Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Deschiderea stagiunii 2019-2020 la Opera Națională București - Interviu cu Ștefan Ignat

Publicat: vineri, 4 Octombrie 2019 , ora 15.09


Opera Națională București deschide stagiunea 2019-2020 cu premiera spectacolului Samson și Dalila de Camille Saint-Saëns, în regia lui Giandomenico Vaccari. Reprezentațiile cu titlu de premieră vor avea loc în datele de 5, 6 și 8 octombrie, de la ora 18,30. În distribuție - tenorul Aleksandrs Antonenko, mezzo-soprana Orsolya Veress, baritonul Ștefan Ignat și basul Filip Panait. Participă Orchestra, Corul și Ansamblul de Balet ale Operei bucureștene. Conducerea muzicală - Vlad Conta. Despre acest început de stagiune am stat de vorbă cu Ștefan Ignat - directorul instituției.

Domnule Ștefan Ignat, v-am invitat să ne vorbiți despre premiera cu care se deschide stagiunea 2019-2020 a Operei Naționale București. Este vorba despre opera Samson și Dalila. Afișul care anunță această premieră este sugestiv și, în același timp, foarte frumos. Ne puteți spune cine l-a realizat?

Realizator este, pe partea regizorală, un italian - Giandomenico Vaccari - care a regizat în marile teatre ale lumii și, iată, a ajuns și la București, iar din punct de vedere muzical, concepția dirijorală este a maestrului nostru de aici, din România, Vlad Conta. Bineînțeles, într-un cast deosebit, avându-l ca protagonist pe marele tenor Aleksandr Antonenko. Este plăcerea și onoarea, bucuria să-l avem aici, la București, pentru că ne-am întâlnit acum câțiva ani și mi-a promis că va veni odată și-odată și la București. Și uitați că opera lui preferată, Samson și Dalila, o face la București.


Giandomenico Vaccari a semnat și afișul?

Da, el este cel care a avut concepția, a avut ideea. Toți realizatorii acestui spectacol, scenograful Andreea Koch este alături de noi. Suntem o echipă bine sudată și toată lumea a făcut... de la cea mai mică idee la punctul final am realizat împreună.


Și coregraful Davide Bombana... Ne puteți spune cum arată acest spectacol? Este o regie modernă, o regie clasică?

Este o regie clasică cu elemente moderne. Aștept publicul să fie cel care va critica sau va aplauda sau va face, știu eu, anumite comentarii legate de realizarea spectacolului. Eu zic că am ieșit un pic din tiparele acelea clasice. Am adus pe scenă și proiecții, și elemente moderne. Costumele sunt moderne, semnate tot de Andreea. Eu zic că avem toate elementele care să ducă la aplauze îndelungate la finalul spectacolului.


Samson și Dalila de Camille Saint-Saens a mai făcut parte din repertoriul operei.

Da, a mai făcut parte din repertoriul operei până în anul 2011, când a fost scos de pe afiș.


Pentru că sunteți în miezul spectacolului... față de spectacolul precedent, ce aduce nou acesta?

În primul rând, vocile protagoniștilor. Aduce elemente de lumini, elemente regizorale moderne, elemente de proiecție. Decorurile sunt făcute într-un stil modern. Avem elemente proaspete, cu care noi așteptăm publicul de operă.


Pentru că ați vorbit de public, visul oricărui manager de operă cred că este și acela de a atrage nu numai publicul meloman în sala de operă, dar și publicul mai puțin avizat și, de ce nu, tinerii. Ce credeți că-i va atrage pe aceștia din urmă la această producție și nu numai?

Îi va atrage în primul rând muzica, pentru că oricine cunoaște câteva fraze din Samson și Dalila, cunoaște istoria acestui erou - acestui trimis al lui Dumnezeu pe pământ, așa cum îmi place mie să-i spun. Publicul tânăr cel avizat vine pentru a asculta muzica, cel neavizat o să vadă povestea cum este pusă în scenă. Publicul tradițional va fi cel care, din punctul meu de vedere, va fi foarte, foarte bucuros să reaudă, să revadă aceastră operă pusă pe scena bucureșteană. Tineretul văd că este permanent aici, la operă... studenții de la Universitatea de muzică. Eu i-am invitat, au intrare liberă după începerea spectacolului sau cu 5 minute înainte de începerea lui pentru a găsi locuri. Deci, au toată deschiderea noastră pentru a fi prezenți în sala de spectacol la premiere. M-ați întrebat cum fac... facem în așa fel încât premierele să aibă loc cu o ciclicitate - 3, 4, 5 pe an dacă se poate - ca lumea să vadă tot timpul ceva nou, ceva care să le încânte dorințele.


