Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Dorian Branea, directorul ICR Londra

Publicat: marți, 30 Ianuarie 2018 , ora 14.13
Joi, 1 februarie 2018, debutează, la Institutul Cultural Român din Londra, o serie de concerte Enescu dedicate centenarului Marii Uniri, prin care organizatorii își propun să surprindă, de-a lungul acestui an aniversar, mai multe ipostaze ale creației muzicale românești din ultimii 100 de ani. Ne-a vorbit despre programul evenimentelor directorul institutului, Dorian Branea, în interviul ce urmează.


Joi, Institutul Cultural Român din Londra organizează un prim eveniment muzical dedicat centenarului Marii Uniri. Vă invit pe dumneavoastră să ne spuneți exact despre ce este vorba.

Îmi pare bine că îmi puneți această întrebare, pentru că e unul dintre proiectele la care ținem foarte mult în anul centenarului, pentru că oricum, o bună parte din programul Institutului Cultural Român din Londra este dedicat unor evenimente care celebrează această importantă aniversare. Însă vrem să o celebrăm, poate, într-un mod mai original, poate mai neobișnuit, deloc festivist și atunci ne-am gândit la o serie de proiecte, din care face parte și acest concert, care să privească în urmă la acești 100 de ani de istorie românească, de la 1918 - și puțin înainte de 1918 - și până acum. În cadrul seriilor concertelor Enescu - una dintre cele mai vechi serii muzicale sau programe permanente ale Institutului Cultural Român din Londra - vom organiza o serie de concerte și recitaluri, care vor evoca 100 de ani de creativitate muzicală românească. Începem acum cu un concert dedicat muzicii compuse în Primul Război Mondial. Bineînțeles, așa cum e regula cu care i-am obișnuit pe melomanii britanici la concertele Enescu, una dintre piese va fi de Enescu. Suntem bucuroși să-i avem aici în Belgrave Square, în somptuosul nostru sediu și în sala noastră de concerte pe cei din Trio Lipatti, un trio foarte bun, de valoare, fără îndoială, europeană, care va interpreta un program din care nu va lipsi George Enescu, dar care cuprinde și lucrări de Frank Bridge, Claude Debussy și Zoltán Kodály. Sunt toate lucrări care au fost compuse în timpul Primului Război Mondial și cu aceasta, cum spuneam, evocăm această fază a muzicii românești. Pentru a anticipa, vom continua în lunile următoare, până la sfârșitul anului centenarului, cu concerte care vor fi dedicate României interbelice și componisticii românești în perioada interbelică. După aceea, cu muzica în anii dictaturii. E o chestiune care se știe că am avut compozitori extraordinari și o muzică foarte bună și în acea perioadă, după cum am avut și o cultură de foarte bună calitate și deci vom privi și spre acea perioadă muzicală. Bineînțeles, spre sfârșitul anului, vom încheia cu un concert dedicat muzicii românești în secolul al XXI-lea, când ne vom concentra pe compozitorii contemporani sau imediat contemporani.


Ca o completare, îi puteți menționa pe câțiva dintre muzicienii care vă vor ajuta să puneți în scenă toate aceste tablouri istorice?

În câteva zile îi vom avea aici, la Institutul Cultural Român, pe Trio Dinu Lipatti; în luna aprilie, în concertul denumit Muzica în România Mare, îi vom avea ca invitați pe violonista Maria Marica și pe pianistul Cadmiel Boțac. După aceea, în concertul din iunie, care se numește Partituri dincolo de dictatură îi avem invitați pe Andrei Chivu și Mara Dobrescu, iar în recitalul dedicat muzicii românești a secolului al XXI-lea se reîntorc în sala noastră de concert din inima Londrei Mercury Quartet, un ansamblu cu care am mai lucrat, de asemenea, de talie europeană.


Interviu realizat de Ana Diaconu