Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Markus Hinterhäuser, directorul artistic al Festivalului de la Salzburg, despre noul Oedipe din festival

Publicat: marți, 20 August 2019 , ora 15.51

Atunci când am decis să punem în scenă Oedipe a fost clar că trebuie să reflectăm cu atenție la muzica lui Enescu, deci i-am dedicat un mic ciclu - sub titlul Zeit mit Enescu (Timp cu Enescu)

Markus Hinterhäuser, m-am bucurat foarte tare să aflu că Oedipe de George Enescu face parte din agenda din acest an a prestigiosului Festival de la Salzburg. Prima întrebare care mi-a venit în minte a fost: de ce acum? Ați așteptat un moment anume? De ce nu a fost programată opera mai devreme, anii trecuți, de exemplu?

Sigur că timpul ei ar fi putut veni mai devreme, dar pentru că anul acesta programul de operă are ca temă antichitatea și marile mituri, care sunt, până la urmă, un fel de arhivă a cunoașterii umane, a fost foarte clar pentru mine că momentul este acesta, acum! Oedipe este o capodoperă, una dintre cele mai extraordinare partituri scrise vreodată, una dintre cele mai minunate opere compuse vreodată! Știam opera și am tot reascultat-o, fiind mereu uluit de calitatea muzicală, dramaturgică și operistică a partiturii. Așa că pentru mine a fost absolut clar să trebuie să o punem în scenă acum. Iar aici, în Salzburg, avem o sală care este ideală pentru acest tip de producție - Felsenreitschule. Cred că sunt puține săli care să fie efectiv făcute pentru o operă ca Oedipe, pentru un teatru al mitului, dacă vreți. Am fost foarte entuziast și fericit la gândul că am putea pune în scenă opera aici. Iar decizia aceasta a fost susținută și de faptul că e evident că aici nu avem de-a face doar cu un compozitor, ci cu unul dintre geniile din istoria muzicii. Enescu era un om incredibil de talentat, Alfred Cortot, de exemplu, unul dintre marii pianiști, spunea despre tehnica pianistică a lui Enescu că este mai bună decât a lui, Enescu a fost și profesor pentru multe generații de violoniști - într-un cuvânt a fost de o generozitate extraordinară în sensul talentului, al geniului. Așa că atunci când am decis să punem în scenă Oedipe a fost clar că trebuie să reflectăm cu atenție la muzica lui Enescu, să descoperim rădăcinile lui, felul în care s-a dezvoltat muzica lui, deci i-am dedicat un mic ciclu - sub titlul Zeit mit Enescu (Timp cu Enescu) - un prilej de a petrece, deci, timp cu Enescu.

Am preferat să aduc artiști care descoperă acum partitura

Ați avut de la început o anume distribuție în minte pentru Oedipe? Sau măcar pentru rolul titular?

Am știut că primul pe care îl voi întreba va fi Christopher Maltman și cred că rezultatul vorbește de la sine. E absolut incredibil! Ar mai fi fost și alți cântăreți, dar eu l-am vrut pe el.

Acesta e primul lui Oedipe!

Tocmai! Adică, cu tot respectul pentru toți cei care cântă acest rol extrem de dificil, eu am preferat să aduc artiști care descoperă acum partitura. Nici dirijorul, Ingo Metzmacher, și nici regizorul, Achim Freyer, nu știau opera înainte. A fost o descoperire comună, deci, a mitului abordat din perspectiva lui Enescu. E ceva foarte interesant pentru un festival ca cel de la Salzburg. Sigur că aș fi putut alege altceva, altă operă sau oameni care cunoașteau deja partitura lui Enescu, și să-mi fac astfel viața mai ușoară, dar Christopher Maltman era atât de convins și de dornic să cânte rolul. Iar Ingo Metzmacher m-a rugat să-l las două zile să asculte opera și apoi a spus că e incredibil ce a auzit! Și Achim Freyer mi-a cerut timp să studieze, el nefiind muzician, ci un artist vizual, un fel de artist Gesamtkunstwerk, pentru că nu e nici un pictor ortodox, nici scenograf în sensul tradițional al cuvântului - e toate aceste lucruri! A fost, deci, o descoperire comună a unui continent pe care nici unul dintre cei implicați nu-l mai atinsese.

Ați avut probleme atunci când ați propus colegilor din conducerea festivalului această montare cu Oedipe?

Întotdeauna am probleme (râde). Dar nu, nu am avut probleme, cu toții am fost de acord cu montarea.

