Arhivă : Interviuri Înapoi

Zilele Muzicii Contemporane-Liviu Dănceanu, Bacău 2019

Publicat: marți, 8 Octombrie 2019 , ora 12.14

Aceste Zile ale Muzicii Contemporane, cu o tradiție de 33 de ani la Bacău, se desfășoară în luna octombrie, o lună care se leagă și de destinul compozitorului Liviu Dănceanu, mentorul festivalului. El a fondat Ansamblul Archaeus în octombrie 1985, a plecat dintre noi tot în luna octombrie 2017.


Maestre Pavel Ionescu, care sunt momentele din această ediție în care apare muzica lui Liviu Dănceanu?

Muzica lui Liviu Dănceanu este legată în primul rând de ansamblul său, Ansamblul Archaeus care a fost prezent de fiecare dată în Festival în ultimii 25 de ani, și a prezentat lucrări din toate perioadele de creație ale lui Liviu Dănceanu. Au cântat și jazz, au cântat și rock, și operă rock.

În acest an Festivalul a fost deschis de Formația Archaeus pe data de 1 octombrie și am avut bucuria să vedem o altă latură a personalității compozitorului, aceea în care cu ajutorul artelor vizuale, își promovează creația sa. Pe muzică de Liviu Danceanu și cu imagini de Radu Igaszag, am avut o seară memorabilă, prezentată de Loredana Baltazar.


Este o altă latură a personalității lui Liviu Dănceanu mai putin cunoscută, el satirizează în aceste filme de animație diverse situații sociale, politice, chiar unele moravuri. Cum a perceput publicul mesajul?

Publicul băcăuan este un public obișnuit cu ceea ce poate să ofere muzica nouă și aș putea să spun că este obișnuit și cu ceea ce Liviu Dănceanu ne propune în muzica sa. De altfel, la fiecare ediție a Festivalului s-a cântat ceva nou, ceea ce definește într-un fel caracterul polivalent al creației lui Liviu Dănceanu. El este un compozitor care are o măestrie desăvârșită în a prezenta publicului diferite ipostaze ale vieții și de foarte multe ori, muzica sa prezintă situații sociale în care persiflează diversele neajunsuri. Îmi aduc aminte de una dintre operele sale, prezentată acum cinci ani la Centrul "George Apostu", o satiră a timpurilor noastre.



V
-am întrebat de personalitatea lui Liviu Dănceanu pentru că am observant că titulatura Festivalului s-a schimbat puțin, și aș vrea să subliniem acest lucru pentru ascultătorii noștri.

Nu avem cum să detașăm acest festival de personalitatea celui care nu numai că l-a fondat împreună cu Trio Syrinx și cu dirijorul Ovidiu Bălan dar el a constituit și un fir călăuzitor pe durata celor 33 de ani de existență a Festivalului pe care chiar el l-a și gestionat. Liviu Dănceanu leagă defapt trecutul cu viitorul și de aceea acest festival, care a fost primul de acest gen, de muzică contemporană din Romania, trebuie să respecte memoria compozitorului și faptul că i se datorează. De aceea se numește "Zilele Muzicii Contemporane-Liviu Dănceanu".


Am văzut că în program alternează concertele camerale și cele simfonice. În a doua seară a Festivalului am ascultat un duo de violoncel și pian din Sibiu, Duo Florescu-Fernandez cu un program îndrăzneț, Enescu-Hindemith-Schnittke. Ce surprize camerale mai urmează?

În fiecare ediție a Festivalului am alternat serile camerale cu participarea orchestrei. Orchestra Filarmonicii "Mihail Jora" este un punct fix, de referință în cadrul acestui Festival, în aproape toate edițiile a fost dirijată de maestrul Ovidiu Bălan, vă dați seama că a dirijat sute și sute de opusuri în acești 33 de ani, dar desigur că ne concentrăm și asupra diversității care este dată și de aceste recitaluri, fie cu artiști instrumentiști din țara, fie din străinătate, fie cu artiștii pe care îi propune instituția noastră. Aproape întotdeauna, în cadrul Festivalului, există o seară în care sunt prezentate formațiile camerale ale Filarmonicii "Mihail Jora". Și acestea sunt Cvartetul "Fagotissimo", Duo "Capriccio", Cvartetul "Avangarde", Cvintetul Clasic de Suflatori "Ars Cantus". O sumă importantă de formații de muzică de cameră care până la urmă ajută la creșterea nivelului profesional al întregului colectiv.


Ați cântat și dumneavoastră de-a lungul timpului în formațiile camerale ale Filarmonicii "Mihail Jora"...

Am cântat în două. Din păcate una dintre ele și-a încetat activitatea, acesta este un eveniment trist în cadrul Festivalului, unul dintre membri fonadatori și membru al Trio-ului Syrinx, flautistul Dorel Baicu, a plecat dintre noi anul trecut și în această situație, fără doar și poate, activitatea trio-ului Syrinx a încetat. În paralel m-am concentrat și asupra specificității muncii mele, aceea de fagotist. Împreuna cu colegii mei, George Hariton, prim-fagotist în Orchestra Filarmonicii "Moldova" din Iași, Mihai Timofti și Mihai Badiu de la Filarmonica de aici din Bacău, am constituit de peste 20 de ani deja, Cvartetul Fagotissimo. Împreună am susținut câteva sute bune de concerte în țară și în câteva țări din Europa iar în aceasta ediție a Festivalului, împreună cu celelalte formații camerale ale Filarmonicii "Mihail Jora", de dragul muzicii de cameră și de dragul muzicii contemporane până la urmă, și nu în ultimul rând de dragul lui Liviu Dănceanu, ne-am reunit și de această dată. Același lucru l-a făcut și Cvintetul Clasic de Suflători "Ars Cantus" care a prezentat în cea de-a patra zi a Festivalului, una dintre lucrările majore ale lui Liviu Dănceanu, "Trochos".


