Arhivă : Interviuri Înapoi

O stagiune de nivel internațional la Filarmonica 'Mihail Jora' din Bacău

Publicat: marți, 9 Octombrie 2018 , ora 15.21

Un dialog cu Pavel Ionescu, manager al instituției din 2007, membru al Trio-ului "Syrinx" și al cvartetului "Fagotissimo"


Domnule director Pavel
Ionescu, la Filarmonica "Mihail Jora" din Bacău se derulează niște proiecte de foarte bună calitate care sunt o adevărată emblemă a orașului și nu numai… Aș vrea să le detaliem. Mai întâi căteva cuvinte despre Festivalul "Zilele Muzicii Contemporane". Ce eforturi s-au făcut pentru a realiza concret acest festival?

"Zilele Muzicii Contemporane" de la Bacău este primul festival de profil din România înființat în 1986. Este un festival care durează și a presupus de-a lungul tuturor edițiilor, eforturi susținute, pentru că nu este ușor să continui… uneori este mai ușor să începi. Cel mai greu este să faci să dureze în timp un proiect. Eforturile au fost mari pentru că din păcate, singurul susținător economic, financiar, al acestui festival este Consiliul Județean, ordonatorul de credit al instituției noastre. Asta nu înseamnă că ediția din acest an este mai săracă în evenimente. Așa cum remarcau cei care au fost până acum prezenți la festival, printre care și președintele Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, Adrian Iorgulescu, este o ediție consistentă, cu programe diverse și de o factură deosebită din punct de vedere al impactului asupra publicului.


De-a lungul timpului s-au născut mai multe formații aici, la Bacău, care și-au legat activitatea de acest festival, dacă mă gândesc doar la legendarul Trio "Syrinx". Ce formații ale Filarmonicii mai există acum și dacă vor fi implicate în stagiunea viitoare?

În anul 1982 când am ales Bacăul pentru un drum în viață, și mă refer la noi, cei trei componenți ai Tro-ului "Syrinx", am venit aici împreună, pentru a ne dedica unui sector nu prea bine conturat la acea vreme în România, și anume muzica de cameră pentru suflători. Exemplul și reușitele noastre au capacitat și inspirat și alte formații din țară care au fost sprijinite, când au avut nevoie, de Trio "Syrinx". În felul acesta au apărut Cvintetul de suflători "Clasic", duo "Capriccio", Trio "Ateneu", Cvartetul "Consonanțe", Cavrtetul "Avangarde", Cvartetul "Fagotissimo". Toate au activat, și o parte dintre ele mai activează încă, în cadrul instituției, în stagiunile pe care le organizăm noi, dar și în concertele pe care Filarmonica "Mihail Jora" le sprijină și care se desfășoară în afara localității, în țară și chiar în străinătate.


Să ne referim în continuare la un alt proiect legat de Bacău, "Orfeul Moldav", dedicat lui George Enescu", de asemenea cu o tradiție îndelungată, 39 de ani.

"Enescu-Orfeul Moldav" este un festival internațional, cel de-al doilea pilon important al instituției noastre, dacă ne gândim la manifestările cu pondere internațională. El se desfășoară în ultima săptămână a lunii august și presupune o serie de recitaluri la Casa Rosetti-Tescanu de la Tescani, cu artiști din țara și străinătate și cu un concert al orchestrei filarmonicii noastre. Din păcate, condițiile scenei nu ne mai permit să susținem acest concert acolo și de aceea, Orchestra Filarmonicii "Mihail Jora" evoluează la Sala Ateneului din Bacău. Este o colaborare pe care Filarmonica o are cu Ministerul Culturii și cu Muzeul "George Enescu" din București. Împreună stabilim și proiectăm fiecare ediție, colegii noștrii de la Muzeul Enescu au o seară în fiecare ediție în care promovează muzica românească. Eu sper ca acest festival "Enescu-Orfeul Moldav" va dăinui peste timp, la fel și "Zilele Muzicii Contemporane", chiar dacă, iată, doi dintre fondatori ne-au părăsit, mă refer la compozitorul Liviu Danceanu și la flautistul Dorel Baicu.