Domnule Ștefan Ignat, să vorbim puțin și despre distribuția spectacolului. Ați amintit de vedeta spectacolului, tenorul Aleksandr Antonenko, într-adevăr un nume care a cântat și pe scena operei Metropolitan din New York. Ce ne puteți spune despre ceilalți interpreți? dacă nu mă înșel, veți interpreta și dumneavoastră...

Chiar și eu. Chiar și eu mă alătur lor. Eu sunt ferm convins că au tot sprijinul meu ca și manager ca această operă să iasă așa cum se cuvine. Avem ca Dalila invitată pe Orsolya Veress de la Opera Maghiară din Cluj, eu sunt Marele Preot, Filip Panait este Abimeleh - asta, vorbind de premieră -, Un bătrân evreu - Marius Boloș de la noi din teatru, Solul - Andrei Lazăr, Filistean I - Paul Lungu și Filistean II - Florin Simionca. Așa cum am spus, regia - Domenico Vaccari. maestru de cor - Daniel Jinga. Cealaltă distribuție, o invitată - Ljubica Vranes din Serbia, ca și Dalila; Samson este Daniel Magdal; Marele Preot - Vicențiu Țăranu, Abimeleh - Cătălin Țoropoc, Un bătrân evreu - Iustinian Zetea și Solul - Ciprian Pahonea, Filistea I și II - Valentin Racoveanu și Daniel Filipescu. Acestea sunt, pe scurt, distribuțiile spectacolului.

Ceea ce vă pot spune este că toate spectacolele sunt aproape vândute. Noi așteptăm în continuare să vină cât mai mult public și, bineînțeles, să ne aducă critici sau comentarii legate de acest nou eveniment al Operei Naționale din București.


Pentru că suntem la început de stagiune, aș vrea să ne spuneți câte ceva din stagiunea 2019-2020.

Samson și Dalila - prima premieră. Vom avea Turandot în luna februarie, o premieră de Turandot și finalul de stagiune ca și operă va fi cu o operă care s-a mai pus, într-adevăr, și la București - sperăm să avem tot ce ne trebuie pentru acea premieră - Simon Boccanegra.


Turandot este în repertoriul operei, dar este un fel de semi stage.

Da, este un fel de semi stage, dar ca orice operă serioasă care se respectă și care se laudă cu titluri trebuie să avem opera pusă în scenă. În concepția mea, nu există un semi-stat... câteodată, hai să ne ridicăm, hai să coborâm... de aceea am luat hotărârea să punem opera în scenă așa cum îi stă bine unei opere mari.


Și pe linia de balet ce aveți?

Pe linia de balet avem programat Copelia. Bineînțeles, coregraf am hotărât să fie Corina Dumitrescu din ansamblul nostru, marele nostru solist de balet.


Din punct de vedere solistic, am văzut că aveți și invitați la multe dintre spectacole. Pe cine aveți în vizor?

E și în funcție de spectacol, în funcție de disponibilitate. Ne bucurăm că sunt mulți invitați pentru că lumea vine să-i vadă. Cine urmărește această evoluție și programare a spectacolului va vedea că este o onoare pentru noi să avem mai tot timpul biletele vândute. Și, să fim foarte bine înțeleși, oamenii vin să vadă voci, vin să asculte muzică, vor să vadă ceva nou și de aceea această prezență a invitaților străini.Sunt italieni, sârbi, bulgari prezenți pe scena Operei din București, sund dirijori români invitați, sunt dirijori străini... avem o paletă largă de figuri noi și vechi în programul anului ce vine.


Pe lângă repertoriul curent, premierele, aveți în vedere și opera în concert?

Opera în concert, nu. Dacă voi avea în vedere concertul de Paște, care este de acum inevitabil, îl vom pune ca în fiecare an. Nu-mi aduc aminte să mă fi gândit până acum la vreo operă în concert. După cum știm, operele în concert se fac în alte instituții, acolo unde nu există fosă și nu au cum să facă opera așa cum trebuie.


Domnule Ștefan Ignat, vă mulțumesc, vă urez mult succes la apropiata premieră și un public cât mai numeros!

Și eu vă mulțumesc foarte mult pentru gândurile bune adresate Operei și vă așteptăm oricând la operă cu mare drag!



Interviu realizat de Jeanine Costache