Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Oedipe Redux - Interviu cu Lucian Ban

Publicat: vineri, 15 Noiembrie 2019 , ora 12.39

Între 19 și 29 noiembrie, pianistul român de jazz Lucian Ban prezintă în cadrul festivalului belgian Europalia proiectul său intitulat Oedipe Redux - inspirat de Oedipe de George Enescu.

Ce înseamnă Oedipe Redux și cum a apărut ideea acestui proiect?

Oedipe Redux este reinterpretarea operei lui Enescu pentru un octet de muzicieni de jazz, pe care am făcut-o împreună cu violistul american Mat Maneri. Practic, am reimaginat opera Oedip a lui Enescu petnru acest scop, în așa fel încât să încorporăm conceptul de jazz contemporan și improvizație în opera lui Enescu. De mult timp am vrut să mă apropii de muzica vocală a lui Enescu. Acum zece ani, eu am făcut un proiect comisionat de Festivalul Enescu, care s-a intitulat Enesco Re-Imagined, în care practic am reimaginat piese din creația instrumentală a lui Enescu - de la Sonata a III-a în caracter popular românesc, la suitele dans le style ancien, de la Suita orchestrală nr.1 la părți din Simfonia a IV-a - tot pentru un octet de muzicieni; erau exclusiv americani. Acel proiect, care a fost debutat în Festivalul Enescu în 2009, pe urmă, în 2010, a fost editat de casa de discuri Sunnyside Record sub titlul de Enesco Re-Imagined și a câștigat o mulțime de premii. Și noi am făcut o serie de turnee internaționale în America și Europa. Văzând cât de mult muzica lui Enescu se pretează și e deschisă pentru improvizație, am spus că mi-ar plăcea foarte mult să fac opera magnum a lui Enescu. Ocazia a apărut cu Sezonul Franța-România, anul trecut.


Vorbind despre premiera acestei reinterpretări jazzistice, care a avut loc în data de 5 decembrie anul trecut la Opera din Lyon, care au fost reacțiile publicului?

Sala a fost sold-out, standing ovation... am avut producător, promotori care au venit din Europa și anul acesta suntem în turneu european să prezentăm Oedipe Redux în săli de calibru. De exemplu, Bozar, în Bruxelles, o să fim la Festivalul de Jazz de la Strassbourg, unul dintre cele mai cunoscute din Europa; săptămâna viitoare o să prezentăm la Luxemburg, la Dudelange, unul din centrele mari de performing arts, Opderchmelz. Interesul pentru opera enesciană este crescând. Poate Menuhin a avut dreptate cu previziunea lui când a spus că secolul XXI va fi secolul lui Enescu.


Veți urca pe scenă în cadrul unui ansamblu format din muzicieni cunoscuți de jazz. Cum percep aceștia muzica lui Enescu?

Iubesc muzica lui Enescu și sunt uimiți cât de bine se potrivește improvizației. Cu Oedipe Redux e un octet cu doi cântăreți - ambii cântăreți lucrează la granița dintre muzica contemporană și muzica de jazz: Theo Bleckmann, care interpretează rolul lui Oedipe și Jen Shyu, o cântăreață americană de origine sud-asiatică, care încorporează tehnicile asiatice în felul în care cântă. Au fost, cumva, alegerile ideale pentru Oedipe Redux. Alături de ei, avem Mat Maneri cu care am rescris Oedipe Redux, Ralph Alessi la trompetă - unul dintre cei mai apreciați trompetiști de jazz modern, John Hebert, care a fost coautor la primul meu proiect, Eneco Re-Imagined, contrabasistul John Hebert, care e considerat unul dintre cei mai mari contrabasiști de jazz modern, bateristul Ton Rainey și, din Franța, îl avem pe clarinetistul bas Louis Sclavis. Deci, e, oarecum, un proiect internațional, global. Provocarea pentru noi a fost să alegem părțile muzicale care ne-au plăcut cel mai mult și ni s-au părut că se deschid improvizației, să păstrăm o consistență a firului dramatic și, în același timp, să facem ceea ce ne reprezintă pe noi. Noi nu suntem muzicieni de muzică clasică, noi suntem muzicieni improvizatori, muzicieni de jazz, cumva trebuie s-o ducem la acest nivel și s-o facem vie pentru noi, dar și să fie un tribut adus geniului enescian și operei în sine. Asta e provocarea pe care am avut-o constant.

Interviu realizat de Petre Fugaciu