Tot pe parcursul verii, se desfășoară sub egida Filarmonicii din Bacău, Cursurile Internaționale de Dirijat care am văzut că reunesc o pleiadă de tineri muzicieni, atrași de posibilitatea de a dirija o orchestră profesionistă. Cum s-a născut această mică dar puternică școală de dirijat?

Totul a pornit de la disponibilitatea și generozitatea pe care dirijorul Ovidiu Bălan o manifestă față de tinerii din țară și din străinătate, care doresc să studieze dirijatul. Sunt foarte mulți tineri care au ajuns în poziții importante la filarmonici din țară sau la instituții de stat din străinătate și care au trecut prin scoala, prin mana, maestrului Ovidiu Bălan. Acest lucru a fost un punct de plecare pentru o instruire mai organizată și mai consistentă. Noi deja aveam colaborari în străinătate, participam cu orchestra la cursuri internaționale de dirijat. Acum 15 ani l-am cunoscut în Italia, tocmai la niște cursuri de dirijat pe Robert Gutter, eminent profesor și dirijor, director artistic al Universitatii din Greensboro, SUA. El s-a atașat de orchestră și de modul nostru serios de a organiza lucrurile și astfel, am decis împreună să începem cursuri internaționale de dirijat la Bacău, în fiecare an, în luna iunie, timp de două săptămâni, o săptămână cu repertoriu clasic, o săptămână cu repertoriu romantic. Profesorii sunt Ovidiu Bălan și Robert Gutter, în fiecare an avem între 8 și 12 studenți din toată lumea. Au fost până acum sute de participanți, dacă ne gândim că am ajuns la cea de-a 16-a ediție. Acești tineri și-au găsit apoi poziții importante în orchestre și ei sunt defapt mesageri ai școlii românești de dirijat și ai culturii românești.


Ce mai pregătește Filarmonica "Mihail Jora" pentru această stagiune?

Deschiderea de stagiune cu Andrea Barizzi a avut loc pe 28 septembrie, acesta fiind unul dintre cei doi dirijori-oaspeți ai Filarmonicii, în afară de cei doi dirijori-titulari, Ovidiu Bălan și Valentin Doni. Acest tânăr este dirijor-asistent la Filarmonica din Dresda, asistentul lui Michael Sanderling. Din colaborările pe care le-a avut cu orchestra noastră, a reieșit dorința sa dar și a orchestrei de a fi mai apropiat instituției noastre. Astfel el a primit titlul onorific de Dirijor-Oaspete și va susține nu mai puțin de cinci concerte în această stagiune. Tot Dirijor-Oaspete îl avem și pe Juan Cantarell din Barcelona, specializat în operă, cu care deja am realizat creații de Puccini, iar pe 1 noiembrie vom deschide sezonul de operă cu "Don Pasquale" de Gaetano Donizetti, în colaborare cu tineri artiști din București. În primăvară, vom continua întâlnirea cu opera și vom prezenta "Nunta lui Figaro" de Wolfgang Amadeus Mozart. De data aceasta va fi o colaborare romano-italiană, cu artiști invitați de soprana de renume mondial Gabriela Ravazzi pe care am cunoscut-o la concursul dedicat dirijorilor de operă, organizat chiar de ea, la Orvieto. Bineînțeles că nu poate să lipsească din stagiune un concert care să marcheze și la Bacău, cei 100 de ani de la Marea Unire. Acest concert va avea loc la sfârșitul lunii noiembrie și va fi dirijat de Cristian Lupeș, cel care este acum coordonator artistic al Festivalului "Zilele Muzicii Contemporane". Solistă va fi pianista Luiza Borac care va interpreta Concertul de Valentin Gheorghiu. De altfel, va fi un program integral românesc, Constantin Silvestri: Dansuri, în debut, și vom încheia cu Simfonia I de George Enescu. Avem bineînțeles și concertele noastre săptămânale, cu invitați de la cei mai tineri până la maeștrii cu ani de experiență pe podium și mă refer acum la Ilarion Ionescu-Galați, prezent și el în stagiunea noastră în luna noiembrie. L-am avut și pe Petre Sbârcea care a dirijat concertul Filarmonicii din cadrul Festivalului "Enescu-Orfeul Moldav" și vom continua să promovăm tinerii dirijori, pentru că Bacăul a fost întotdeauna un loc unde tinerii muzicieni au putut să se manifeste.

Interviu realizat de Laura Ana Mânzat