Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Gabriel Bebeșelea

Publicat: vineri, 7 Februarie 2020 , ora 16.40


Seria concertelor Beethoven în rogvaiv este un proiect organizat și dirijat de dumneavoastră la Filarmonica din Cluj și dedicat Anului Beethoven. Concertele au la bază conceptul de sinestezie. Cum ați ajuns la această idee și care este scopul proiectului?

Proiectul are, de fapt, două scopuri. Primul e, bineînțeles, acela de a-l celebra pe Beethoven și de a celebra cei 250 de ani de la nașterea sa prin această integrală a simfoniilor sale. Al doilea scop a fost cel de a aduce în fața publicului clujean muzici pe care mai puțin au șansa să le asculte live, și anume, ale unor compozitori care aveau aceste abilități sinestezice, cum ar Ligeti, Messiaen, Skriabin ș.a.m.d. Am pornit de la un proiect care combină sunetul și culoarea tocmai de la scrieri ale lui Beethoven, care era foarte preocupat de coloritul sunetelor. Dar, chiar dacă nu avea aceste abilități sinestezice, am mers mai departe și am făcut această combinație de compozitori oarecum neobișnuită, aparent fără conexiune, dar în cadrul concertelor există o foarte mare legătură între aceste lucrări care vor fi prezentate.


Știm că toate concertele sunt urmate de discuții cu publicul. Cum se desfășoară acestea și ce teme sunt abordate?

Într-adevăr, e o serie de discuții pe care am inaugurat-o acum câțiva ani la Filarmonica de Stat Transilvania, și anume, artiștii prezenți pe scenă rămân la final și discută cu cei curioși din public. E o serie care a avut foarte mare succes. E, de fapt, acel "pre concert talk" pe care noi l-am mutat la finalul concertului și temele sunt, de fapt, muzica pe care publicul a ascultat-o în acel concert.


Primul concert a avut loc pe 10 ianuarie. Care a fost reacția publicului?

În primul rând, a fost sold out cu foarte mult timp înainte, ceea ce ne-a bucurat și a arătat faptul că publicul clujean gustă foarte bine acest gen de proiect și acest gen de muzică pusă pe o poveste și care creează un dinamism mai special. Iar în al doilea rând, m-a bucurat foarte mult faptul că am schimbat amplasamentul orchestrei și am folosit această așezare vieneză în care contrabașii sunt în spatele suflătorilor, lucru care a fost primit cu foarte mare entuziasm de orchestră. Și chiar și din public am recepționat mesaje că, de fapt, sunetul are cu totul altă forță și vine cu totul altfel spre auditor.


Când se va încheia seria concertelor Beethoven în Rogvaiv?

Ultimul concert va avea loc pe 6 noiembrie 2020 și va fi format dintr-un repertoriu extrem de eclectic, aș spune, dar apropiat prin prisma acestui proiect de sunet și culoare. Este vorba de Aleksandr Skriabin - Prometeus, în care o să reconstruim orga de lumini din partitura lui Skriabin și Simfonia a IX-a de Beethoven.


Interviu realizat de Maria-Isabela Nica