Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violonistul Alexandru Tomescu

Publicat: joi, 22 August 2019 , ora 9.32

Un nou proiect în care este implicat Alexandru Tomescu, din această toamnă: Romanian Chamber Orchestra.

Împreună cu violistul Cristian Andriș ați inițiat proiectul Romanian Chamber Orchestra. Vă rog să ne spuneți ce presupune acest ansamblu și cum a apărut ideea de bază?

Într-adevăr, este o inițiativă pe care a avut-o Cristian Ladislau Andriș, ne-am alăturat și noi cu Fundația Culturală Remember Enescu, Asociația Trib'Art din Timișoara, care a pus bazele acestei orchestre de elită din România. Caracterul său unic vine din faptul că sunt invitați muzicieni români de top, care cântă pe poziții extraordinare, în majoritatea acelor orchestre din Europa, care n-au mai fost în România de 10 ani, de 20 de ani, și-și doresc să vină într-un astfel de proiect în țară, și iată, acest turneu le va oferi exact această șansă. Orchestra Romania Chamber Orchestra este organizată pe trei niveluri și vor fi o dată acești muzicieni despre care am amintit, de la orchestrele europene de primă mână, Berliner Philharmoniker și Orchestra Festivalului din Lucerna, a Filarmonicii din Barcelona ș.a.m.d., apoi vor fi, în al doilea nivel de foști membri ai Orchestrei Române de Tineret, care în clipa de față ocupă poziții importante în filarmonicile din România și apoi vor fi bursierii, tinerii, care vor fi astfel stimulați, care vor participa la masterclassuri, unde voi preda atât eu și Cristian Andriș, cât și Dragoș Bălan, cel despre care a cântat foarte mulți ani la Berliner Philharmoniker, deci vor avea ocazia să învețe din primă sursă o mulțime de lucruri extrem de folositoare. Vom călători în patru orașe din România: Timișoara, Arad, Oradea, București, Sala Radio. Am program extrem de serios, Divertimento de Bartok, apoi Souvenir de Florence de Ceaikovski. Dirijorul Cristian Măcelaru ne-a făcut onoarea să ni se alăture proiectului, așadar totul va fi la absolut cel mai înalt nivel posibil.


Între obiectivele ansamblului este și stimularea tinerilor compozitori care vor putea înscrie lucrări în cadrul unui concurs. Cum se va desfășura acest proces și cum a apărut ideea?

Totdeauna am dorit să-i sprijinim, să-i încurajăm pe tinerii compozitori. Desigur, ne inspirăm de la George Enescu, care a făcut asta deja de mai bine de 100 de ani. Muzica contemporană cred eu, că nu este suficient cunoscută, suficient promovată, suficient apreciată în România. Am foarte mulți prieteni care sunt compozitori și știu foarte bine dificultățile cu care se confruntă, așa că acest call for scores și această cerere de partituri este un concurs adresat tuturor compozitorilor care simt că au ceva de spus. Vom primi lucrările lor până pe 15 septembrie, apoi una dintre ele va fi selectată și va fi cântată în toate aceste locații.


Interviu realizat de Petre Fugaciu