Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Seară Schoenberg - Wagner la Sala Radio

Publicat: luni, 29 Ianuarie 2018 , ora 16.52

Vineri, 2 februarie, dirijorul Julien Salemkour se va afla din nou la pupitrul Orchestrei Naționale Radio, pentru a conduce un program Schoenberg-Wagner. Seara se va deschide cu lucrarea "Noapte transfigurată", un opus din perioada postromantică a lui Arnold Schoenberg. În partea a doua a serii invitații principali vor fi Marius Vlad Budoiu și Barbara Krieger, titularii operei "Tristan și Isolda". În actul al II-lea al operei wagneriene vor mai evolua: Aura Twarowska - Brangäne și Daniel Pannemaier - Marke. Evenimentul va începe la ora 19 și va putea fi ascultat în direct la Radio România Muzical. Despre acest eveniment am stat de vorbă cu doi dintre protagoniștii serii: Barbara Krieger și Marius Vlad Budoiu.



Interviu cu soprana Barbara Krieger


Barbara Krieger veți cânta Isolda din opera lui "Tristan și Isolda" la Sala Radio. Cum ați primit invitația din partea organizatorilor?

Am primit invitația din partea lui Julien Salemkour cu care am mai lucrat la Berlin. Amândoi iubim muzica lui Wagner și când m-a întrebat dacă vreau să cânt în Tristan și Isolda am fost foarte încântată ...am zis, sigur voi veni să cânt.


Ce înseamnă Wagner pentru dumneavoastră, ce loc ocupă în repertoriul dumneavoastră?

După cum știți, provin din Germania unde, desigur, există o tradiție wagneriană. Primul meu contact cu opera wagneriană s-a petrecut cu mulți ani în urmă când am cântat în opera "Maeștri cântăreți din Nurnberg". De atunci, mi-a intrat în sânge "virusul" wagnerian. A urmat "Inelul nibelungului", apoi am cântat pe scenă Walkiria operă în care am cântat două roluri: Brünnhilde și Sieglinde. M-am îndrăgostit apoi de partitura Isoldei și vreau să o cânt ori de câte ori am ocazia.


Este dificilă partitura Isoldei?

Aparatul orchestral este mare, trebuie să fi tot timpul concentrat dar nu mi se pare atât de dificil de cântat.


Este muzica lui Wagner una accesibilă pentru public, precum Verdi sau Puccini?

Cred că publicul, și mă refer în special la publicul german, se teme un pic la început, acesta spune: Wagner - este o operă de mari dimensiuni. Curând însă, după ce ascultă această muzică se îndrăgostește, chiar după primele 5 minute.


Se va cânta vineri, 2 februarie, al doilea act din Tristan și Isolda. De ce această alegere?

Cred că dirijorul a făcut această alegere pentru că muzica este foarte frumoasă, dar mi-ar plăcea să aud toată opera...


Ce ne puteți spune despre colaborarea cu dirijorul serii, cu partenerii?

Am lucrat mult cu Julien Salemkour, iar cu Marius Vlad Budoiu mă cunosc de câțiva ani, am cântat, împreună, multe concerte și opere, sper că mă place pentru că și eu îl plac pe el... îmi place foarte mult să cânt cu Marius. Este prima dată când voi cânta cu Aura Twarowska, dar ne înțelegem foarte bine, este o colegă minunată.


Ce așteptări aveți de la publicul din România?

Am mai cântat în România și mi-a plăcut foarte mult... sunt interesată să văd cum reacționează, cum răspunde la muzica lui Wagner.


Interviu cu tenorul Marius Vlad Budoiu


Domnule Marius Vlad Budoiu, publicul de la Sala Radio va avea ocazia să vă audă în Tristan din opera Tristan și Isolda de Richard Wagner. Spuneați mai demult într-un interviu că Wagner este preferatul dumneavoastră, că este iubirea cea mare.

Da, este. Și iată că mi se oferă ocazia să cânt din ce în ce mai mult Wagner. Parcă toată viața m-a adus înspre acest drum - pentru că este încă un drum, nu este încă o destinație, încă suntem într-un proces de împrietenire continuu al meu cu Wagner, cu muzica lui, cu spiritualitatea muzicii lui - și sper ca lucrurile să devină din ce în ce mai bune, pentru că datorită ecourilor pe care le am pe urma aparițiilor mele în Wagner lucrurile merg înainte, sunt din ce în ce mai solicitat pe linia aceasta. Chiar mă bucură pentru că îmi dă o împlinire extraordinară.


