar nu este ușor să cânți în poloneză și rareori este interpretată în afara Poloniei. Eu am avut această șansă la Graz și m-am bucurat de maeștri și de coaches care m-au pregătit. Muzica este încântătoare și merită descoperită de fiecare.


Ce planuri ai pentru perioada următoare?

Astăzi, de exemplu, am fost în teatru, la Opera Brașov, unde studiez Tosca - un debut pe care mi l-am dorit și, din păcate, nu s-a întâmplat din cauza acestei perioade în care majoritatea contractelor s-au spulberat. Dar, sunt optimistă și sunt într-o formă extraordinară, îmi pregătesc debuturile viitoare, debuturile care s-au amânat de pe anul acesta pe anul viitor.

Interviu realizat de Florica Jalbă