Dar costurile producției? Au fost ele mai mari decât la celelalte opere? Pentru că acesta este unul dintre argumentele pe care instituțiile le aduc atunci când spun că nu vor să monteze Oedipe.

Nu, nu ne-a costat mai mult decât celelalte. Avem privilegiul de a avea aici Orchestra Filarmonicii vieneze, niște muzicieni incredibili care, prin contract, pot să cânte Mozart, Enescu, Luigi Nono, Medeea lui Cherubini, dar și Dvorak, absolut orice. Avem, de asemenea, un cor senzațional - al Operei de Stat din Viena. Sunt ansamblurile de bază, pe care le avem aici oricum, în fiecare an (e drept că nu vine nimeni să cânte fără bani). Iar montarea lui Achim Freyer - un alt vechi colaborator de-ai noștri - e magică, într-un fel. Dar aici nu e vorba despre un teatru computerizat, e chiar arhaic, de fapt, e puternic, iar costumele sunt și ele făcute chiar de Freyer. Nu e ca în montările lui (Robert) Lepage, unde totul este extrem de tehnic; la Achim Freyer lucrurile sunt mai degrabă arhaice. Adică sigur că este scump, dar merită! No risk, no fun! În plus, Festivalul de la Salzburg este unul dintre cele mai importante de gen, așa că ne permitem să facem Oedipe. Dacă vă uitați, de altfel, la programele anilor trecuți, veți vedea că am adus întotdeauna astfel de lucruri enorme ca semnificație (am pus în scenă Lear, operă de Aribert Reimann și Bassarids de Hans Werner Henze în 2018). Adică întotdeauna avem una sau două producții de genul acesta, cu opusuri foarte puțin cunoscute; și vreau să vă mai spun ceva, perfect adevărat: Oedipe a fost unul dintre primele evenimente sold out. Iar asta dovedește nu numai faptul că putem să montăm opera la Salzburg, ci că trebuie să facem asta.

Se poate ca muzica lui Enescu să nu devină niciodată populară

De ce credeți că a durat atât de mult ca lumea muzicii să-l descopere pe Enescu în calitate de compozitor?

Cred că în afară de Rapsodiile române, deja cunoscute, se poate ca muzica lui Enescu să nu devină niciodată populară, foarte cunoscută și cerută. Există, în istoria muzicii, compozitori care au scris prea mult pentru a putea fi populari, ca Hindemith, de exemplu, și alții care au compus pentru puțin pentru a deveni populari. Iar Enescu nu a scris atât de multă muzică. Nici Busoni nu a scris foarte mult, dar și el are o operă incredibilă - Faust - și alte câteva capodopere, care sunt cântate din când în când. Revenind la Enescu - poate că nici nu e atât de importantă ideea ca el să fie celebru. Dacă ne uităm la istoria muzicii vedem că cei populari sunt câțiva: Mozart, Beethoven, Haydn nu prea, poate Schubert, Verdi; și Mahler a fost descoperit târziu.

Datorită lui Bernstein, în mare parte

Da, abia în anii 1970, deci a durat și acolo mult. Dar compozitorii cu adevărat populari sunt foarte puțini. Dacă ne uităm lucid și fără prejudecăți la programele instituțiilor muzicale din lume vedem mereu aceleași nume de compozitori. Mereu!

Ați studiat pian la Viena cu Elisabeth Leonsakaja, o muziciană foarte legată de România și de muzica lui Enescu (de altfel este și laureată a concursului ce poartă numele artistului) și mă întrebam dacă prin intermediul ei ați descoperit partiturile lui Enescu?

Am studiat cu Leonskaja în urmă cu foarte mult timp, am un mare respect, chiar fascinație, aș putea spune, pentru școala pianistică rusă, cred că e în continuare cea mai bună, dar nu am vorbit niciodată cu Leonsakaja despre Enescu. Absolut deloc! Aici, la Salzburg, avem această serie Zeit mit Enescu pentru că eu am vrut foarte tare să facem Oedipe. Am primit și cronici extraordinar de favorabile.

Ce se va întâmpla cu această producție?

Când o veți vedea veți realiza că ea nu poate fi pusă în scenă decât aici, la Felsenreitschule.

Va mai fi reluat, cândva, spectacolul?

Nu știu. Trăiesc doar pentru ediția de anul acesta, nici nu vreau să mă gândesc la anii următori, e mult prea stresant acum.

Photocredits: © Salzburger Festspiele / Franz Neumayr

Irina Cristina Vasilescu