Ce înseamnă Tristan pentru Marius Budoiu? Ce satisfacții profesionale v-a adus?

Aș face o comparație. Aș spune că Tristan în muzica germană este un fel de Otello din muzica italiană, din opera italiană. Adică este sumumul la ceea ce-și poate dori un tenor pe scenă și ca atare mi-e greu să vă descriu ce satisfacții îmi dă acest rol. Este un rol care mă umple complet și din punct de vedere vocal, și din punct de vedere spiritual, ca trăire… în permanență lasă loc la o altă interpretare, la o altă dezvoltare și e enorm de important pentru un artist să simtă că poate să crească în continuare.


La Sala Radio va fi o versiune concertantă a operei wagneriene și doar actul al II-lea. Credeți că interpretarea întregii opere ar fi fost prea mult pentru public sau ar fi fost nevoie de mai multe resurse vocale, instrumentale?

Sincer, nu cred că e nevoie. Să știți că peste tot în lume se întâmplă acest fenomen al interpretării operelor în concert - nu numai Wagner, dar, în general, se întâmplă - pentru că, să fim sinceri, din ce în ce mai puține finanțe merg înspre artă și înspre cultură. Și, ca atare, artiștii fac un efort deosebit să aducă cultura aproape de public; cultura și, în special, cultura mare, cultura care a rezistat timpului și care s-a impus în istorie. Și în cazurile în care finanțele sunt mai limitate, opera adusă în concert are mare succes; este o încercare care eu zic că va avea un ecou foarte pozitiv pentru că Wagner este întotdeauna o surpriză plăcută pentru public. Ca atare, și în concert muzica lui Wagner are un succes enorm și în momentul în care la București s-a făcut Lohengrin, s-a făcut Olandezul zburător, la Cluj s-a făcut Tanhauser care încă este în repertoriu, publicul care a venit a avut o surpriză foarte plăcută și de fiecare dată a plecat de la spectacol încărcat și transpus într-o stare pozitivă.


Dar nu credeți că o operă pusă în scenă cu regie, costume, decoruri are un impact mai mare asupra publicului decât o versiune concertantă?

Categoric, asta în cazul în care gândesc spre o variantă prietenoasă publicului. Probabil că ar fi avut un succes mai mare, un impact mai puternic.


Este pentru Marius Vlad Budoiu Tristan un rol greu, complicat?

Da, fără nici un fel de discuție, este unul greu. Am cântat roluri grele și până acum, dar acesta este de departe cel mai greu. Este o provocare și din punct de vedere atletic, nu numai din punct de vedere muzical și intelectual.


Dirijorul serii a ales o lucrare de Schoenberg și actul al II-lea din Tristan și Isolda de Wagner. Cum vi se pare această asociere?

Mie-mi place Schoenberg. Mi se pare o asociere foarte inspirată. Vine să completeze, să ne creeze un tablou nu neapărat mai structurat, ci mai poetic al serii.


Puteți să ne vorbiți și despre partenerii de scenă, despre dirijor?

Cu dirijorul am colaborat deja de câțiva ani foarte bine. Am făcut operă, operă în concert, concerte cu diferite fragmente, operetă… în fine, am cântat destul de mult cu el. E un tip foarte versatil; comunică bine cu orchestra, cu soliștii. Îmi place foarte mult să lucrez cu el. Cu Barbara Krieger deja cânt de câțiva ani. E o parteneră foarte plăcută pe scenă și colaborăm cu plăcere. E suficient să ne facem câte un semn și imediat lucrurile se rezolvă cu respirațiile, cu frazarea, cu nuanțele. E un om cu foarte multă experiență și care nu numai că știe ce să facă pe scenă, te ajută și se lasă ajutată pe scenă, adică e o colaborare continuă și foarte plăcută. Cu Aura Twarowska… o groază de ani de când cântăm împreună în tot felul de contexte - de la operă la vocal-simfonic - și mă bucur că, iată, ne întâlnim din nou pe scena de concert.


Ce urmează pentru Marius Budoiu după acest concert la Sala Radio?

Cursuri de măiestrie în Germania, la Opera din Dusserdorf. În primăvară am o premieră de Otello în Germania la Lubeck…


În final, vă rog să adresați o invitație publicului pentru seara de 2 februarie!

Vă așteptăm la acest concert care va fi un eveniment la care s-a lucrat mult și care va aduce mai aproape de publicul român o muzică superbă!

Interviuri realizate de Jeanine Costache