Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu mezzosoprana Ramona Zaharia

Publicat: vineri, 22 Februarie 2019 , ora 11.28

Am purtat dialogul de mai jos, cu 3 zile înaintea celui de-la IV-lea spectacol cu opera "Rigoletto" pe care interlocutoarea mea, mezzosoprana Ramona Zaharia, urma să-l susțină pe scena Teatrului"Metropolitan" din New York iar "Seara de operă" să-l preia în direct. În opera verdiană  "Rigoletto",  Ramona Zaharia interpretează rolul Maddalena - un rol mic, dar care i-a oferit oportunitatea unui important debut, în această stagiune, la MET,  precum și revenirea în Stagiunea 2020 - 2021 într-un rol de referință pentru repertoriul de mezzosopran'ă: Carmen...

Mă bucur să te aud, Ramona Zaharia. Bună dimineața.

Bună dimineața.


Constat că ești o artistă foarte matinală. Așa ești întotdeauna sau, energia orașului care nu doarme niciodată, așa cum mai este numit New York-ul, ți-a schimbat obiceiurile?

Depinde. Dacă am spectacole, mă trezesc mai târziu. Dar, pot să spun că sunt destul de matinală.


Și flexibilă, în același timp.

Și flexibilă.


Cum te-ai adaptat ritmului rapid în care trăiesc, totuși, new york-ezii? Tu, care probabil că ai adoptat spiritul german, mai așezat, trăind de peste 6 ani la Dusseldorf...

Pentru mine nu contează ritmul orașelor. Eu am ritmul meu întotdeauna. Mi-l păstrez și e foarte greu să ies din universul meu. Deci, am același ritm. Ador însă New York-ul. Stau însă mai mult în casă pentru că este atât de frig, încât, mi-e cam teamă să nu mă îmbolnăvesc. În mod special, înainte de spectacole.


Mai ales pentru faptul că acoperi toată seria de spectacole și nu alternezi rolul Maddalena cu nimeni altcineva. Într-adevăr este ...

Un tur de forță. Vorbim de 13 spectacole și cel puțin, acest prim  calup, de 9 spectacole, care ține până pe 20 martie, trebuie să fie perfect. După aceea voi avea o pauză, în care mă întorc la Dusseldorf și voi reveni pentru celelalte spectacole în aprilie-mai.


În pauza aceasta, între spectacolele cu opera "Rigoletto",  ce vei cânta?

A III-a Doamnă din opera "Flautul fermecat" de Mozart și rolul titular din opera "Carmen", la Riga, într-o producție foarte frumoasă și interesantă.


Iar după cel de-al doilea calup cu Rigoletto am văzut că vei cânta Eboli și Erda, înapoi la Dortmund. Maddalena, va rămâne însă rolul cu care ți-ai făcut debutul pe scena prestigiosului Teatru "Metropolitan". Cum a fost primul spectacol? Emoții devastatoare?

Pot să spun că am avut mai multe emoții la repetiția generală, care a fost cu public deci, ca un spectacol. Atunci a fost debutul meu propriu-zis pe scena metropolitană. La primul spectacol am avut mai multă bucurie de a juca, de a cânta, pentru că emoțiile erau mai diluate și, aș putea spune că m-am simțit foarte bine. Am și plăcerea de a cânta alături de cântăreți extraordinari, dublați de caractere umane excepționale. Așa că, emoțiile se duc și rămân doar bucuriile.


Nu te-a impresionat MET-ul în niciun fel?

Ba da. Sunt foarte impresionată. E minunat că sunt aici și nu credeam că o să mă simt atât de bine.E greu să descriu ce simt. Oamenii sunt extraordinari, m-au primit cu brațele deschise, toți sunt deschiși, dornici să m-ajute, pentru orice problemă aș avea...n-am cum să nu mă simt bine.


Toate acestea contează. Știi că ești a cincea mezzosoprană română care cânți la MET, după Elena Cernei, Viorica Cortez, Cleopatra Ciurcă și Ruxandra Donose? Cum te simți în această galerie?

Copleșită. Sunt artiste extraordinare.


Spuneai la un moment dat, referindu-te la Maddalena, rolul în care te vom asculta și noi sâmbăta aceasta: "my beloved, Maddalena". De ce îți este atât de drag acest rol?

Cariera mea, a fost mereu marcată de acest rol. Primul meu rol la Timișoara, în calitate de solistă, a fost Maddalena. Iar apoi, de fiecare dată când au apărut schimbări în cariera mea, acestea au început cu Maddalena. Pentru că, nu există roluri mici, ci doar interpretări care nu te pot bucura. 


Ai cântat deci, rolul Maddalena,  până acum, la Timișoara, la Dusseldorf...

La Malmö, în Suedia...


Și, în prezenta stagiune, la MET. Ce frumos! 
Seria cu Rigoletto de la MET este o reluare a producției din stagiunea 2012-2013, semnată de regizorul american Michael Mayer, care a transferat acțiunea piesei lui Victor Hugo în anii '60, la Las Vegas. Îmi amintesc că ducele locuiește într-un penthouse, Monterone este un șeic arab, iar Rigoletto, este un barman, venit la Las Vegas din cartierul new-yorkez, Little Italy. Cum te-ai integrat tu în această producție, în această viziune?

Cunoșteam foarte bine producția, pentru că în 2013 am fost cover pentru interpreta de atunci a rolului Maddalena. În 2013 n-am avut ocazia să joc pe scenă, dar am urmărit-o timp de nouă spectacole și, am plecat atunci de la MET, spunându-mi că am să revin, numai ca să cânt și să fac toate spectacolele cu acest rol. .


Și, dorința ți s-a îndeplinit. Ba, mai mult, cred că ai mai avut o dorință, care ți s-a îndeplinit deja:  să cânți "Carmen" la MET!

Da. E încă foarte devreme să spunem, pentru că e vorba despre un rol pe care îl voi face în stagiunea 2020-2021 - care nu s-a anunțat încă, dar da, voi urca pe scena MET-ului și în calitate de Carmen.


Aceea va fi într-adevăr o provocare: "Carmen", la MET!

Da. Am emoții deja, dar nu există bucurie mai mare decât acest gând în prezent...




Interviu realizat de Luminița Arvunescu