Am remarcat și prezența unei Orchestre de Cameră, "Grandissimo" care evoluează sub aripa ocrotitoare a Filarmonicii "Mihail Jora"…

Această orchestră "Grandissimo" este o pepinieră pentru că sunt foarte multi tineri, în componența acestei orchestră regăsim elevi ai Colegiului de Artă "George Apostu" din Bacău, un colegiu care în anii care au trecut, a furnizat, desigur după pregatirea universitară, elemente importante în Orchestra Filarmonicii. "Grandissimo" este un proiect care presupune o colaborare a liceelor de muzică din zonă, a Liceului "Victor Brauner" din Piatra Neamț, a Școlii de Muzică "Sergiu Celibidache" din Roman și desigur a Colegiului de Artă "George Apostu" din Bacău, toate sub umbreala Filarmonicii "Mihail Jora" care le sprijină, și cu participarea Universului "Z", condus de Tiberiu Dospinescu, este un univers în care tinerii își împărtășesc dragostea pentru muzică într-un spațiu curat, frumos, care să ne asigure tuturor un viitor mai bun poate, în această țară.


O idee extraordinară, să creșteți încă o orchestră pe lângă Orchestra Filarmonicii "Mihail Jora"!

Și nu numai că acest proiect a demarat cu succes, dar au avut deja mai multe activități în trecut și mai au și altele în desfășurare, ei participă la tabere de pregătire cum a fost cea de la Târgul Neamț din luna iulie, a mai fost și alta la Bacău în care au stat împreună 10 zile și au studiat intensiv sub indrumarea tânărului lor dirijor, Andreas Mihăiță. Ulterior au prezentat publicului diversele programe învățate, la Sala Teatrului din Târgul Neamț apoi la sediul Filarmonicii din Bacău, au fost invitați în importantul Festival de pian pe care îl organizează pianistul Daniel Ciobanu la Piatra Neamț, afiliat Festivalului Internațional "George Enescu", au cantat și aici în Festivalul nostru alături de Formațiile Camerale ale Filarmonicii "Mihail Jora" iar pe 13 noiembrie vor evolua în cadrul Simpozionului de Estetică organizat de Centrul Cultural "George Apostu". Încercăm să le asigurăm o pregătire continuă dar în același timp și posibilitatea de a cânta pe scene din județ, din țară și mai am un proiect pe care îl gândesc acum, să organizez cu ei o tabără în Italia, în vara viitoare.


Mai aveți ca invitată o formație românească de prestigiu, Trio "Contraste" din Timișoara, cu muzică live. Ce înseamnă acest lucru?

Trio "Contraste" este o formație foarte dragă mie, o formație cu care avem un dialog permanent, colegial, de la distanță. Ei au luat ființă cam în același timp cu Trio "Syrinx". Noi am cântat la prima ediție a Festivalului "Zilele Muzicii Contemporane", ei au cântat la a doua. Aveau la început o altă componenață însă de mai mulți ani, Trio "Contraste" este format din excepționalii muzicieni, flautistul Ionuț Ștefănescu, percuționistul Doru Roman și pianistul Sorin Petrescu. Ei constituie, și eu sunt convins de acest lucru, fermentul care generează în special în Timișoara dar nu numai acolo, o activitate intensă în permanența asigurării muzicii noi în România și sunt printre cei care contribuie cel mai activ la Festivalul "Intrada" de la Timișoara. Sunt prezenți în același timp pe toate scenele din țară și desigur în străinătate. În Germania, ei au o colaborare interesantă cu compozitoarea Violeta Dinescu, cea care în preocupările sale componistice, a atins și latura creației muzicale pe fundalul unui film mut. Anul trecut am ascultat și am văzut în același timp lucrarea sa "Tabu", iar în acest an, o nouă provocare, tot a Violetei Dinescu, "Nosferatu" prezentat la 5 octombrie. Instrumentiștii Trio-ului "Contraste" au reușit doar cu trei instrumente, să asigure coloana sonoră a acestui film.


Iar duminică 6 octombrie, seara de închidere a Festivalului "Zilele Muzicii Contemporane-Liviu Dănceanu", a fost dedicată unui alt mod de exprimare muzicală, prin sunete electronice și nu numai.. există și un instrument acustic mai neobișnuit prezent pe afiș...

Da, este o noutate dar se înscrie în spiritul a ceea ce Liviu Dănceanu a propus de-a lungul edițiilor Festivalului, nu este prima dată când elementele de multimedia determină desfășurarea artistică. De această dată se îmbină bayanul lui Fernando Mihalache cu procesarea live-video a lui Cătălin Crețu.


Laura Ana Mânzat